جمعه ۷ تیر ۱۳۸۷ - ۱۷:۰۰
۰ نفر

ترجمه نیلوفر قدیری: اکنون کمتر از یک ماه از مشخص شدن چهره‌های اصلی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا می‌گذرد. جان مک کین و باراک اوباما نامزدهای2 حزب جهموریخواه و دمکرات در این انتخابات هستند

در این مدت، میشل اوباما، همسر باراک اوباما، بیشتر از هر کس دیگر در کانون توجه قرار داشته‌است. رقابت سخت یکساله درون حزبی میان هیلاری کلینتون و باراک اوباما، رفتار و چهره میشل را با فراز و فرودهایی رو‌به‌رو کرده‌است.

بعضی اظهارنظرهای او با انتقاد سخت رسانه‌ها رو‌به‌رو شده تا جایی که او مجبور به تصحیح کلامش شده‌است. از جمله این اظهارات، سخنان اخیرش  بود که گفت: برای اولین بار در عمرم به کشورم افتخار می‌کنم.

بلافاصله بعد از این سخن، جمهوریخواهان و رقبای اوباما درون حزب دمکرات و از همه آنها جلوتر، سیندی مک کین، همسر جان مک کین، به انتقاد شدید از این حرف میشل پرداختند و این حرف را نوعی توهین به ملیت خواندند. نشریات محافظه‌کار او را « خانم شاکی» لقب دادند و نویسندگان آنها، همسر باراک را پاشنه آشیل او خواندند.

سیاستمداران محافظه‌کار هم از چهره خشمگین خانم میشل اوباما انتقاد کردند.  کم کم زمزمه‌های اینترنتی هم شدت گرفت و میشل به سخنان نژادپرستانه در گذشته متهم شد. او این سخنان را رد کرده است.

با این حال ستاد تبلیغاتی اوباما اکنون در تلاش برای اصلاح این شرایط و ترمیم چهره میشل است. این هفته میشل مهمان برنامه میزگرد تلویزیونی شبکه معروف ABC بود و فرصتی یافت تا به منتقدان خود پاسخ بدهد.

در این برنامه او از گذشته‌اش حرف زد و گفت که از محله‌ای معمولی در جنوب شیکاگو بزرگ شده و بعد در کالج پرینستون درس خوانده‌است. سپس به دانشکده حقوق هاروارد رفته و بعد همسر و مدتی بعد هم مادر شده‌است.

میشل درباره گاف‌هایی که در ماه‌های اخیر داده گفت، انتخابات این دوره ریاست‌‌جمهوری بسیار تنگاتنگ بوده و پدیده‌هایی در آن روی داده که در گذشته تکرار نشده‌است. به همین دلیل نباید از دیدن یا شنیدن اتفاقات عجیب در این روزها تعجب کرد.

یکی از مجلات مردمی آمریکا این هفته تصویر میشل اوباما را  روی جلد خود چاپ کرده‌ و کنار آن با تیتر درشت نوشته‌است: چرا باراک او را دوست دارد؟ در گزارش ویژه این مجله به نقل از باراک اوباما نوشته شده که هیچ‌چیز در دنیا برای میشل مهم‌تر از مادر بودنش نیست. 

میشل از نوادگان برده‌های آمریکایی بوده و در میان سیاهان سنتی در ایالات عموما سیاه پوست این کشور محبوبیت زیادی دارد.

به این ترتیب میشل می‌تواند پاسخ مناسبی باشد به انتقادی که معمولا علیه اوباما مطرح می‌شود، محافظه‌کاران معمولا اوباما را به نخبه‌گرایی متهم می‌کنند و می‌گویند چون اکثر طرفداران او دانشگاهیان و قشر تحصیل‌کرده آمریکا هستند، او نمی‌‌تواند نماینده خوبی برای کل جامعه آمریکا باشد.

اما سابقه زندگی میشل همه‌ جور نشانه‌ای دارد غیراز نشانه نخبه‌گرایی. اگر شایعات درباره ضدسفیدپوست‌ بودن و غیرمیهن‌پرست بودن میشل بیشتر شود، ممکن است  برای آینده و نتیجه انتخابات باراک اوباما خطرناک تمام شود.  از حالا تا روز 4 نوامبر، میشل اوباما بیشترین تاثیر را می‌تواند بر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا داشته‌باشد.

بی‌بی‌سی- 24 ژوئن

کد خبر 56232

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز