زبان اشاره ناشنوایان امکانات کاملی دارد و با اینکه از اساس دارای ساختاری مستقل از زبان گفتاری است، ارزش زبانی برابر با گفتار دارد. ناشنوایان برای برقراری ارتباط با دیگران به یک رابط نیاز دارند تا بتواند صحبت‌ها را به دو طرف منتقل کند.

ناشنوا

همشهری آنلاین _ معصومه حق جو  : در همین راستا فرهنگسرای خانواده نسبت به برگزاری دوره آموزشی برای این قشر اقدام کرده است. علاوه بر این دوره با همکاری انجمن ملی زبان اشاره ایران به ناشنوایان ‌و والدین دارای فرزند ناشنوا توسط روان‌شناس ارائه می‌شود. به همین بهانه با دکتر «شیوا مقدم» رئیس فرهنگسرای خانواده که از مرداد سال جاری در این مرکز مشغول فعالیت است، گفت‌وگو کردیم. وی دانش‌آموخته دکترای تصمیم‌گیری و خط‌مشی‌گذاری مدیریت فرهنگی است و پیش از این ریاست خانه قرآن منطقه ۷ را عهده‌دار بوده است.

دوره آموزشی برای ناشنوایان با چه هدفی برگزار می‌شود؟

فدراسیون جهانی ناشنوایان امسال شعار روز جهانی زبان اشاره را این‌گونه تعریف کرده است: زبان اشاره، حقی برای همه کودکان، زنان، سالمندان و تمام افراد ناشنوا و حتی شنواست که می‌خواهند با یکدیگر تعامل داشته باشند. بنابراین با هدف ارتباط آسان‌تر و بیشتر با ناشنوایان در محیط خانواده و جامعه با شعار «یادگیری زبان اشاره یک نوع کارآفرینی است» با حضور استادان و مدرسان مجرب انجمن ملی زبان اشاره ایران، دوره آموزشی زبان اشاره برگزار می‌شود. همچنین برای حل مسائل و مشکلات افراد دارای مشکل شنوایی و بهبود کیفیت زندگی آنها «مهدیه مهدویان» دکترای روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی هم به ناشنوایان ‌و خانواده‌های دارای فرزند ناشنوا مشاوره ارائه خواهد شد.


 نحوه اطلاع‌رسانی این دوره و جلسات مشاوره چگونه انجام شده است؟
یکی از مهم‌ترین جنبه‌های عدالت اجتماعی ایجاد فرصت‌های برابر آموزشی برای همه افراد در جامعه است. فرهنگسرای خانواده در راستای ارائه خدمات بهینه آموزشی برای ناشنوایان این مرکز برای معرفی فعالیت‌های خود از ظرفیت فضای مجازی و انتشار اخبار در رسانه‌ها بهره‌گرفته است. همچنین تبلیغات محیطی هم با همکاری انجمن ملی زبان اشاره انجام شد.

دکتر «شیوا مقدم» / رئیس فرهنگسرای خانواده


 استقبال از دوره‌های آموزشی برای ناشنوایان و جلسات مشاوره را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟
با همکاری انجمن ملی زبان اشاره سعی کردیم زمینه لازم را برای حضور افراد فراهم کنیم. نیازمند زمان بیشتر برای جذب و مشارکت علاقه‌مندان هستیم. بعد از اینکه تعداد شرکت‌کنندگان به حد نصاب برسد نسبت به شروع دوره اقدام می‌شود. با توجه به اهداف برگزاری دوره تربیت مربی زبان اشاره و تربیت کارشناس زبان اشاره برای حضور در مراکز بیمارستانی، هتل‌ها و سابقه حضور افراد ناشنوا در فرهنگسرای خانواده پیش‌بینی می‌شود با استقبال خوبی از این دوره مواجه شویم.


 جز این دوره آموزشی، چه برنامه‌های دیگری در فصل پاییز دارید؟
تولید محتوا برای اوقات فراغت، به‌ویژه در دوران شیوع این ویروس، یکی از دغدغه‌های این مرکز است. در همین راستا فرهنگسرای خانواده در قالب برنامه «جشنواره خدمت» از اسفند سال ۹۸ تاکنون نسبت به آموزش در فضای مجازی اقدام کرده است. همچنین در قالب برنامه‌های متعدد در بستر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به‌صورت آنلاین و آفلاین خدمات ارائه می‌شود.


در حال حاضر برای بهره‌مندی فراگیران از آموزش‌ها در شرایط کنونی شیوع ویروس کرونا امکان ثبت‌نام دوره‌های آموزشی این فرهنگسرا در رشته‌های مختلف شامل قرآن و حدیث، مهارت‌های اجتماعی، ادبیات، هنرهای صناعی و سنتی، هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی، هنرهای موسیقیایی، نجوم، رایانه، زبان‌های خارجی، ورزش، آفرینش‌های خانگی و... به‌صورت مجازی فراهم شده است.


علاقه‌مندان برای اطلاع از دوره‌های در حال برگزاری و ثبت‌نام کلاس‌های مجازی می‌توانند به نشانی اینترنتی http://edu. farhangihonari.ir/Home/NewHome مراجعه کنند یا با شماره تلفن‌های ٨٨٧١٢٨٣٩ و ۰۹۲۲۴۲۶۵۶۸۹ تماس بگیرند.

کد خبر 561403

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha