جو بایدن، نامزد حزب دموکرات برای رئیس‌جمهوری آمریکا در هفته آخر پیش از رای‌گیری همچنان در نظرسنجی‌ها از دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواهش جلوتر است.

بایدن - ترامپ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هیل، گرچه هیلاری کلینتون در انتخابات سال ۲۰۱۶ در نظرسنجی‌های پیش از رای‌گیری از دونالد ترامپ جلوتر بود اما یک تفاوت اساسی بین وضعیت کلینتون در آن سال و وضعیت جو بایدن در انتخابات سال ۲۰۲۰ جود دارد، فاصله کلینتون و ترامپ در هفته آخر پیش از رای‌گیری کاهش یافت اما در مورد بایدن چنین پدیده‌ای به چشم نمی‌خورد.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند همه عواملی که بیانگر ناپایداری در میان رای‌دهندگان احتمالی هستند - از جمله شمار افراد هنوز تصمیم نگرفته، افرادی که می‌خواهند به نامزد حزب سوم رای دهند و افرادی که هنوز ممکن است تصمیمشان را تغییر بدهند - در این نقطه از انتخابات ۲۰۲۰ نسبت به انتخابات ۲۰۱۶ پایین‌تر هستند و بایدن فاصله ثابتی را با ترامپ حفظ کرده است.

حدود ۶۰ میلیون نفر در آمریکا تاکنون زودتر از موعد رای داده‌اند و شمار رای‌دهندگان مردد در حال کاهش یافتن است. با اینکه برخی از نظرسنجی‌ها ممکن است کاملا تحت تاثیر آخرین مناظره بایدن و ترامپ در هفته پیش که در مجموع به نفع ترامپ بود، نباشند، بعید است نتیجه این مناظره تغییری اساسی در تصمیم رای‌دهندگان ایجاد کند.

کارشناسان می گویند تفاوت‌های میان نظرسنجی‌ها در طیف خطای طبیعی است و گرایشی عمده به تغییر در نظر رای‌دهندگان مشاهده نمی‌شود.

بر عکس در ۴ سال پیش در سال ۲۰۱۶، در این زمان نظرسنجی‌ها شروع کاسته شدن عمده‌ای در فاصله میان دو نامزد را نشان می‌دادند، هر چند بسیاری از تحلیل‌گران آن را نادیده گرفتند.

تفاوت‌های دیگری هم میان انتخابات ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ وجود دارد که مهمتر از همه ظهور پاندمی کرونا است که به موضوع تعیین‌کنننده در کارزار انتخاباتی بدل شده است.

یکی از نقاط عطف در سال ۲۰۱۶ هنگامی بود که فقط ۱۱ روز پیش از روز رای‌گیری جیمز کومی، رئیس آن هنگام اف‌بی‌آی (اداره تحقیقات فدرال آمریکا) اعلام کرد که تحقیقات مجددی را درباره ماجرای ای میل‌های هیلاری کلینتون آغاز می‌کند. دموکرات‌ها در آن زمان کومی را در شکست کلینتون مقصر اعلام کردند.

همچنین در حالیکه اکثریتی از رای‌هندگان - شامل افراد مستقل، زنان خانه‌دار حومه‌نشین و سالمندان- در اواخر کارزار انتخاباتی به ترامپ روی آوردند- نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که این گروه‌ها اکنون از بایدن حمایت می‌کنند.

یک نکته مهم دیگر این است که طرفداری از بایدن، نامزد حزب دموکرات هم در نظرسنجی‌های ملی و هم در نظرسنجی‌ها در ایالت‌های چرخشی تعیین‌کنده نتیجه انتخابات از رقم ۵۰ درصد عبور کرده است، در حالیکه طرفداری از ترامپ در حد میانه ۴۰ تا ۵۰ درصد باقی مانده است. کلینتون در دو نظرسنجی ملی منتشر شده در نوامبر ۲۰۱۶ زیر ۵۰ درصد بود، اما طرفداری از بایدن در میانگین نظرسنجی‌ها در حد ۵۱ درصد است.

یک تفاوت دیگر این است که رای دهندگانی که به هیچ یک از دو نامزد علاقه نداشتند، در نهایت به ترامپ رای دادند.

بایدن بسیار محبوب‌تر از کلینتون است و این بار بر اساس نظرسنجی‌ها رای‌دهندگانی که به هیچیک از نامزدهای دو حزب عمده علاقه ندارند، در نهایت به حزب دموکرات رای خواهند داد.

گرچه پیشتازی بایدن نسبت به ترامپ اخیرا تا حدی کاهش یافته است، اما این کاهش در حد کاهش محبوبیت کلینتون نیست و بایدن هنوز برتری قابل‌توجهی دارد.

فاصله ترامپ (خط قرمز) و بایدن (خط آبی) در میانگین نظرسنجی‌ها

بایدن در میانگین نظرسنجی‌ها از ۱۰ درصد پیشتازی در چند هفته پیش به ۸ درصد پیشتازی رسیده است. جلو بودن کلینتون در میانگین نظرسنجی‌ها یک هفته پیش از رای‌گیری نسبت به میانه ماه اکتیر از ۵.۵ درصد به فقط ۲ درصد کاهش یافته بود.

یک برتری دیگر بایدن پیشتازی قوی او در ایالت‌های به اصطلاح «کمربند زنگ‌زده» و غرب میانه آمریکا است که تعیین‌کننده نتیجه انتخابات هستند، به طوری که او فاصله‌اش را در این ایالت‌ها که ترامپ آنها را در سال ۲۰۱۶ برد، به دو برابر رسانده است.

کارزار بایدن همچنین پیشرفت‌هایی در ایالت‌هایی که به طور سنتی به جمهوریخواهان رای می‌دهند یا ایالت قرمز هم داشته است، از جمله ایالت جورجیا و ایالت تگزاس.

گرچه ترامپ هنوز می‌تواند با بردن ترکیب درستی از ایالت‌های چرخشی برنده کالج الکترال باشد، اما تحلیلگران می‌گویند برای رسیدن به این هدف ترامپ باید فاصله‌اش با بایدن را در نظرسنجی‌های کشوری به ۴ درصد کاهش دهد.

دموکرات با توجه به تجربه انتخابات سال ۲۰۱۶ و اشتباه از آب در آمدن نتایج نظرسنجی‌ها این بار تا آخرین لحظه حداکثر تلاششان را خواهند کرد.

کد خبر 560659

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha