همشهری آنلاین: جانشین معاون راهور ناجا گفت: هر ۲۵ دقیقه یک نفر بر اثر حوادث رانندگی در کشور کشته می شوند.

به گزارش مهر، نشست فوق العاده معاونان حمل و نقل و ترافیک کلان شهرهای کشور باحضور جمعی از مدیران ارشد اجرایی به میزبانی معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران برگزار شد.

در این نشست کاری که به دعوت دبیرخانه کلان شهرهای کشور انجام شد و نمایندگان دولت ونیروی انتظامی نیز در آن شرکت داشتند، آمادگی کلان شهرها برای استقبال از مسافران تابستانی و مسائل و مشکلات ترافیکی شهرهای بزرگ کشور به ویژه در ارتباط با ماده ۹ قانون مدیریت حمل و نقل و مصرف، سوخت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

جانشین معاون پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در این نشست ضرورت تحقق مدیریت واحد ترافیک را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: به این منظور استفاده از سیستم های پیشرفته حمل ونقل هوشمند ترافیک موسوم به ITS  از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

سردار سید کمال هادیانفر با تاکید بر آژانس‌ها و مسافربرهای شخصی افزود: آژانس‌های کرایه اتومبیل باید در معاونت‌های ترافیک سامان داده شوند و به عنوان زیر مجموعه‌های شهرداری‌ها به فعالیت بپردازند.

وی با اشاره به این که برای نخستین بار در سال ۸۶ با کاهش تعداد تلفات تصادفات رانندگی رو به رو بودیم، تصریح کرد: با این وجود وضعیت ایران از نظر سوانح رانندگی اصلا مطلوب نیست و هر ۲۵ دقیقه یک نفر بر اثر حوادث رانندگی در کشور کشته می‌شود.

وی ضرورت چاره‌اندیشی عاجل از سوی مدیریت کلان شهرها در خصوص وضعیت تصادفات رانندگی را مورد تاکید قرار داد و گفت: اصلی ترین راه نجات کشور به کارگیری ابزارها و امکانات سیستم ITS درجاده‌ها و شهرهای کشور است که خوشبختانه در تهران به راه افتاده است.

جانشین معاون راهور ناجا ضرورت راه اندازی مسیر  ویژه عبور وسایل نقلیه اورژانسی تحت عنوان مسیر اضطراری در کلیه جاده‌ها و بزرگراه‌های شهری و بین‌شهری ار مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: از مدیریت‌های شهری در کشور انتظار داریم نسبت به ایجاد این مسیرها توجه ویژه داشته باشند.

سردار هادیانفر با اشاره به اینکه از حدود ده میلیون وسیله نقلیه کشور تنها ۷ درصد را اتوبوس‌ها و کامیون‌ها تشکل می‌دهند، خاطرنشان کرد: این در حالی است که ۴۵ درصد تصادفات به این گروه از وسایل نقلیه که رانندگان به اصطلاح حرفه‌ای هدایت، آنها را بر عهده دارند، تعلق دارد.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد کشته‌های حوادث رانندگی مربوط به بعد از وقوع تصادف است، اظهار کرد: با توجه ویژه به ایجاد مسیرهای اضطراری در سراسر کشور این مشکل تا حدود زیادی بر طرف می‌شود.

جانشین معاون راهنمایی ورانندگی کشور با اعلام این که از ۶ میلیون موتورسیکلت موجود در کشور ۴۵ درصد در تهران تردد می‌کنند، اضافه کرد: تا وقتی که قیمت موتورسیکلت از قیمت بیمه آن ارزانتر است بامشکلات موجود طبیعی به نظر می‌رسد هر چند ساماندهی موتورسیکلت‌ها درتهران آغاز شده است.

سردار هادیانفر با تاکید بر این که اعتقادی به افزایش جرایم زندگی ندارد، تصریح کرد: قوانین و مقررات موجود به شرطی که درست اجرا نشود از بازدارندگی کافی برخوردار نخواهند بود و نیروی انتظامی نباید با حضور فیزیکی در جاده‌ها و شهرها حضور داشته باشد، بلکه باید روح پلیس در سطح کشور حاکم باشد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیزدراین جلسه ضرورت اجرای اصل ۴۴ در حوزه شهرها را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: این اصل بر توانمند سازی نهادهای عمومی غیر دولتی مانند شهرداری‌ها تاکید دارد و مدیریت‌ها به عنوان مصادیق این نهادها باید مورد توجه ویژه قرار گیرند.

مهندس تشکری هاشمی مشکلات ناشی از کمبود جایگاه های سوخت CNG و اشکالاتی که جایگاه‌های موجود دارند را مشکل مشترک کلان شهرها اعلام کرد و افزود: این اشکال با وضع سهمیه بندی جدید سوخت برای تاکسی‌ها مضاعف شده و باید تدبیر جدی برای آن اندیشیده شود.

وی ضرورت دریافت نظرات اصلاحی معاونین ترافیک کلان شهرها در تهیه و تدوین مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: بدون تردید اعمال نظرات کارشناسی مدیران کلان شهرها که از نزدیک با اجرای قوانین شهری سر و کار دارند. متضمن توفیق این قانون در شهرها خواهد بود.

معاون شهردار تهران راه حل کاهش استفاده از نیروهای راهنمایی و رانندگی در سطح شهر را به کارگیری ابزارها و امکانات هوشمند کنترل ترافیک عنوان کرد و گفت: مدیریت شهری تهران در حال جایگزینی منابع انسانی از طریق استفاده از سیستم‌های نرم افزاری به جای سامانه‌های سخت افزاری در کنترل ترافیک است.

تشکری هاشمی با تاکید بر ضرورت توجه به حمل ونقل شهری در کلان شهرها به عنوان یکی از حساس‌ترین حوزه های‌مدیریتی، خاطرنشان کرد: شبکه‌های حمل و نقل عمومی از آسیب پذیرترین بخش‌های خدماتی است و ارائه خدمات مناسب در این بخش اهتمام همه دستگاههای اجرایی را می‌طلبد.

کد خبر 56031

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز