۱۰ روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دست‌کم ۵۰ میلیون نفر به نامزد محبوب خود رای داده‌اند و پیش‌بینی می‌شود ۶۵ درصد مردم ایالات متحده در انتخابات امسال شرکت کنند؛ بالاترین میزان مشارکت در بیش از ۱۰۰ سال اخیر.

راي دادن در انتخابات رياست جمهوري آمريكا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، اگر اشتیاق مردم آمریکا برای برگزیدن یک نفر از میان دانلد ترامپ و جوزف بایدن به همین شکل ادامه داشته باشد، به احتمال فراوان تا پایان روز سوم نوامبر دست‌کم ۱۵۰ میلیون نفر از واجدان شرایط در آمریکا رای خواهند داد. رقم مشارکت ۶۵ درصدی را می‌توان بالاترین آمار از سال ۱۹۰۸ تا امروز دانست. معمولا انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا با مشارکت بین ۴۳ تا ۵۷ درصد مردم برگزار شده اما انتخابات ۲۰۲۰ رویدادی کاملا متفاوت به نظر می‌رسد.

رقابت سنگین و نفسگیر میان ترامپ و بایدن تا امروز بیش از ۵۰ میلیون شهروند آمریکایی را پای صندوق‌های رای و پست کشانده است. همزمان آمار کشته‌های ویروس کرونا در ۵۰ ایالت آمریکا از مرز ۲۲۱ هزار نفر گذشته است، با این حال مردم در برخی شهرها و ایالت‌ها حتی تا ۱۰ ساعت هم برای دادن رای خود در صف ایستاده‌اند. آنها که رای پیشدستانه می‌دهند، شاید نگران بدتر شدن اوضاع شیوع کرونا تا ۱۰ روز آینده و شلوغی صف‌ها در روز سوم نوامبر ۲۰۲۰ هستند.

افزایش چشمگیر آمار آرای زودهنگام باعث شده است مایکل مکدانلد، استاد دانشگاه فلوریدا و مدیر پروژه انتخابات آمریکا مشارکت ۶۵ درصدی رای‌دهنده‌ها را پیش‌بینی کند. اگر تا پایان روز سوم نوامبر ۱۵۰ میلیون آمریکایی رای بدهند، بیشترین آمار مشارکت در ۱۱۲ سال اخیر ثبت می‌شود. فقط در ایالت تگزاس، آمار آرای زودهنگام به حدود ۷۰ درصد آمار آرای نهایی انتخابات سال ۲۰۱۶ رسیده است. اوضاع در ویسکانسین (با ۱.۱ میلیون رای)، اوهایو، ویرجینیا و جرجیا هم با تشکیل صف‌های طولانی به همین شکل است.

دموکرات‌ها هواداران خود را به دادن رای زودهنگام (حضوری یا پستی) تشویق می‌کنند و نگرانند که اداره پست آمریکا نتواند از پس مدیریت و شمارش به‌موقع ده‌ها میلیون رای پستی برنیاید. با استقبال مردم از رای دادن زودهنگام و شیوع کرونا، شیوه حضور در برنامه‌های تبلیغاتی این دوره هم دگرگون شده است. با این حال، ترامپ همچنان در ایالت‌های موسوم به میدان نبرد حضور می‌یابد تا مردم را از رای دادن به بایدن منصرف کند. هر چند بسیاری از مردم پیش‌تر گزینه خود را برگزیده‌اند.

پس از دومین و آخرین مناظره انتخاباتی، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد بایدن همچنان از رقیب خود پیش است و جالب اینکه ترامپ وقتی شامگاه جمعه از حاضران در گردهمایی تبلیغاتی خود در فلوریدا پرسید چند نفر رای داده‌اند، تقریبا همه دست‌های خود را بالا بردند. در ایالت فلوریدا تقریبا چهار میلیون رای به صندوق‌ها انداخته شده که معادل آمار هشت میلیون رای نهایی انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ است. بایدن و ترامپ برای بردن الکترال کالج‌های فلوریدا رقابتی سخت دارند.

کد خبر 559793

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha