سخنگوی سازمان غذا و دارو از موثر بودن ترکیب چند داروی گیاهی در درمان مبتلایان به کرونا خبر داد و گفت: مجوز تولید این داروها صادر شده و در زمان حاضر نیز در کشور تولید و بعضاً توزیع می‌شوند.

داروی گیاهی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از تسنیم، دکتر محمدرضا شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و دارو گفت: علی‌رغم مخالفت‌هایی که با طب سنتی وجود دارد با حمایت و پیگیری دکتر نمکی از طب ایرانی، 4 داروی گیاهی مؤثر در درمان کرونا مجوز تولید کسب کرده‌اند.

وی با اشاره برخی ادعاها پیرامون داروهای طب سنتی برای درمان کرونا افزود: در بعضی از موارد گروه‌هایی که این داروها را ارائه می‌کنند یا صرفاً آکادمیک و علمی هستند و در صنعت تجربه‌ای ندارند و یا کاملاً تجربی هستند و با فرهنگ کار دانشگاهی آشنا نیستند.

شانه ساز با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه طب ایرانی خاطرنشان کرد: با پشتیبانی دکتر نمکی حجم پروانه‌هایی که برای گیاهان دارویی و طب ایرانی صادر می‌شود افزایش یافته است و حتی داروسازهای بزرگ کشور به این سمت روی آورده‌اند.

رییس سازمان غذا و دارو گفت: با طی کردن روند استانداردسازی‌های داروهای گیاهی و طب سنتی مشکلات کسب مجوز این داروها برطرف خواهد شد.

معرفی داروهای گیاهی ممنوع است

دکتر کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره چهار داروی گیاهی مؤثر در درمان کرونا گفت: براساس مطالعات انجام‌شده، این چهار دارو در درمان کمکی مبتلایان به بیماری کرونا اثرگذار بوده‌اند و مجوز تولید خود را اخذ کرده‌اند و در زمان حاضر نیز در کشور تولید و بعضاً توزیع می‌شوند.

وی افزود: برخی از این داروها باعث کاهش مدت بستری شده‌اند، برخی دیگر باعث بهبود اکسیژن‌رسانی، کاهش سرفه و بهبود علامت بیماران مبتلا به کوویدـ۱۹ و کاهش ناراحتی مریض در حین بیماری یا بستری شده‌اند اما هیچ‌کدام از داروها به عنوان درمان مستقیم کرونا حساب نمی‌شوند و این داروهای گیاهی نیز درمان‌های کمک‌کننده هستند.

وی در پاسخ به این سؤال که نحوه تجویز این داروها چگونه خواهد بود، توضیح داد: مانند هر داروی گیاهی دیگری، این داروها نیز به پزشکان معرفی و توسط پزشکان تجویز خواهد شد.

جهانپور افزود: تبلیغات این داروها نیز مانند هر داروی دیگری ممنوع است و نمی‌توان اسامی آن را در رسانه‌ها اعلام کرد، اما در محافل علمی و تخصصی و نشریات تخصصی برای پزشکان و داروسازان معرفی خواهند شد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سؤال که در ساخت این داروها از چه گیاهی استفاده شده است، گفت: این داروها ترکیبی از گیاهان مختلف هستند و هرکدام شامل چند گیاه‌اند و متشکل از یک نوع گیاه نیستند.


 

کد خبر 562530

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha