وبینار «معرفی مرکز نوآوری رسانه همشهری» امروز همزمان با تصویب کلیات لایحه ورود همشهری به بورس در شورای شهر برگزار شد.

همشهری

همشهری‌آنلاین - محمد بیاتی: ۱۲ شهریور سال جاری بود که موسسه همشهری با همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، رویای دلگرم کننده‌ای را برای همه ایده پردازان رسانه‌ای کشور تحقق بخشید و  مرکز نوآوری همشهری را راه‌اندازی کرد. همشهری با راه اندازی این مرکز قرار است در اکوسیستم استارتاپی کشور و به‌عنوان شتاب‌دهنده در حوزه رسانه فعالیت کند.

جای خالی‌ این مرکز در فضای امروز رسانه‌ای کشور احساس می‌شد و با راه اندازی آن،‌ همه دانشجویان و اهالی رسانه که توانایی ایده پردازی در حوزه رسانه و ارتباطات را دارند می‌توانند در کنار مشاوران و متخصصان این مرکز و در راستای اهداف آن فعالیت کنند. بر این اساس قرار است طی ۲ سال آینده ۲۰۰ میلیارد تومان در اکوسیستم فناوری، سرمایه‌گذاری کند و مطابق گفته‌های ابوالحسن ریاضی مدیرعامل موسسه همشهری این اتفاق نه تنها در ابعاد بزرگترین موسسه رسانه‌ای کشور بلکه در ابعاد تحول نظام رسانه‌ای کشور صورت خواهد گرفت. 

تمامی افراد، گروه‌ها و تیم‌هایی که ایده‌های خلاقانه در حوزه رسانه دارند می‌توانند با بستر ایجاد شده، علاوه بر افزایش توانمندی رسانه‌ای خود در حوزه مورد علاقه خودشان، مورد حمایت این مرکز قرار گیرند تا ایده خود را تبدیل به واقعیت و کسب و کار رسانه‌ای کنند.

پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در راستای معرفی هر چه بیشتر مرکز نوآوری رسانه همشهری امروز یازدهم آبان ماه، همزمان با تصویب کلیات لایحه ورود همشهری به بورس در شورای شهر تهران، وبینار «معرفی مرکز نوآوری رسانه همشهری» را برگزار کرد.

همشهری می‌تواند از همه امکانات دانشگاه تهران استفاده کند

دکتر عباس زارعی رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در این وبینار با اشاره به اهمیت صنعت رسانه و اخبار در دنیای امروز گفت: حضور همشهری در شهردانش پارک علم و فناوری دانشگاه تهران را به فال نیک می‌گیریم و بر اساس این همکاری از این پس همشهری می‌تواند از همه امکانات دانشگاه تهران استفاده کند. 

وی با بیان اینکه دانشگاه تهران ۵۵ هزار دانشجو دارد، افزود: ظرفیت این دانشگاه با این تعداد دانشجو می‌تواند کمکی برای مرکز نوآوری رسانه همشهری و برای پیشرفت آن باشد. 

زارعی ادامه داد: علاوه بر اطلاع رسانی که کارکرد سنتی رسانه‌هاست ما در حوزه اقتصاد خبر می‌توانیم توانمندی‌هایی را در اختیار همشهری قرار دهیم.

دکتر زارعی با تاکید بر اینکه ثروت کشورها و حتی انسانها در گرو اطلاعاتی است که دارند، گفت: استفاده از مالتی مدیا برای انتقال اطلاعات کمک می‌کند که رسانه‌ها علاوه بر اینکه از امکانات دیجیتال استفاده می‌کنند، زنده بمانند و رشد کنند. 

وی افزود: همشهری عضوی از شبکه‌ فناوری دانشگاه تهران و شهردانش این دانشگاه خواهد بود و  امیدواریم مرکز نوآوری رسانه همشهری با همراهی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران رشد کند.

موسسه همشهری ظرفیت همراه شدن با حوزه‌های جدید اطلاع رسانی را دارد

در ادامه این وبینار دکتر ابوالحسن ریاضی مدیر عامل موسسه همشهری با تاکید بر اینکه همشهری بزرگترین رسانه مکتوب کشور است گفت: دارایی‌های موسسه همشهری ۲ هزار میلیارد تومان است و همشهری اولین بنگاه رسانه‌ای کشور است که پس از ۳ دهه فعالیت دارای دو چاپخانه بزرگ است به طوری که این چاپخانه‌ها می‌توانند همه روزنامه‌های کشور را چاپ کنند. 

وی با اشاره ظرفیت‌های موسسه همشهری افزود: همشهری ۹۵ دفتر نمایندگی در تهران در اختیار دارد و همچنین در ۲۴ استان کشور نیز دارای دفاتر نمایندگی فعال است و در اوضاع اقتصادی فعلی کشور گردش مالی موسسه بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان در سال است.

وی ادامه داد: تغییرات بنیادین رسانه‌ها در دنیای امروز در یک دهه اخیر سرعت گرفته که می‌توان این تغییرات را در حوزه محتوا، مخاطبین و تولید کلی فرایند، دسته بندی کرد. 

مدیرعامل همشهری با تاکید بر اهمیت همراه شدن با فناوری‌های روز دنیا گفت: در این سالها شاهد از میان رفتن روزنامه‌هایی بودیم که بعضی از آنها نزدیک به یک قرن سابقه داشتند چرا که به تغییرات حوزه فناوری بی توجه بودند. 

وی افزود: در کشور ما یک تاخر تاریخی نسبت به خیلی از پدیده‌ها وجود دارد که رسانه‌ها و روزنامه ها هم از این قاعده مستثنی نیستند اما همشهری تلاش کرده خودش را با حوزه‌های جدید اطلاع رسانی هماهنگ کند. 

ابوالحسن ریاضی با اشاره به کاهش درآمد سنتی همشهری از حوزه آگهی‌های چاپی و مکتوب گفت: درآمد بخش آگهی‌های همشهری در یک دهه اخیر و به مرور به یک دهم کاهش یافته حال آنکه تعداد پرسنل دو برابر شده است. 

وی تاکید کرد: ما با یک جبر تاریخی رو به رو هستیم و چاره‌ ای جز همراه شدن با تغییرات روز دنیا نداریم و مرکز نوآوری رسانه همشهری با همین پیش فرض راه اندازی شده و در عین حال آگاه هستیم که موفق شدن در این کار با ساختار سنتی امکانپذیر نیست چرا که تحولات پرشتاب است. 

مدیرعامل موسسه همشهری گفت: ما به گروه هایی نیاز داریم که با تحولات روز سازگار باشند و حوزه‌های درآمدی جدید را بشناسند و ایده‌های نو را در بستری روان اجرا کنند.

ابوالحسن ریاضی با معرفی حوزه‌های مورد علاقه همشهری در بسترهای جدید گفت: بحث مورد توجه ما فروش محتواست چرا که مهمترین دارایی همشهری محتواست. محتوای تولید شده در همشهری گسترده و متنوع است که امکان بهره گیری از آن در برخی از بخش‌ها فراهم نشده است. به طور مثال در آژانس عکس همشهری ۲ و نیم میلیون قطعه عکس آرشیو شده است که چگونگی فروش این عکس‌ها نیازمند ایده است. 

وی ادامه داد: علاوه بر محتوا بخش تبلیغات دیگر توانایی و علاقه مندی همشهری است. گروه‌های متنوعی تمایل به استفاده از ظرفیت تبلیغات همشهری دارند. برای استفاده از این پتانسیل به استفاده از استارتاپ‌ها امیدواریم. 

ریاضی اظهار کرد: در حوزه توزیع نیز چون به هر حال همشهری یک رسانه کلاسیک به نام روزنامه همشهری دارد نیاز به ایده های جدید در حوزه توزیع محتوا دارد که این فضا در بستر دیجیتال می‌تواند فعال شود. 

مدیرعامل موسسه همشهری در پایان گفت: مرکز نوآوری رسانه‌ همشهری در ماه آینده همزمان با سالروز تاسیس موسسه همشهری به شکل رسمی افتتاح می‌شود و کار عملیاتی خود را شروع می‌کند .

اهداف ایجاد مرکز نوآوری رسانه همشهری ؛ یک کافه نادری مدرن رسانه‌ای

مهندس غلامرضایی معاون دیجیتال موسسه همشهری در ادامه این وبینار درباره هدف موسسه همشهری از ایجاد مرکز نوآوری رسانه گفت: تداوم، پایداری و سودآوری از طریق همکاری راهبردی با هسته‌ها و شرکت‌های خلاق، هدف اصلی ایجاد چنین مرکزی است. 

وی با بیان اینکه صنعت رسانه بیشترین تاثیر را از تحولات فناوری اطلاعات و ارتباطات گرفته است، اظهار کرد: این تاثیر محدود به پدیده اینترنت نیست و همه پدیده های شکل گرفته از در هم تنیدگی صنعت رسانه و فناوری‌های ارتباطی را شامل می‌شود. 

معاون دیجیتال موسسه همشهری افزود: زنده ماندن کسب و کار رسانه‌ها نیازمند نهادینه شدن نوآوری است که امیدواریم در همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با معاونت علمی و فناوری مرکز نوآوری رسانه همشهری این حلقه پر اهمیت در زنجیره کسب و کار همشهری شکل بگیرد. 

غلامرضایی با اشاره به اینکه مرکز نوآوری رسانه همشهری قرار است یک کافه نادری مدرن رسانه‌ای باشد، گفت: نخبگان و علاقه مندان و دانشجویان با حضور در این محل و با اشتراک گذاری ایده‌ها، کارها و تجربیاتشان، بستر رشد، توسعه و ترویج نوآوری‌های حوزه رسانه  را فراهم می‌آورند. 

وی اظهار امیدواری کرد که موقعیت مکانی این مرکز در رو به روی دانشگاه تهران با زیربنای ۱۴۰۰ متر مربع، موسسه همشهری را در رسیدن به اهداف ذکر شده یاری کند. 

غلامرضایی در پایان با تاکید بر اینکه هیچ محدودیتی برای حوزه فعالیت تیم‌ها و هسته‌های این مرکز وجود ندارد، بیان کرد: از منظر اجرایی موسسه همشهری ۲۰۰ میلیارد تومان از منابع مصوب برای سرمایه گذاری در بسترهای تبلیغاتی، رسانه‌ای، چاپ و ارتباطات در نظر گرفته است. 

کد خبر 561755

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha