آمار ابتلا به کرونا و مرگ‌ومیر ناشی از آن در کشور به ویژه در پایتخت رو به افزایش است و بسیاری از کارشناسان و مسئولان معتقدند اگر تهران حداقل دو هفته تعطیل نشود، فاجعه‌ای انسانی رخ خواهد داد. اما آیا صرف تعطیلی تهران می‌تواند گره‌گشا باشد و به کنترل وضعیت حاد فعلی کمکی کند؟

کرونا در ایران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این رابطه گفت: تعطیلی ۲ هفته ای یا قفل کردن شهر ( LOCK DOWN)، مقدمات و موخراتی دارد که اگر به آنها توجه کافی نشود، به جز صرف هزینه هنگفت نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.

حمید سوری روز دوشنبه گفت: گسترش افسارگسیخته اپیدمی کرونا در کشور همه را نگران کرده و متولیان امر در تلاش هستند کاری در جهت پیشگیری و کنترل این بیماری انجام دهند. چه شد که به اینجا رسیدیم، بحث خاص خود را دارد ولی چه باید بکنیم؟ سوال مهم حال حاضر به‌خصوص در کلانشهری مانند تهران است.

این  اپیدمیولوژیست خاطرنشان کرد: قفل کردن شهر بدون برنامه ریزی دقیق و منسجم، هیچ نتیجه قطعی برای کنترل اپیدمی به دنبال ندارد جز خریدن زمان! لاک دان عمدتا برای خریدن زمان جهت ادامه روند پیشگیری و کنترل است و اثر ماندگار ندارد. هزینه و بار اقتصادی لاک دان هم بسیار بالاست.

سوری با طرح این سوال که کدام برنامه پیشگیری و کنترل موثر شناخته ای، برنامه ریزی شده که لازم است در کنارش شهر را قفل کنیم، افزود: اگر چنین اقدامی تنها برای وقفه ای ۲ هفته ای است قطعا اثربخشی کوتاه مدت و هزینه اثربخشی بالایی خواهد داشت و انجام آن اصلا به صلاح نیست.

به گفته عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تعطیلی شهر یا استان زمانی می تواند اثربخشی ماندگار داشته باشد که:

- باید برای بعد لاک‌داون (قرنطینه کامل " LOCK DOWN") برنامه داشته باشیم.

- اهداف قرنطینه مشخص و نحوه اجرای آن به صورت عملیاتی تعریف شود.

- آمادگی همه‌جانبه سازمان های ذینفع و آمادگی مردم مهیا شده باشد.

- باید زمان باید بخریم و ببینیم در این فاصله زمانی چه کار کنیم؟ پروپوزال (طرح) این کار کدام است؟

- لاک‌داون شهر در چه سطحی است؟ و بسته های حمایتی برای نیازمندان و گروههای پرخطر چیست؟

- آیا تردد به شهر ممنوع است یا خیر؟ اگر پاسخ منفی است لاک‌داون معنا ندارد. مگر این که تمامی ورودی های به شهر ۱۴ روز قرنطینه شوند. اگر تردد آزاد است، لاک‌داون نتیجه ای بسیار کمرنگ خواهد داشت.

- آیا هزینه اثربخشی این طرح اندازه‌گیری شده است؟ مطالعات مقدماتی در خصوص این پیشنهاد چیست؟

- سوالات دیگری که بدون پاسخ نسبتا شفاف به آنها، این کار هم اقدامی عجولانه است که باز جزئی اعتماد و هم انتظار همکاری مردم را برای ادامه راه از بین خواهد برد.

کد خبر 561932

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha