رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت گفت: ما مطالعه‌ای را از پیک اول تا دوم کرونا انجام دادیم و نشان داده شد که ارتباط معناداری بین افزایش ذرات معلق، ازون، دی اکسید نیتروژن و افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا در ایران وجود دارد.

آلودگي هوا

به گزارش همشهری آنللاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، عباس شاهسونی رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره ارتباط شیوع کرونا با آلودگی هوا بیان کرد: مطالعاتی در دنیا انجام و نتایج آن در مجلات معتبر پاپ شده است، نشان می‌دهد که در چین، ایتالیا و بسیاری از نقاط دنیا آلودگی هوا و به ویژه افزایش ذرات معلق باعث افزایش موارد ابتلا و مرگ و میرهای ناشی از کرونا و شدت بیماری می‌شود.

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ما مطالعه‌ای را در این زمینه را از پیک اول تا پیک دوم کرونا یعنی اسفند ماه تا شهریور ماه انجام دادیم و نشان داده شد که ارتباط معناداری بین افزایش ذرات معلق، ازون، دی اکسید نیتروژن و افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا در ایران وجود دارد البته درصدهای بدست آمده در ایران به اندازه گزارش‌های جهانی نبود.

شاهسونی بیان کرد: بر اساس مطالعه‌ای که برای تاثیر آلودگی هوا بر افزایش مرگ و میر انجام دادیم، دریافتیم که ذرات معلق هوا تا ۶ درصد، ازون تا ۷ درصد و دی اکسید نیتروژن تا ۱۵ درصد باعث افزایش مرگ و میر کرونا در ایران می‌شود البته در سایر کشورها مانند چین و ایتالیا اعداد گزارش شده بسیار بالاتر بود.

فرمول هایی برای کاهش آلودگی هوا در روزهای کرونایی

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: آلودگی هوا بر سیستم تنفسی تاثیر می‌گذارد و موجب تضعیف سیستم ایمنی می‌شود و کرونا هم بیماری تنفسی است و وقتی با آلاینده‌های هوا مواجه می‌شویم فرد بیشتر مستعد ابتلا به کرونا (کووید-۱۹) می‌شود و در روزهایی که هوا آلوده است ما با افزایش غلظت آلاینده‌ها مواجه هستیم و به همین دلیل باید از همین الان باید موضوع را جدی بگیریم و قانون هوای پاک و آیین نامه‌های این قانون اجرایی شود تا به شرایط اضطرار یا ناسالم نرسیم و اقدامات در زمینه سوخت و خودروها هر چه زودتر شروع شود.

شاهسونی بیان کرد: توصیه ما این است که گروه‌های آسیب پذیر از ترددهای غیر ضرور در سطح شهر در روزهای آلوده خودداری کنند و نمی‌توان به مردم گفت که از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند چرا که خطر شیوع کرونا در حمل و نقل عمومی وجود دارد.

ممنوعیت تردد خودروهای سواری، وانت و تاکسی با سن بالای ۱۰ سال، افزایش قیمت طرح ترافیک تا ۱۰ برابر، کنترل کاتالیست وسایل نقلیه در معابر شهری، ممنوعیت تردد اتوبوس‌های بالای ۸ سال سن، ممنوعیت تردد خودروهای سنگین (کامیونت، کامیون و تریلی)، ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌ها در مناطق مرکزی شهرهای آلوده و پایش کیفیت سوخت توزیعی در شهرهای بزرگ، رایگان کردن تردد با حمل‌ونقل عمومی، اعمال جرایم سنگین مالی و حبس برای خودروهای آلوده‌کننده هوا، تعطیلی و جریمه کارخانه‌ها و نیروگاه‌های آلاینده هوا، توقیف کامیون‌های بدون فیلتر دوده در تمامی شهرهای آلوده و کنترل دود خروجی از وسایل نقلیه در معابر شهرهای آلوده از جمله اقداماتی است که می تواند در کنترل آلودگی هوا موثر باشد.

تهران را ۲ هفته‌ تعطیل کنید

کرونا در تهران بیشتر از سایر کلانشهرها قربانی می گیرد و یک هفته ای است که آلودگی هوا نفس های پایتخت نشینان را تنگ کرده است و حالا آلودگی هوا دردی شده بر دردهای دیگر ناشی از شیوع کرونا و باید در این شرایط مسئولان شهری به سرعت سیاستگذاری کنند و پیش از آنکه کرونا از فرصت آلودگی هوا استفاده کند و بیشتر قربانی بگیرد اقدامات را اجرایی کنند.

محسن روشنی مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اعلام اینکه دلیل اصلی آلودگی هوای پایتخت در ۸ روز اخیر، افزایش غلظت آلاینده ذرات معلق کوچک‌تر از ۲ و نیم میکرون است، اظهار کرد: هرچند اعداد ثبت شده شاخص بسیار بالایی به شمار نمی‌روند، ولی نکته قابل تأمل، این است که استمرار این شرایط در ۸ روز متوالی، می‌تواند موجب نگرانی‌هایی برای سلامت شهروندان به ویژه افراد دارای بیماری‌های خاص، سالمندان و خانم‌های باردار شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر، علت عمده افزایش شاخص آلودگی هوای تهران، سکون نسبی هوا، عدم ورزش باد مؤثر و تجمع آلاینده ذرات معلق است، گفت: حتی ۳ روز تعطیلات متوالی پنج‌شنبه، جمعه و شنبه نیز سبب کاهش آلودگی هوای پایتخت نشد.

رئیس شورای شهر تهران اظهار کرد:  همان طور که می‌دانید اخبار کرونا در صدر رسانه‌های دنیا قرار دارد و به صورت طوفانی عمل می‌کند؛ در برخی از کشورها صحبت از موج دوم است، اما در کشور ما صحبت از موج سوم است، به نظر می‌رسد باید اقدامات ویژه‌ای از سوی مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا صورت گیرد.

هاشمی ادامه داد: توصیه بنده این است که به فکر تعطیلی حداقل ۲ هفته‌ای تهران باشیم، زیرا اگر این کار را نکنیم نمی‌توانیم در مقابل موج‌ سوم شیوع ویروس کرونا آن هم در فصل پاییز و زمستان بایستیم. تردد خودروها باعث آلودگی هوا می‌شود که این خود موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن سالمندان، کودکان یا حتی میانسالان خواهد شد.

عمده عوارض آلودگی هوا و کرونا بر گروه‌های آسیب پذیر مانند بیماران تنفسی و قلبی عروقی، زنان باردار، کودکان، بیماران مزمن و صعب العلاج و سالمندان است که در این روزها توصیه می شود، این گروه ها برای حفظ سلامت خود از تردد غیر ضرور در کلانشهرها بپرهیزند، همچنین مسئولان باید هر چه زودتر اقدام های فوریتی خود را انجام دهند تا بیش از پیش شاهد افزایش مرگ و میرهای کرونایی نباشیم.

کد خبر 559681

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha