سه‌شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸
۰ نفر

ری یکی از شهرهای باستانی و تاریخی کشورمان است که در جنوب تهران قرار دارد. این شهر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی زیادی دارد که آن را به یکی از قطب‌های گردشگری پایتخت تبدیل کرده است.

موسپيداني كه عصاي دست هستند

همشهری آنلاین - میترا تیموری: «چشمه‌علی» یکی از این جاذبه‌هاست که عمری به درازای ۸هزار سال دارد و یکی از نقاط باستانی، دیدنی و تفریحی شهرری به شمار می‌رود. چشمه‌ علی از میان صخره‌ای بزرگ خارج شده و به سوی جنوب و سپس به جنوب‌شرقی جاری می‌شود. در قدیم فرش‌فروش‌ها و تهرانی‌ها، قالی و قالیچه‌های خود را برای شست وشو به این چشمه می‌آوردند و اعتقاد داشتند که این چشمه خاصیت تمیزکنندگی زیادی دارد و رنگ فرش را روشن‌تر و پرجلاتر می‌کند.

نام باستانی این چشمه «سورین»، دودمانی بزرگ در دوره اشکانی و ساسانی بوده است که بعدها به نام امام اول شیعیان به چشمه‌علی نامگذاری شد. در بالای چشمه‌ علی، بقایای نقش برجسته‌ای تاریخی وجود دارد که گفته می‌شود به دستور «فتحعلی شاه قاجار» حجاری شده است. در این نقش ‌برجسته، فتحعلی‌شاه سوار بر اسب و در حال نیزه زدن به یک شیر نمایش داده شده است. او پس از دیدن سنگ ‌نگاره‌های تخت‌جمشید تصمیم گرفت اسم خود را با حکاکی تصویرش روی سنگ‌های دیواری مشهور جاودانه کند. به همین دلیل از معمارباشی و حجارباشی و نقاش‌باشی دربار خواست نقشی از او بر دیوار چشمه‌علی که مکانی معروف برای شستن و خشک کردن فرش‌های ایرانی بود، حکاکی کنند.  

کد خبر 561997

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha