کرونا در ایران هر روز مرگبارتر می شود و شاهد افزایش مستمر تعداد مبتلایان شناسایی شده هستیم تاجایی که دیروز این آمار از ۸ هزار هموطن هم عبور کرد. با توجه به شرایط کنونی سوال اصلی میلیون ها ایرانی این است که برای مدیریت شرایط کنونی چه برنامه ای باید در پیش گرفته شود؟

نظرسنجي درباره تعطيلي تهران

به گزارش همشهری آنلاین، روزنامه همشهری با در نظر گرفتن ابعاد گوناگون شیوع کرونا از یک سو و شرایط ویژه اقتصادی و فشار تحریم ها از سوی دیگر در یک نظرسنجی وی‍ژه از فعالان اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، شهری، فرهنگی، زیست بوم و ورزشی ۴ گزینه را مطرح کرده است: «۱-تعطیلی دوهفته‌ای تا یک ماه برای قطع زنجیره شیوع در نقاط قرمز ۲-محدودیت شدید به معنی منع رفت و آمد و تجمع بدون تعطیلی با مراقبت و نظارت و برخورد انتظامی و نظامی  ۳-ادامه رویه فعلی با دورکاری ۵۰درصدی کارمندان و ۴-در شرایط تحریم اعمال محدودیت و تعطیلی به نفع اقتصاد نیست.»

۸۵ نخبه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، شهری، فرهنگی و ورزشی  در نظرسنجی همشهری شرکت کردند که ۷۱ نفر آنها یکی از ۴ گزینه مطرح شده در این نظرسنجی را به‌طور قطعی به عنوان پیشنهاد مطرح ساختند. ۷ نفر از شرکت‌کنندگان هیچ گزینه‌ای را انتخاب نکردند و دیدگاه متفاوتی داشتند؛ ۷ نفر نیز تلفیقی از گزینه‌ها را مد نظر قرار دادند.  

بر این اساس نتیجه نظرسنجی در میان ۴ گزینه مطرح شده بر مبنای ۷۱ رای، جمع‌بندی شده است و دیدگاه ۱۴ چهره دیگر نیز به طور جداگانه آمده است.  طبق آرای ۷۱ فعال حوزه‌های مختلف ۳۸ نفر گزینه اول را برگزیدند؛ ۱۴ نفر گزینه دوم را انتخاب کردند؛ ۱۰‌ نفر گزینه سوم را مناسب دانستند و ۹ نفر نیز گزینه‌ ۴ را برای شرایط فعلی ترجیح داده‌اند.

طبق این آرا، اکثریت شرکت‌کنندگان یعنی ۵۳ درصد خواستار تعطیلی تهران شدند؛ ۲۰ درصد پیشنهاد محدودیت شدید را مناسب دانسته‌اند؛ ۱۴درصد ادامه روند فعلی را به عنوان نسخه پیشنهادی مطرح ساختند و ۱۳درصد نیز ترجیح می‌دهند باتوجه به شرایط اقتصادی هیچ محدودیتی وجود نداشته باشد.

علاوه بر این نکته، نگاه به رای کارشناسان در حوزه های مختلف هم جالب توجه است؛ به گونه ای که مثلا در بین سیاسیون (۱۳نفر که نظر داده اند) شاهد بیشترین تشتت رای هستیم تاجایی که ۶ نفر موافق تعطیلی هستند و ۴ نفر اعلام کرده اند که هیچ گزینه ای را انتخاب نمی کنند.

در بخش اقتصادی از بین ۱۲ کارشناس (که به ۴ گزینه رای داده‌اند) ۵ نفر اعلام کرده‌اند که با تعطیلی دو هفته‌ای موافق هستند. همچنین در بخش اجتماعی و محیط‌زیست ۶۵ درصد خواستار تعطیلی شده اند و ۶۶ درصد مدیران و کارشناسان امور شهری هم به تعطیلی رای داده اند.

علاوه‌بر همه اینها جالب است بدانید که در بین ۱۰ نخبه فرهنگی شرکت‌کننده درنظرسنجی تنها یک نفر موافق تعطیلی تهران است. 

