نرخ هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی به ۱۲۵ تا ۱۴۵هزار، ران گوساله ۱۲۲ تا ۱۴۰هزار، مرغ تازه ۲۵ تا ۳۰هزار و هر شانه ۳۰عددی تخم‌مرغ به ۲۹ تا ۳۳هزار تومان رسید.

گوشت

به گزارش همشهری آنلاین، با وجود وعده مسئولان تنظیم بازار برای افزایش عرضه انواع مواد پروتئینی به نرخ مصوب دولتی، در روندی معکوس؛ کاهش عرضه گوشت قرمز، مرغ و تخم‌مرغ زمینه افزایش قیمت این اقلام در بازار خرده‌فروشی را فراهم کرده است.

به‌گزارش همشهری، قیمت مرغ و تخم‌مرغ که در چند هفته اخیر متاثر از مشکلات تامین نهاده‌های تولید سیر صعودی به‌خود گرفته بود، به‌دلیل افزایش نسبی تقاضا در تعطیلات پایان هفته گذشته و افزایش نرخ دام و مرغ زنده به اوج خود رسید. اما این افزایش قیمت محدود به مرغ و تخم‌مرغ نبود و سازگرانی انواع گوشت قرمز گوسفندی، گوساله و گاوی نیز فشار مضاعفی را برمتقاضیانی تحمیل کرد که در مناقشه نرخ ارز تامین نهاده‌های تولید بین دولت و تولیدکنندگان ناگزیر به خرید این محصولات با قیمت بالاتر هستند.

گزارش میدانی خبرنگاران همشهری از بازار خرده‌فروشی انواع مواد پروتئینی حاکی از رکوردزنی نرخ و عرضه چند نرخی این اقلام در نقاط مختلف شهر تهران، بنابر کیفیت، محل عرضه و میزان تقاضای آن است به‌نحوی که دیروز هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی به نرخ ۱۲۵ تا ۱۴۵هزار، ران گوساله به قیمت ۱۲۲ تا ۱۴۰هزار، مرغ تازه ۲۵ تا ۳۰هزار و هر شانه ۳۰عددی تخم‌مرغ به ۲۹ تا ۳۳هزار تومان رسید. این افزایش قیمت‌ها در حالی است که ستاد تنظیم بازار در مصوبه ۲۳مهرماه خود قیمت مصرف‌کننده هر کیلوگرم مرغ تازه را ۲۰هزارو۴۱۰ و هر شانه تخم‌مرغ ۳۰عددی بسته بندی شناسنامه دار دارای زنجیره سرد را حداکثر ۳۱هزار تومان اعلام کرده بود. نرخ مصوبی برای انواع گوشت قرمز اعلام نشده است.

  • رکوردزنی قیمت گوشت گوسفندی

گوشت گوسفندی ازجمله اقلامی است که در ۲هفته اخیر با رکورد زنی گرانی بیشترین افزایش قیمت را در بین مواد پروتئینی داشته و فعالان صنفی افزایش نرخ دام زنده سبک و سنگین را عامل این گرانی قلمداد می‌کنند. قیمت هر کیلو دام سبک طی ۲هفته گذشته قبل از التهابات بازار ۴۰هزار، دام سنگین ۳۵هزار، گوشت لاشه گوسفندی ۸۲ تا ۸۳هزار و لاشه گوساله ۷۰هزار تومان بود. دیروز اما قیمت هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی ایرانی به نرخ ۱۲۵ تا ۱۴۵هزار، سردست گوسفندی با استخوان ۱۲۵ تا ۱۴۵هزار، ران گوسفندی با استخوان و بدون دنبه به ۱۴۵ تا ۱۶۰هزار و ماهیچه با استخوان گوسفندی ۱۶۱هزار تومان در خرده‌فروشی‌های سطح شهر به مردم عرضه شد. همچنین قیمت هر کیلوگرم گوشت مغز ران گوساله به ۱۲۲ تا ۱۴۰هزار، سردست گوساله ۱۱۵ تا ۱۳۰هزار و نرخ هر کیلوگرم گوشت چرخ کرده مخلوط گوساله و گوسفندی به ۱۱۰ تا ۱۲۲هزار تومان افزایش یافت.

این افزایش قیمت برای برخی انواع گوشت بسته‌بندی گوسفند و گوساله در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به‌مراتب بیشتر از نرخ خرده‌فروشی آن در مغازه‌های سطح شهر بود. هر کیلوگرم ران گوسفندی در برخی از این فروشگاه‌ها (اتکا) با قیمت ۱۵۳هزار تومان نیز به مشتریان عرضه شد.

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی نیز با بیان اینکه هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی به قیمت ۱۲۵ تا ۱۳۰هزار تومان به‌دست فروشگاه می‌رسد که آنها نیز می‌توانند با ۱۰درصد سود خرده‌فروشی این محصول را به فروش برسانند، گفت: افزایش قیمت گوشت قرمز به‌دلیل گرانی گوسفند زنده است به‌طوری که قیمت هر کیلوگرم گوسفند زنده یکباره از ۴۴ تا ۴۵هزار تومان به ۵۷ تا ۵۸هزار تومان افزایش یافته است.

علی‎اصغر ملکی با بیان اینکه به‌طور معمول از هر کیلو گرم گوسفند زنده نیم کیلوگرم گرم گوشت به‌دست می‌آید و طبیعی است که با افزایش قیمت گوسفند نرخ گوشت نیز در قصابی و فروشگاه‌ها افزایش یابد، افزود: از دو هفته قبل ۱۲هزار تومان به قیمت گوسفند زنده اضافه شده و قیمت گوشت قرمز را نیز حدود ۲۴هزار تومان بالابرده است.

با این حال رئیس شورای تامین‌کنندگان دام با بیان اینکه به‌دلیل موجودی مناسب دام و کاهش تقاضای خرید، دلیلی برای افزایش قیمت گوشت وجود ندارد، گفت: با وجود آنکه میزان موجودی دام در کشور بالاست، اما دامداران به سبب جو روانی حاکم بر بازار و گرانی گوشت به‌دنبال عرضه دام با نرخ‌های بالا هستند. منصور پوریان، افزود: باوجود پایین‌آمدن مصرف گوشت، قیمت گوشت گوسفند با نوساناتی در بازار روبه‌رو شده اما پیش‌بینی می‌شود که جو روانی گرانی گوشت طی روزهای آینده فروکش کند.

  • پرواز نرخ مرغ

مرغ از دیگر اقلام پروتئینی است که سیر صعودی قیمت آن طی دو هفته گذشته متاثر از مناقشه نرخ ارز تامین نهاده‌های تولید تندتر شده و حتی خبرهایی مبنی بر عرضه مرغ با کارت ملی در برخی فروشگاه‌ها با وجود شیوع کرونا و الزامات رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی منتشر شد. بررسی قیمت خرده‌فروشی مرغ و تخم‌مرغ در مغازه‌های سطح شهر نیز نشان می‌دهد دیروز هر کیلوگرم مرغ تازه به نرخ ۲۵ تا ۳۰هزار تومان در مناطق مختلف شهر تهران به مشتریان عرضه شد و نرخ هر کیلوگرم گوشت ران مرغ به ۲۳ تا ۲۷هزار تومان افزایش یافت.

در بازار مرغ نیز شتاب گرانی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و محصولات بسته بندی بیش از مرغ فروشی‌های سطح شهر بوده به‌نحوی که حتی بسته بندی یک کیلوو ۸۰۰گرمی ران بدون پوست مرغ تازه یکی از برندهای مشهور با قیمت ۹۴هزارو۱۴۰تومان به مشتریان عرضه شد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه اکنون هر کیلو مرغ گرم در برخی مغازه‌های سطح شهر با نرخ ۳۰هزار تومان عرضه می‌شود، گفت: اما متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده در مرغداری ۱۹هزار تومان و مرغ آماده طبخ در خرده‌فروشی‌ها ۲۴هزار تومان است.

محمد علی کمالی سروستانی با اشاره به اینکه قیمت خرده‌فروشی مرغ در سطح شهر تهران بنابرکیفیت و مکان عرضه متغیر است، افزود: بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد هر کیلو مرغ در مغازه‌ها تا ۳۰هزار تومان نیز عرضه می‌شود.

او با بیان اینکه بازار نهاده‌های دامی نیز مانند قبل است، افزود: اکنون نرخ هر کیلو ذرت در بازار آزاد به ۳هزارو۶۰۰ تا ۴هزار تومان و کنجاله سویا ۱۳هزارو۵۰۰ تا ۱۴هزار تومان به مرغداران عرضه می‌شود. اگرچه بنابر اعلام مسئولان پشتیبانی امور دام و وزارت جهادکشاورزی نهاده‌های دامی تامین شده، اما هنوز از گمرک ترخیص نشده است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۱۶هزارو۳۰۰ تا ۱۶هزارو۴۰۰ تومان و هر کیلوگرم مرغ گرم را ۲۲هزار تومان اعلام کرد و گفت: بنا بر آمار مرغداران در ۳‌ماهه نخست سال به ازای فروش هر کیلو مرغ ۳ تا ۴هزار تومان و پس از آن حدود یک هزار تومان متحمل زیان شده‌اند.

  • قیمت تخم‌مرغ بالا ماند

بررسی قیمت خرده‌فروشی تخم‌مرغ در بازار مصرف نیز نشان می‌دهد هر شانه ۳۰عددی تخم‌مرغ در خرده‌فروشی‌های سطح شهر به قیمت ۲۹ تا ۳۳هزار تومان به فروش می‌رسد اما نرخ هر شانه تخم‌مرغ درشت شناسنامه‌دار و با کیفیت در برخی خرده‌فروشی‌ها به ۳۵هزارتومان نیز افزایش یافته است. در میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران نیز هر کیلوگرم تخم‌مرغ با قیمت ۱۴هزارو۲۰۰تومان و هر شانه ۳۰عددی با وزن یک کیلو و ۸۰۰گرم با قیمت ۲۵هزارو۵۰۰تومان فروخته می‌شود.

این روزها به‌دلیل افزایش قیمت انواع محصولات پروتئینی میزان عرضه مرغ، تخم‌مرغ و گوشت قرمز گوسفند و گاو در مراکز عرضه مستقیم نیز کاهش یافته و فاصله نرخ عرضه این اقلام با فروشگاه‌های سطح شهر در برخی مناطق به شکل‌گیری صف‌های خرید مشتریان منجر شده است.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران عرضه تخم‌مرغ به نرخ مصوب کیلویی ۱۲هزارتومان را به تامین صددرصدی خوراک طیوربا نرخ ارز دولتی مشروط کرده و گفت: بسیاری از واحدهای مرغداری تعیین سهمیه نشده‌اند و بخشی از مرغداری‌ها نیز هنوز ذرت و کنجاله سویای مورد نیاز خود را دریافت نکرده‌ ومجبور هستند نهاده‌های مورد نیاز خود را از بازار آزاد با قیمت‌های بالا خریداری کنند.

ناصر نبی‌پور با بیان اینکه قیمت کنجاله سویا در بازار آزاد ۱۴هزارو۵۰۰تومان و ذرت ۴هزارو۴۰۰تومان است و نرخ سایر اقلام واکسن، دارو، ریزمغذی و کارتن نیز مرتب در حال افزایش است افزود:اکنون متوسط نرخ هر کیلو تخم‌مرغ در مرغداری ۸ تا ۹هزار تومان معادل شانه‌ای ۱۶هزارو۵۰۰ تا ۱۷هزار تومان بوده که نسبت به ایام قبل از عید نرخ هر کیلو تخم‌مرغ ۴۰۰ تا ۵۰۰تومان رشد داشته است. نبی‌پور افزایش تقاضای ناشی از قرنطینه خانگی، لغو سفرها و برقراری صادرات را ازجمله دلایل افزایش قیمت تخم‌مرغ در بازار دانست.

منبع: روزنامه همشهری

کد خبر 560073

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha