یک متخصص عفونی با اشاره به اینکه مردم باید با جدیت بیشتری توصیه‌های بهداشتی را دنبال کنند، گفت: با مبتلا شدن کادر درمان به کمبود نیروی انسانی برخورده‌ایم که این امر قطعا در درازمدت به درمان ناکافی بیماران منجر خواهد شد.

كرونا در ايران

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، دکتر علیرضا فاطمی متخصص عفونی بیمارستان شهدای تجریش با اشاره به فرسایش توان کادر درمان گفت: در موج اخیر کرونا با مبتلا شدن کادر درمان به کمبود نیروی انسانی برخورده‌ایم که این امر قطعا در درازمدت به درمان ناکافی بیماران منجر خواهد شد.

وی افزود: ۹ ماه می‌گذرد و با وجود سپری شدن فصل گرما و تمام هشدارها، باز هم در اولین ماه‌های پاییز با رشد روزافزون بیماری کوویدـ۱۹ مواجه شده‌ایم.

به گفته فاطمی، در شرایطی قرار داریم که اکثر بیمارستان‌های تهران جای خالی برای بستری ندارند. باید مردم با جدیت بیشتری توصیه‌های بهداشتی پیشگیری از ابتلا به کرونا را دنبال کنند.

این پزشک استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را ضروری دانست و هشدار داد: صرفا به استفاده از الکل اکتفا نکنید و در اولین فرصت شست‌وشوی دست‌ها را با دقت انجام دهید.

به گفته عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، افراد باید بلافاصله بعد از علامت‌دار شدن سریعا اقدام به قرنطینه کنند با این کار و به حداقل رساندن ارتباطات، زنجیره انتقال ویروس به حداقل ممکن خواهد رسید.

نحوه استفاده از ماسک در زمستان

وی یکی از مهم‌ترین اقداماتی را که در پیشگیری از کوویدـ۱۹ تاثیر آن به اثبات رسیده استفاده از ماسک مناسب دانست و توضیح داد: بهترین ماسک برای استفاده عموم مردم ماسک‌های استاندارد سه‌لایه است که حتما باید از داروخانه‌ها و مراکز معتبر تهیه شود.

فاطمی گفت: حداکثر استفاده از ماسک سه تا چهار ساعت است و فورا بعد از مرطوب شدن لایه داخلی باید ماسک دور انداخته شود.

متخصص عفونی بیمارستان شهدای تجریش با اشاره به این‌که در روزهای بارانی امکان مرطوب شدن ماسک بیشتر از روزهای گرم و خشک سال است ادامه داد: اگر به دلیل بارش باران متوجه شدید ماسک نمناک است باید هرچه سریع‌تر آن را تعویض کنید.

پروتکل‌های دارویی

وی درباره استفاده از پروتکل‌های دارویی نیز گفت: طی ماه‌هایی که گذشت برخی داروها به لیست درمان بیماران کرونا اضافه و برخی داروها نیز اثبات شد که کارایی لازم را ندارد و از دستورالعمل‌ها خارج شد.

فاطمی افزود: همچنان تاثیر قطعی بیشتر داروها برای درمان کرونا به قطعیت نرسیده است و در مراکز دانشگاهی به صورت انتخابی برای بیمارانی که در درمان از استفاده از دارویی نفع بیشتری می‌برند، تجویز و استفاده می‌شود.

این پزشک توضیح داد: داروهای موثر در درمان کووید در قالب کارآزمایی‌های بالینی باید مورد تایید کمیته‌های مربوط به درمان کووید ۱۹ در بیمارستان‌ها برسد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بزرگ‌ترین معضل مراکز درمانی را افزایش بیماران کرونایی و بدحالی دانست که با حال عمومی وخیم به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و نیاز به بستری در بخش‌های مراقبت ویژه دارند ولی با توجه به محدود بودن تخت‌ها بیمارستان‌ها با چالش جدی روبه‌رو هستند.

وی ضمن ابراز نگرانی از شیوع روزافزون مبتلایان به کرونا گفت: متاسفانه در پیک‌های جدید این بیماری بسیاری از افراد حتی بدون هیچ بیماری زمینه‌ای به فرم‌های شدید مبتلا شده‌اند بنابراین باید توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا بیش از پیش مورد توجه باشد.
 

کد خبر 560654

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha