رئیس کمیسیون برنامه مجلس با اشاره به تصویب کلیات طرح تامین کالای اساسی گفت: سیصد هزار میلیارد ریال منابع اجرای این قانون از محل اموال، حق الامتیاز واگذاری سهام دولت و حقوق مالکانه تامین می شود که باید ۱۰۰ در صد آن در اختیار سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار بگیرد.

مجلس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب کلیات طرح تامین کالاهای اساسی برای ۶۰ میلیون ایرانی اظهار داشت: براساس ماده واحده این طرح یارانه کالاهای اساسی برای اقشار مردم و دهک‌های مورد نظر به شرحی خاص و در نظر گرفته شده تامین و پرداخت می شود. 

وی درباره جزئیات منابع مالی اجرای این طرح افزود:‌ در درجه اول دولت مکلف است به منظور تامین بخشی از نیازهای معیشتی خانوارهای کشور به ویژه خانوارهای کم برخوردار در شش ماه دوم سال ۱۳۹۹ بصورت ماهانه، نسبت به تامین و پرداخت یارانه اعتبار خرید به هر فرد ایرانی شناسایی شده در طرح معیشت خانوار( افراد مشمول ردیف (۳۱) جدول تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۳۹۹، کل کشور به تعداد (حداقل شصت میلیون نفر)  از طریق واریز اعتبار  به کارت یارانه نقدی سرپرست خانوار به مبلغ یک میلیون و دویست هزار ریال برای هر یک از افراد سه دهک اول از جمله افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی، رزمندگان معسر و افراد با درآمد کمتر از حداقل حقوق و دستمزد و مبلغ ششصد هزار ریال برای هر یک از افراد سایر دهک ها اقدام کند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: این اعتبار برای تامین کالاهای اساسی و ضروری در نظر گرفته شده و وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی موظفند، ضمن تامین امکان تخفیف در خرید،  این کالاها را برای مشمولان این قانون فراهم کند.

وی در خصوص منابع این طرح گفت: منابع مورد نیاز برای اجرای این قانون به میزان سیصد هزار میلیارد ( ۳۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰) ریال از محل اموال، حق الامتیاز واگذاری سهام دولت و حقوق مالکانه ناشی از  آن در چارچوب قانون توسط وزارت امور اقتصادی و دارای تامین می شود، همچنین،  منابع حاصله بصورت ۱۰۰ در صد تخصیص یافته در اختیار سازمان هدفمندی یارانه ها برای انجام تکالیف این قانون قرار می گیرد.

 حاجی بابایی اظهار داشت: در صورت عدم تکافوی منابع حاصله، دولت مکلف است از منابع اعتبار موجود و افزایش تنخواه گردان خزانه، کسری منابع را جبران نموده و یا منابع حاصل از فروش و واگذاری مذکور جایگزین نماید، همچنین  دولت می تواند بجای فروش و واگذاری اموال و سهام موضوع این قانون، تا سقف منابع مذکور از منابع اعتبار موجود و با جابجایی سایر اعتبارات مشروط به عدم آسیب به هزینه های ضروری و حقوق مردم و با افزایش تنخواه گردان خزانه استفاده نماید.

 وی تاکید کرد: براساس این قانون مجلس استنکاف از اجرای احکام این قانون از سوی مسئولین دولتی دستگاههای مربوطه مستوجب مجازات مندرج در ماده(۵۷۶) قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده) مصوب ۱۳۷۵/۳/۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: آیین نامه اجرایی این قانون مشتمل بر مبلغ یارانه، سرانه، مشمولین، مصادیق کالاهای اساسی به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه کشور و بانک مرکزی حداکثر طرف ۲ هفته پس از تصویب این قانون تهیه می شود و به تصویب هیات وزیران می رسد.

وی افزود: دستگاه‌های اجرایی ذیربط مکلف به ارائه گزارش عملکرد خود در اجرایی کردن این قانون، در هر ۲ ماه  یک بار، به کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات و اجتماعی مجلس شورای اسلامی هستند.

کلیات طرح اصلاح قانون بودجه ۱۳۹۹ کل کشور و الزام دولت به پرداخت یارانه تامین کالاهای اساسی در دستور کار جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس قرار گرفت و نهایتا وکلای ملت با آن موافقت کردند.

بر این اساس، دولت مکلف است به منظور تامین بخشی از نیازهای معیشتی خانوارهای کشور به ویژه خانوارهای کم برخورداری از ابتدای شش ماهه دوم سال ۱۳۹۹ بصورت ماهانه، نسبت به تامین و پرداخت یارانه اعتبار خرید به هر فرد ایرانی شناسایی شده در طرح معیشت خانوار (موضوع ردیف(۳۱) جدول تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور) به تعداد حداقل ۶٠ میلیون نفر، از طریق واریز اعتبار به کارت یارانه نقدی سرپرست خانوار به مبلغ یک میلیون و دویست هزار ریال برای هر یک از افراد سه دهک اول از جمله افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی، رزمندگان معسر و افراد با درآمد کمتر از حداقل حقوق و دستمزد و مبلغ ششصد هزار ریال برای هر یک از افراد سایر دهک ها اقدام نماید.

این اعتبار صرفا برای تامین کالای اساسی و ضروری در نظر گرفته شده و وزارت صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی موظفند امکان تخفیف در خرید این کالاها را برای مشمولان فراهم کند.

گفتنی است این موافقت با ٢١۵ رای موافق، ۱۴ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ٢۴٩ نماینده حاضر صورت گرفت.

کد خبر 560867

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجلس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 22
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    6 2
    تحریم بردارید یارانه نخواستیم خودمون کمک دولت هم میکنیم
  • محمد IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    1 2
    بنده محمد رانندهگذشته بازرگانی بخاطر مشکلات مجبور ب کناره گیری شدم ورودم ب این اداره ۱۵/۱۱/۱۳۷۰وخروجم اوایل سال ۱۳۸۰ سیزده ماه بیمه ام رانپرداختن سنواتم را ندادن چند بار رجوع کردم جوابی نشنیدم کجا باید برم
  • احمد IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    5 1
    خخخخخ ورشکست نشید اینقدر خرج میکنید
  • محترم سرباز داوطلب IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    5 1
    سلام من برای رهن خونه ام موندم اگر میشه کمکم کنید
  • رمضان مهرانفر IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    6 1
    من باحقوق 3200تومان باچهرسرعاعله چکنم اقای وزیرخداوکیلی توچقدرحقوق میگیری لااقل پنجادرصدازحقوق نماینده ووزراکم کنیدبزاریدروحقوق فقرابزاریدماسالی یهکیلوگوشت بخریم
  • IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    14 1
    ایران داره تبدیل به گداخونه میشه با پولی بی ارزش و مردمی فرصت طلب و تنبل
  • رضا IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    11 2
    با این همه ثروت باید ملت گدایی کنه چون آقازاده‌ها وو از زندگی لاکچری عقب نیوفتن لعنت به ما ...
  • M IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    8 2
    خود اینایی ک تصویب کردن با ماه 60 تومن چقدر کالااساسی میتونن بخرن؟
  • FR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    5 2
    یارانه نمیخایم! روغن شده دو برابر تا بخواهید یارانه بدهید همه چیز شده چهل برابر بابا برید سیاستتون رو درست کنید
  • IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    6 0
    بازنشستگان تامین اجتماعی هیچوقت دیده نشدند.اون از همسان سازی نسبت به کشوری و لشگری .اینم از افزایش حقوقمان.حداقل یارانه 120 تومنی بدهید.بعداز سی سال کار باید یا بریم آژانس یا جایی کارگری بکنیم تا کمتر خجالت خانواده را بکشیم .خدایا ممنون که تو هستی.
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    9 0
    سلام ما که یارانه نداریم چی کنیم
  • عباس IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    3 0
    این یکی حتما پول نفته ولی ماکه تحت پوشش هیچ نهادی نیستیم چقدر میگیریم اگه نقدی بدن بهتره آدم خودش می‌دونه به چه زخمی بزنه