صبح روز شنبه پس از گذشت ۸ ماه از شیوع کووید۱۹ در ایران، نخستین نشست حضوری رهبر انقلاب با مسوولان داخلی برگزار شد.

دیدار رهبری با ستاد ملی کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اعتماد،در ماه‌های گذشته اگرچه گفته می‌شد که جلسات و دیدارهای مهم کاری مسوولان با رهبری انجام می‌شود اما به جز یک دیدار حضوری با نخست‌وزیر عراق که آخرین روز تیر ماه امسال برگزار شد، دیگر جلسات و نشست‌ها و سخنرانی‌های ایشان به‌ منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تاکید بر اهمیت این مساله به‌ صورت مجازی برگزار شد. مهمانان نخستین نشست حضوری رهبری با مقامات داخلی، اعضای ستاد ملی مدیریت کرونا بودند که باعث شد این نشست به این سبک و سیاق کمیت و کیفیتی دیگر داشته ‌باشد، بسیار مورد توجه رسانه‌ها قرار گیرد و کنشگران سیاسی و اجتماعی در مورد آن اظهارنظر کنند و بحث بر سر محتوای این نشست در فضای مجازی نیز تا یکی، دو روز بعد داغ باشد. شدت گرفتن هجمه‌ها به دولت و شخص رییس‌جمهوری و البته دشواری دوچندان کنترل شیب افزایشی ابتلا به کرونا مهم‌ترین موضوعاتی بود که باعث شد برخلاف معمول ماه‌های گذشته این نشست حضوری باشد؛ دو موضوعی که در واقع محور اصلی سخنرانی عالی‌ترین مقام رسمی کشور در این نشست بود تا لزوم «اتخاذ تصمیم‌های قاطع، اقناع افکار عمومی و همکاری همگانی» فرمان نهایی باشد که صادر می‌شود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این سخنرانی صراحتا از حفظ حرمت دولت و رییس‌جمهوری به عنوان یک جایگاه قانونی در مقابل هجمه‌ها و حملات دفاع کردند و در عین حال با ورود به مصادیق مشخص در جریان مدیریت شیوع کرونا، تلویحا اذعان کردند که تصمیمات دولتی کافی و راضی‌کننده نبوده و به عزم حاکمیتی نیاز است.

 مدعیان انقلابی‌گری؛ توجیه به‌ جای عذرخواهی

اندکی بیش از یک ماه از خداحافظی مجلس‌ دهمی‌ها با ساختمان هرمی‌ شکل میدان بهارستان و تکیه زدن نمایندگان دوره یازدهم مجلس بر کرسی‌های سبز پارلمان گذشته بود که در دیداری مجازی، رهبری صراحتا نسبت به انتقادات توهین‌آمیز و به اصطلاح چوب لای چرخ دولت گذاشتن آن ‌هم در سال پایانی هشدار دادند. انذار رهبری این امید را ایجاد کرد که دست‌کم تا پایان دولت اصطکاک‌ها میان دو قوه مجریه و مقننه کاهش پیدا کند. این مهم اما اتفاق نیفتاد و کمی که نمایندگان مجلس انقلابی چند و چون کنشگری در جایگاه جدید را یاد گرفتند، حملات و هجمه‌ها نیز آغاز شد.

شاید اولین تنش میان دولت و مجلس با معرفی حسین مدرس‌خیابانی، وزیر پیشنهادی صمت به چشم آمد اما پیش و پس از آن نمایندگان اصولگرا در خلال نطق‌ها یا توییت‌های‌شان از هیچ حمله و هجمه‌ای فروگذار نکردند و تا جایی پیش رفتند که حتی اظهارات‌شان تنه به تنه تمسخر رییس‌جمهوری می‌زد. سیدمحسن دهنوی، نماینده تهران پیش از معرفی علیرضا رزم‌حسینی به عنوان وزیر پیشنهادی صمت، رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی رییس‌جمهوری را «ترس پرزیدنت از کرونا» توصیف کرد. علی‌اصغر عنابستانی، نماینده سبزوار صفحه شخصی‌ توییتر و تریبون مجلس را به محلی برای توهین به رییس‌جمهوری تبدیل کرد و روحانی را «دهان دریده و فرومایه و وقیح» خطاب قرار داد که تنها به فکر «خط‌ریش» است.

اردشیر مطهری، نماینده گرمسار روحانی را متهم کرد که «مخفی شده» است و محمود احمدی‌بیغش، نماینده شازند رییس‌جمهوری را «کودک ۵ ساله» خطاب کرد. هنوز توییت‌ها و اظهارنظرهای توهین‌آمیز نمایندگان بر سر زبان‌ها بود که مجتبی ذوالنوری، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پس از اظهارات حسن روحانی در مورد «صلح امام حسن(ع)»، پیشنهاد «بارها اعدام رییس‌جمهوری» را مطرح کرد و در توییتی نوشت:«جناب روحانی اگر برای توجیه مذاکره با دشمن علت صلح امام حسن با معاویه را خواست اکثر مردم از امام ذکر می‌کنید امروز اکثریت قاطع ملت ایران به کمتر از عزل و مجازات شما راضی نمی‌شوند.»

او البته به عادت مالوف اصولگرایان از رهبری هم هزینه کرد و نوشت که «با منطق شما رهبر انقلاب باید دستور دهند هزار بار شما را اعدام کنند تا دل مردم عزیز راضی شود.» اگرچه حملات تند و تیز تنها از توپخانه مجلس شنیده نمی‌شد اما این پایگاه حمله به دشمن آنقدر سریع و شدید عمل می‌کرد که حتی سخنگوی دولت از قوه قضاییه خواست به عنوان جرم عمومی به این اظهارات ورود کند که البته شرایط قانونی آن مهیا نیست. این دست از اظهارات ساختارشکنانه باعث شد که به فاصله ۴ ماه بعد از دیدار مجازی با نمایندگان، رهبر انقلاب در نشستی حضوری بار دیگر بر رعایت شرع و قانون در تعامل با دولت تاکید و جایگاه و شأن حقوقی رییس‌جمهوری و روابط قوا در جمهوری اسلامی را برای مدعیان انقلابی‌گری تشریح کرده و هتک حرمت به مردم و مسوولان را حرام توصیف کنند.

این انذار باعث نشد که این نماینده قم در مجلس عذرخواهی کند اما او در توییتی نوشت که «بسمه تعالی تبعیت از فرامین الهی رهبر عزیز و ولی امرم را از اوجب واجبات می‌دانم و تمام آبرو، هستی و وجود خود را در اطاعت اوامرش تقدیم می‌دارم و در چارچوب تکالیف قانونی خود و تدابیر معظم‌له لحظه‌ای از احقاق حقوق مردم شریف غفلت نخواهم کرد.»

او البته در گفت‌وگو با وب‌سایت «مشرق‌نیوز» در توصیفی از خودش گفت که «آقا در آنجا {دیدار مسوولان با رهبری} به بنده فرمودند: «آقای ذوالنور آتش توپخانه شما خیلی شدید است اینقدر شدید به مصلحت نیست.» عین عبارت بود چون وظیفه می‌دانم عبارت‌های رهبری را جزءبه‌جزء حفظ کنم.»

همچنین علی‌اصغر عنابستانی، نماینده سبزوار در توییترش نوشت:«رهبر عزیز، سمعا و طاعتا امیدواریم حسن روحانی هم حرمت جایگاهی که دارد و حمایتی که رهبری از این جایگاه کرده و مجلس و مردم را حفظ کند.» او همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا در اظهارنظری عجیب گفت:«قطعا توهین به رییس‌جمهور بد است اما روحانی نازک نارنجی شده است! رهبری که مصداق برای این توهین‌ها تعیین نکرده‌اند.»  همچنین عبدالله گنجی، مدیر مسوول روزنامه جوان وابسته به یکی از نهادهای نظامی در توییتر خود نوشت که «می‌توان با صراحت گفت چه رسانه‌های رسمی چه فضای مجازی نیروهای انقلاب اسلامی با هتک حرمت رییس‌جمهوری در دو هفته پیش همراهی نکردند و می‌توان حزب‌الله را مشرف بر سیره و نگاه رهبری دانست. ...» و تلویحا توهین‌کنندگان به رییس‌جمهوری را خارج از جریان رسمی نیروهای انقلاب خطاب کرد.

واکنش باقی نمایندگان و کنشگران سیاسی جریان راست نیز دست‌کمی از ذوالنوری نداشت. آنها اغلب و در ظاهر نوشتند و گفتند که توصیه رهبری را می‌پذیرند اما در اظهارات و توییت‌های‌شان روند قبلی را ادامه دادند. کما اینکه تداوم چنین رویه‌ای در اکانت‌های کاربران موسوم به «ارزشی» و «انقلابی» نیز دیده می‌شد.  علاوه بر این تکلیف استیضاح رییس‌جمهوری نیز که پیش از این مشخص شده و مجلس از آن عقب نشست اما با توصیه و تاکیدات روز شنبه رهبری این پروژه که از سوی برخی تندروها همچنان در دستور بررسی قرار داشت نیز منتفی شد.

علیرضا زاکانی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی شرح ماوقعی از جلسه ۵ ساعته با مطالبه‌گران استیضاح را به صورت یادداشتی منتشر کرد و نوشت که طرح استیضاح را «غیرشرعی، غیرمنطقی، غیرعقلایی، غیرعلمی، تک‌روانه و ضد سازوکارهای جمعی مجلس، غیرحرفه‌ای، خلاف مصالح حکمرانی، خلاف تجربه، سطحی، منفعلانه، غیرمردمی، تفرقه‌آفرین، خلاف سبک مدیریتی و منطق امامین انقلاب اسلامی، ضدامنیتی و بحران‌آفرین و غیرانقلابی یا ضدانقلابی» می‌داند و در ادامه این یادداشت ادله خود برای هر کدام از این گزاره‌ها را بیان کرد.  فارغ از توهین‌ها و تهدیدهای رییس‌جمهوری، بحث استیضاح پیش از این گزاره‌ای اختلاف‌انگیز میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان بود. اصولگرایان تند و تیز مجلس اصرار به استیضاح روحانی و عدم‌ کفایت رییس‌جمهوری داشتند تا وظیفه انقلابی خود را به سرانجام برسانند. 
به هر روی  می‌توان مطمئن بود که بساط استیضاح و عدم کفایت با توصیه رهبری برچیده شده است. کما اینکه پیش از این نیز بسیاری از کنشگران و تحلیلگران سیاسی معتقد بودند، رهبری مایل است دولت‌ها کار خود را به پایان برسانند.

 استقبال همراهان دولت 

همراهان دولت هم همان طور که پیش‌بینی می‌شد از نهیب رهبری استقبال کردند تا دست‌کم در این چند ماه پایانی درگیری با اقتصادی تحریم‌زده و بحران سلامت نیازی به درگیری با مخالفان دولت نباشد. حسام‌الدین آشنا، مشاور رییس‌جمهوری پس از سخنرانی رهبری در توییتر خود نوشت:«در سال‌های ۹۲ و ۹۶ که صدای ملت را نشنیدید؛ حداقل در سال ۹۹ سخن رهبری را بشنوید و دست از هتاکی و پرده‌دری و نمایش‌گری ‌بردارید. قوه مجریه را یاری دهید و مشکلات ملی را از سر راه ‌بردارید.

شاید همان‌گونه که به مجلس رسیدید به دولت هم برسید فقط کمی صبر پیشه کنید؛ این آسیاب به نوبت است.» محمود واعظی، رییس دفتر رییس‌جمهوری نیز در گفت‌وگویی با ایسنا ضمن تاکید بر اینکه چون «فضای توهین و هتک حرمت دولت و شخص رییس‌جمهوری در سکوت و انفعال مراجع مسوول در حال باب شدن بود، بیانات رهبری بسیار به موقع بود و از رویه شدن این رفتار ناصواب جلوگیری کرد» از فرصت استفاده کرده و خطاب به همه جریان‌های سیاسی گفت که «در روزهایی که کشور بیش از همیشه به وحدت و انسجام محتاج است، ذهن مردم را با حاشیه‌سازی‌های بی‌مورد نیازاریم.» مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در گفت‌وگو با ایرنا هتاکان را عامل تکثیر ادبیات منافقین دانست و گفت که تکرار هشدار رهبری به نمایندگان نشان‌دهنده حساسیت موضوع است.

البته مصطفی کواکبیان، نماینده ادوار مجلس نیز در گفت‌وگو با همین رسانه دولت گفت که بعید است این وضعیت تغییری کند و محمدعلی وکیلی، نماینده مجلس دهم نیز تاکید کرد که منتقدان دولت هیچگاه نپذیرفتند که باید با آن کنار بیایند.

همچنین محمد مهاجری، روزنامه‌نگار اصولگرا در توییتی کنایه‌ای به قالیباف نوشت:«امیدوارم آقای قالیباف، خودش را مصداق انتقاد رهبر معظم انقلاب از مسوولانی که پروتکل‌های بهداشتی کرونا را رعایت نمی‌کنند و در جاهای مختلف حضور می‌یابند، بداند. همچنین قبول کند وقتی در برابر توهین امثال ذوالنور به رییس‌جمهور، ساکت بر صندلی سبزش می‌نشیند در بداخلاقی آنها شریک است.» در واقع اغلب دولتی‌ها از این انذار و واکنش اصولگرایان راضی بودند اما اصلاح‌طلبان و حامیان سابق دولت معتقد بودند که بعید است، فشارها به دولت حتی با این هشدارها هم پایان یابد.

کد خبر 560086

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    1 3
    حرفای ذالنورهمش درسته ممنوع کردن انتقاد واستیضاح بدون درنظرگرفتن وضعیت اسفناکی که روانی بباراورده دخالت اشکاراست چرامجلس نباید ازخودش اختیاری داشته باشد؟چرافقط به نفع دولت وشخص روحانی رهبری دخالت میکنندولصلانیم نگاهی هم به وضعیت مردم نمی اندازند؟؟