رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اعلام کرد: سه مرحله از پروژه‌های مربوط به سامانه‌های پیش‌بینی و هشدار سیل، یخبندان و زلزله شامل پیاده‌سازی مدل‌های پیش‌بینی سیل و یخبندان، ۴ ایستگاه برف‌سنجی در مناطق شمالی تهران و ۲۲ ایستگاه شتابنگار جدید زلزله روز شنبه ۱۷ آبان ماه بهره‌برداری می‌شود.

كرمي محمدي

به گزارش همشهری آنلاین، رضا کرمی محمدی با اعلام این خبر گفت: مراسم رونمایی از این پروژه‌ها به صورت مجازی و با حضور رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، شهردار تهران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، رئیس سازمان هواشناسی کشور و جمعی از مدیران شهری و خدمات اضطراری برگزار می‌شود.

کرمی محمدی با اشاره به احداث و راه‌اندازی ۱۰ ایستگاه باران‌سنج حوضه‌های شمال تهران در سال گذشته، گفت: سامانه نسل ۴ پیش‌بینی و هشدار سیل حوضه‌های آبریز شمال تهران با همکاری پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور از طریق اجرای روش‌های همادی پیش‌بینی هواشناسی و شبیه‌سازی هیدرولوژیکی طراحی و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران افزود: از سوی دیگر با توجه به نیاز شهر تهران به برنامه‌های ویژه مدیریت و کنترل برف و یخبندان، ۴ ایستگاه جدید برف‌سنجی با هدف آمادگی برای مقابله با یخبندان در مناطق شمالی تهران نصب شده است که بر اساس آن پایش برخط ارتفاع برف و برنامه‌ریزی برای بکارگیری تجهیزات و خدمات مقابله انجام می‌شود.

کرمی محمدی با اشاره به طرح پایلوت سامانه هشدار سریع زلزله مشتمل بر ۴ ایستگاه شتابنگاری که در سال ۹۲ در بخش شرقی گسل مشاء با همکاری جایکا اجرا شده بود، گفت: در ادامه تکمیل این پروژه خرید ۲۲ دستگاه شتابنگار جدید زلزله از سال گذشته در دستور کار قرار گرفت و عملیات احداث و تکمیل و راه‌اندازی تجهیزات پایشی این سامانه به منظور تجزیه و تحلیل اولین سیگنال‌های دریافتی از زلزله بر روی گسل‌های اصلی اطراف شهر تهران به پایان رسیده است که مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

کرمی محمدی افزود: به این ترتیب با بهره‌برداری از سامانه‌های جدید می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب در بخش پیشگیری و مقابله از بروز خسارت‌های اقتصادی و اجتماعی در شرایط بحران‌های ناشی از زلزله، سیل و یخبندان تا حد زیادی جلوگیری کرد.

به گفته کرمی محمدی، در ادامه این برنامه همچنین از سه کتاب پهنه‌های گسلی شهر تهران، شناسایی زمین­ لغزش‌های شهر تهران و سازندهای آبرفتی شهر تهران که از سوی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران منتشر شده است، رونمایی می‌شود.

کد خبر 562481
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha