دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و جو بایدن رقیبش از حزب دموکرات چهار روز مانده به روز رای‌گیری در سه‌شنبه ۱۳ آبان به ایالت‌های سرنوشت‌ساز در غرب میانه آمریکا می‌روند تا آخرین تلاش‌هایشان را برای جلب آرای مردم انجام دهند.

Biden trump

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز، ترامپ روز جمعه ۹ آبان در ایالت‌های میشیگان، ویسکانسین و مینه‌سوتا گردهمایی انتخاباتی خواهد داشت و بایدن در یکی از فعال‌ترین روزهای کارزارش قرار است در ایالت‌های ویسکانسین و مینه‌سوتا و نیز ایالت آیوا توقف داشته باشد.

ایالت‌های میشیگان و ویسکانسین به همراه ایالت پنسیلوانیا سه ایالت صنعتی به طور تاریخی طرفدار حزب دموکرات هستند که ترامپ توانست در سال ۲۰۱۶ رای‌هایشان را به سوی حزب جمهوریخواه بکشاند و به طور غیرمنتظره‌ای برنده انتخابات ریاست‌جمهوری شود.

ایالت مینه‌سوتا که از سال ۱۹۷۲ تاکنون به نامزد ریاست‌جمهوری حزب جمهوریخواه رای نداده است، یکی از معدود ایالت‌های با گرایش به حزب دموکرات است که ترامپ تلاش می‌کند امسال جهت آرا را در آن عوض کند. بایدن در نظرسنجی‌ها در ایالت مینه‌سوتا به طور مداوم از ترامپ جلو بوده است و دیدارش از ایالت به معنای این نیست که نگران از دست دادن آن است.

بایدن پیش از سوار شدن به هواپیما به قصد غرب میانه در ایالت زادگاهش، دلاویر، به خبرنگاران گفت: «من هیچ چیز را تمام‌شده نمی‌دانم. ما برای به دست آوردن تک تک آرا تا آخرین لحظه تلاش خواهیم کرد.»

بایدن و یار انتخاباتی‌اش، کاملا هریس به همراه همسرانشان آخرین روز کارزار انتخاباتی در دوشنبه را صرف فعالیت در ایالت پنسیلوانیا خواهند کرد و به این ترتیب روزهای پایانی رقابتشان را در چهار ایالتی خواهند گذراند که نظرسنجی‌ها فاصله نزدیک بین دو رقیب را در آنها نشان می‌دهد.

ترامپ ماه‌هاست که در نظرسنجی‌های ملی از بایدن عقب‌تر است، تاحدی به این علت که ناخشنودی گسترده‌ای درباره مدیریتش در بحران شیوع کرونا وجود دارد. از طرف دیگر نظرسنجی‌ها در این رقابتی‌ترین ایالت‌ها که نتیجه انتخابات را تعیین خواهند کرد، فاصله نزدیکتری را میان این دو رقیب نشان داده است.

پاندمی کرونا و شور و شوق فوق‌العاده انتخاباتی باعث شده است که آمریکایی‌ها به میزان بی‌سابقه‌ای زودتر از موعد رای‌هایشان را به صندوق‌ها بریزند.

بیش از ۸۳.۵ میلیون نفر تا به حال یا از طریق پستی یا با حضور شخصی رای داده‌اند که تقریبا معادل ۶۱ درصد شمار کل رای‌ها در انتخابات سال ۲۰۱۶ است.

در ایالت تگزاس، ایالتی به طور سنتی جمهوریخواه، که نظرسنجی‌ها فاصله نزدیک ترامپ و بایدن را در آن نشان می‌دهند، تا به حال بیش از ۹ میلیون نفر رای داده‌اند که از کل آرای این ایالت در سال ۲۰۱۶ بیشتر است. تگزاس دومین ایالت پس از ایالت هاوایی است که شمار آرای داده شده‌اش تا به حال از کل رای‌هایش در ۲۰۱۶ بیشتر شده است.

انبوه آرای پستی این احتمال را ایجاد کرده است که برنده انتخابات در چندین ایالت از جمله ایالت‌های عمده سرنوشت‌سازی مانند پنسیلوانیا و ویسکانسین در سه‌شنبه شب (روز انتخابات ۱۳ أبان)‌ مشخص نشود. مقامات انتخاباتی انتظار دارند که شمارش آرا چند روز طول بکشد.

یک دادگاه استیناف فدرال روز سه‌شنبه مقامات ایالت مینه‌سوتا را از اجرای طرحی برای شمارش آرای پستی که تا یک هفته پس از روز انتخابات به مقصد می‌رسند، اما در روز سه‌شنبه مهر پستی خورده‌اند، منع کرد.

ترامپ به طور مکرر بدون ارائه شواهدی ادعا کرده است که رای‌های پستی در معرض تقلب هستند و اخیرا هم این موضوع را مطرح کرده است که فقط رای‌های در دسترس در شب انتخابات باید شمارش شوند.

داده‌های مربوط به رای‌های زودتر از موعد نشان می‌دهند که تا به حال شمار بیشتری از طرفداران حزب دموکرات از طریق پستی رای داده‌اند، در حالیکه انتظار می‌رود جمهوریخواهان با شمار بیشتری در روز سه‌شنبه شخصا به پای صندوق‌های رای بروند.

به این ترتیب نتایج مقدماتی ایالت‌هایی مانند پنسیلوانیا که شمردن آرای پستی تا روز انتخابات شروع نمی‌شود، ممکن است در ابتدا جلو بودن ترامپ را نشان دهد و با افزوده شدن رای‌های پستی که بیشترشان مربوط به دموکرات‌ها است، ورق برگردد و در نهایت بایدن پیروز شود. این پدیده را با توجه به رنگ‌های سنتی قرمز و آبی به ترتیب برای حزب جمهوریخواه و حزب دموکرات، «شبح قرمز» و «جابه‌جایی آبی» می‌نامند.

چندین منطقه در ایالت پنسیلوانیا هم گفته‌اند که شمارش آرای پستی را تا روز چهارشنبه شروع نخواهند کرد.

کد خبر 561244

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha