سخنگوی وزارت بهداشت از امیدواری برای اتخاذ تصمیم‌های قاطع حاکمیتی و همکاری جدی‌تر دستگاه‌های اجرایی برای توقف شیوع گسترده کرونا در ایران حرف زده است. امیدواری که در سخنان امروز رییس جمهور در جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی کرونا هم دیده می‌شود.

کرونا در ایران

به گزارش همشهری‌آنلاین، یکی از گلایه‌های هفته‌های گذشته وزیر بهداشت، اجرا نشدن محدودیت‌ها و تصمیم‌های سختگیرانه برای پیشگیری از شیوع بیشتر کرونا در ایران است. سعید نمکی روز گذشته گفت: «وزیر من به عنوان وزیر بهداشت که نمی‌توانم جاده ببندم یا مغازه را پلمب کنم یا در خیابان با کسی برخورد کنم که چرا ماسک ندارد و هرجا پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشده، ما ضرر کردیم.»

اشاره‌های وزیر بهداشت کاملا مشخص است؛ چهار روز از اعلام شروع محدودیت‌های سخت‌گیرانه در ۴۳ شهرستان و البته تهران می‌گذرد و هیچ تفاوتی در جدی‌گرفتن محدودیت‌ها توسط مردم و دستگاه‌های مسئول دیده نمی‌شود. 

به گفته حریرچی، اجرای پروتکل‌ها فقط ۴۲ درصد و تا رسیدن به ۸۰ و ۹۰ درصد که مطلوب و البته موثر است، بسیار راه مانده است:  باتوجه به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، افزایش ترددها در سه - چهار هفته اخیر و رسیدن فصل سرما، احتمال صعودی تر شدن روند فوتی های کرونا وجود دارد.

دراین‌باره بیشتر بخوانید؛

پریروز حسن روحانی در حکمی، رحمانی‌فضلی،‌وزیر کشور را به عنوان رئیس قرارگاه عملیاتی ستاد ملی کرونا منصوب کرد. انتسابی که به نظر می‌رسد برای جدی‌تر شدن محدودیت‌های سختگیرانه و مدیریت یکسان اجرای محدودیت‌ها و البته پس از دستور رهبری انجام شد. امروز اما روحانی در جلسه کمیته‌های تخصصی ستادملی کرونا گفت: همه مصوبات ستاد ملی برای اجرای دقیق و نظارت بر روند اجرا در قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا پیگیری خواهد شد. کمیته تبلیغات باید به همه رسانه ها ابلاغ کند از این به بعد در خصوص کرونا از یک مسیر واحد اطلاع رسانی می شود و آن سخنگوی ستاد است.

 روحانی گفت: از آنجایی که از جمله وظایف قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا، هم افزایی و تقویت توانایی های مختلف در سطح کشور است، لازم است این قرارگاه از تمامی ظرفیت های درون کشور اعم از دولتی و خصوصی، قوای نظامی و انتظامی و سازمان های مردم نهاد، بسیج، تشکل‌های مذهبی، مساجد و خیرین استفاده کند.

رئیس جمهور همچنین کمیته های بهداشت و درمان ، امنیتی- اجتماعی و آموزش و تبلیغات را موظف کرد موضوعات"ایجاد تفاهم میان نیروهای اجتماعی، تقویت روحیه همکاری و تحکیم مسئولیت‌های عمومی در مواجهه با شرایط پیچیده کنونی" و "ارتقاء فضای هم‌افزایی، همکاری و همدلی میان بخش‌های دولتی و خصوصی و قوای کشوری و لشکری" را پیگیری کنند.

پس از این بود که سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت تلویحا از احتمال سفت و سختتر شدن محدودیت‌ها حرف زد. او پس از اعلام آمار روزانه گفت: شرایط سخت و طاقت فرسای بیماری کووید-۱۹ در ایران، به گونه ای اقتضا می کند که تمامی دستگاه های دولتی و نهادهای حاکمیتی در کشور، به یک آرایش کاملا جنگی و با حداکثر توان وارد میدان نبرد با این ویروس شوند. مسلما در شرایط فعلی کشور، احتمال تعارض جنبه های سلامت با مسائل اقتصادی و... وجود دارد، اما همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند اصل اولویت در تصمیم گیری ها باید سلامت مردم باشد. امیدواریم با اتخاذ تصمیمات قاطع حاکمیتی، همکاری جدی تر دستگاه های اجرایی و همراهی مسئولانه تر مردم کشورمان در عمل به توصیه های بهداشتی شاهد توقف شیوع گسترده بیماری در کشور باشیم.

نکته اینجاست که رهبر انقلاب در دیدار با ستاد ملی کرونا تاکید فراوانی داشتند که اولویت در این روزها سلامت مردم است، حتی از نظر جنبه اقتصادی و امنیتی.

امروز قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزیر بهداشت هم گفته که مردم فقط لازم است دو هفته مراعات کنند، کرونا قطعا روند سقوط می‌گیرد. 

دراین‌باره ببینید؛

کد خبر 561071
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha