فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران می‌گوید: تقریبا در ۳ هفته اخیر آمار ما از نظر تعداد مراجعان سرپایی، بستری بیمارستانی و ابتلا در تهران نه‌تنها کمتر نشده است، بلکه به شکل مواجی سیر افزایشی دارد.

دکتر علیرضا زالی

به گزارش همشهری آنلاین، بر اساس آمار ارائه‌شده در ششم آبان‌ماه، در هر ۴دقیقه یک شهروند ایرانی جان خود را بر اثر کرونا از دست داده است. بر همین اساس، در هر ۲۰ثانیه نیز یک بیمار جدید مبتلا به ویروس کوویدـ ۱۹شناسایی شده است. این عدد رعب‌انگیز نشان از وخیم بودن وضعیت کرونا و شیوع آن در ایران دارد؛ وضعیتی که با صرف‌نظر کردن از اظهارنظر یک مقام مسئول درباره نرخ ۲.۵برابری آمار فوت‌شدگان و مبتلایان، باید آن را نزدیک به یک فاجعه ارزیابی کرد.

با این حال، سهم پایتخت به‌دلیل وسعت بالا و جمعیت زیاد، از این آمار بالاست. با بالا بودن آمار فوت‌شدگان و ناقلان شناسایی شده اما به‌نظر می‌رسد سیاست‌های اجرا شده برای پیشگیری از انتقال بیماری آنچنان که باید در کاهش ابتلا اثرگذار نبوده است.

آنطور که فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران به همشهری می‌گوید، وضعیت تهران نگران‌کننده و بحرانی است و آمارها هم بر این موضوع صحه گذاشته‌اند: «تقریبا در ۳هفته اخیر آمار ما از نظر تعداد مراجعان سرپایی، بستری بیمارستانی و ابتلا در تهران نه‌تنها کمتر نشده است، بلکه به شکل مواجی سیر افزایشی دارد. برخلاف موج دوم که در مقطعی در اواسط مردادماه تعداد ابتلای افراد به بیماری با افول روبه‌رو بود، تعداد مبتلایان در موج سوم بدون وقفه رو به افزایش است.»

 زالی با اشاره به اینکه براساس آمارهای تجمیعی، در ۳هفته اخیر بار مضاعفی به بیمارستان‌ها برای پذیرش بیمار وارد شده است، افزود: «تهران شرایط بحرانی و قرمز دارد و به این دلیل اقدامات ترکیبی بازدارنده را نیاز دارد و از این‌رو اعمال حاکمیتی اجباری برای رعایت قوانین بهداشتی نیاز است.»

او با تأکید بر اینکه گروه‌های شغلی ۳و ۴در تهران و۴۳شهر دیگر باید مقررات بهداشتی را رعایت کنند، در پاسخ به این سؤال همشهری که چرا تهران با وجود بحرانی بودن شرایط آن، دقیقا مثل شهرهای ۴۳گانه اعلام نشد، می‌گوید: «اعلام کردند شهر تهران به‌دلیل شرایط پیچیده‌ای که دارد، برخی شاخص‌هایی که باید وضعیت تهران بر مبنای آن بحرانی اعلام شود، کاملا متفاوت با شاخص‌هایی است که استان‌ها براساس آن ارزیابی می‌شوند. استدلال این بود که برای رسیدن به شاخص‌هایی که بتوان تهران را مشمول تعطیلی گروه‌های شغلی چندگانه کرد، آلودگی باید بالاتر از شرایط کنونی باشد.»

فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران با تأکید بر اینکه باید تهران خیلی زودتر از این به‌عنوان شهر بحرانی و پرخطر معرفی می‌شد، به همشهری می‌گوید: «پیشنهاد ستاد کرونای تهران و استاندار تهران به ستاد ملی مقابله با کرونا، پرخطر و بحران‌زا بودن وضعیت تهران بوده است.»

او تأکید می‌کند برای تبدیل وضعیت تهران به شهر پرخطر نیاز به قانع کردن مسئولان ستاد ملی است: «ما پیشنهاد خود را برای قرمز و بحرانی اعلام کردن وضعیت تهران به ستاد ملی ارائه کرده‌ایم. باید ادله فنی لازم را برای ستاد ملی ارائه کنیم تا آنها نیز مجاب شوند تهران را جزو شهرهای ۴۳گانه که در آن همه محدودیت‌ها باید اعمال شود، قرار دهند؛ مسئله‌ای که مدت‌هاست خواهان انجام آن هستیم و نشده است.»

بیشتر بخوانید:

---------------------------------------------------------------------

  • منبع: همشهری - حمیدرضا بوجاریان
کد خبر 560699

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهلا IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    11 1
    راست می گویند جمعیت تهران زیاد است با مردن کم می شوند