کد خبر 561271

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 17
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • حسن IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    27 10
    سوال اینکه این افراد نخبه فقط برای تعطیلی باید نظر بدهند و در باره این همه فساد و چپاول نظری ندارند ؟ یا دارند وبه نفع سردمداران نیست ؟ البته اینکه سردمداران حکومتی در خصوص همه چیز حتی مسائل دینی وشرعی مسلحت اندیشن و هر آنچه که به نفع شان باشد قبول دارند شکی نیست !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • حسن IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    35 4
    وای خدا چقدر نخبه ذوق کردم ، تاحالا کجا بودید ؟ بابا نخبه .
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    22 2
    به جای تعطیلی که موثر هم نیست، فکری به حال شلوغی مترو و اتوبوس کنند که اکثرا یا بخاطر طرح، یا بخاطر کرایه بالای تاکسی ها مجبورن سوار این وسایل نقلیه بشن. بنزین ها هم که بی کیفیت هستند و همین آلودگی هوا باعث افزایش مبتلایان میشه که مسلما حتی اگه تعطیل شه و دوباره همه جا باز شه، این مشکل تداوم داره. سیاست اشتباه باعث نتیجه خیلی بد میشه.
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    19 10
    تعطیلی فایده ای نداره. حالا ببینین کی گفتیم.
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    27 11
    الان مردم درد دارند، دردشون رو با تعطیلی بیشتر نکنید. توو خونه موندن، خرج و مخارج رو به شدت بالا می بره، پول آب و برق و گاز و تلفن و اینترنت. هزینه خورد و خوراک و خیلی هزینه های دیگه. دولت برای کاهش این قیمت ها هیچ فکری نداره و فقط میگه تعطیل. این راهش نیست. راهش اینه که همه خودشونو ملزم به رعایت کنند، آلودگی هوا کم بشه. شلوغی مترو و اتوبوس حل شه. ماسک و مواد ضدعفونی با کیفیت بدن به ملت با قیمت پایین. غیر این نمیشه. چون کرونا تا همیشه هست و تعطیلی نمیتونه تا همیشه باشه..
  • بهزاد IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    30 13
    اگر همه مردم ایران بگویند تعطیل شود روحانی موافقت نمی کند .
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    43 3
    در صورت تعطیلی، دولت به ملت چه امکاناتی میده؟ اینترنت رایگان؟ افزایش سرعت اینترنت؟ کاهش قیمت گاز و آب و برق و تلفن؟ کاهش هزینه مواد غذایی؟ بنزین با کیفیت بالا؟ کاهش قیمت ماسک و مواد ضد عفونی؟ اعطای بیمه بیکاری به کارمندان رستوران ها، کافه ها و غیره؟ اگر فکری برای اینا کرده، ما هم مشکلی برای تعطیلی نداریم و آسوده در منزل می مانیم.
  • جلال PL ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    31 7
    اگرماسک. کارساز است برای مدت 15 روزدرسراسر ایران همه درفضای باز ماسک بزنند آنانی که دارند خودشان وبرای آنانیکه توان مالی ندارند بخصوص روستاها ازطریق دولت وخیرین ماسک دراختیار بیچاره گان قرار دهند تنها راه کنترل این ویروس پردازش همه گانیست منتها کی باین حرفها گوش کنند!!!!!!
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    22 3
    گویا اصولا مردم توو این تصمیم گیری ها نقشی ندارند و کلا نباید نقش داشته باشند گویا! فقط عده ای نقش دارند که حرفشون ضد دولتمردان نباشه. لااقل یک نظر سنجی از مردم کنید. با این وضع ناجور اقتصادی، تعطیلی واقعا رو اعصابه.
  • کریمی FR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    25 6
    به نظر من تعطیلی مشکلی رو حل نمیکنه چون ۹۰ درصد مردم برای کسب روزه بیرون میرون نه برای خوشگذرانی
  • محسن داوری IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    10 3
    به نظرتهران باید تعطیلی کامل شودتاقطع زنجیره کرونا
  • امیر IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    19 3
    کشتی گیر؟! فوتبالیست؟! نخبه؟!!!!‌
  • امیر محمد عاشوری IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    9 3
    تعطیلی چون روندی که پیش می‌رویم خیلی سخت است و باید تعطیل شود
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    9 4
    تو رو خدا ی فکر اساسی کنید.این همه مرگ و میر کم نیست.این همه خانواده ها درگیر شدن،داغدارشدن کم نیست؟؟!!بست نیست؟
  • علی IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    10 2
    تهران تعطیل شه همه پیش بسوی شمال باز دوباره استانهای تفریحی آلوده میشه بازار تهران تعطیل شه تو شهرستان همه چیز گران میشه
  • امید IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    9 2
    'گزینه ایی که بیشترین رای رو آورده ، به نظر معقول و منطقی هست. جالبه نوع انتخاب گزینه به میزان حضور سوال شونده در جامعه و ارتباط با مردم ربط داره