سه‌شنبه ۴ تیر ۱۳۸۷ - ۰۶:۳۳
۰ نفر

نیلوفر قدیری: جورج بوش، رئیس جمهوری آمریکا که به همراه همسرش برای دیدار خداحافظی با رهبران اروپا به این قاره سفر کرده‌است، اواسط این هفته مهمان ملکه انگلیس بود.

او در انگلیس با راهپیمایی گروه های مخالف جنگ روبه‌رو شد.

وی پس از دیدار از فرانسه و گفت‌وگو با نیکولا سارکوزی به انگلیس رفت. بوش بعد از ورود به فرودگاه هیتروی لندن، برای ملاقات با الیزابت دوم، ملکه بریتانیا، به اتفاق همسرش با هلیکوپتر عازم کاخ ویندزور شد. این درحالی بود که خیابان‌های اطراف محل اقامت بوش در لندن شاهد حضور ده‌ها تظاهرات‌کننده ضد‌جنگ بود. موضوع عراق همچنین از محورهای بحث بوش و گوردون براون بود. رئیس‌جمهوری آمریکا پیش از سفر به انگلیس گفته  ‌بود که خروج نیروهای نظامی ائتلاف از عراق باید به بهبود وضعیت امنیتی این کشور مشروط شود.

براون از سال گذشته که به جای تونی بلر و در یک انتقال قدرت پیش از انتخابات به نخست‌وزیری انگلیس رسید، وعده خارج کردن نظامیان انگلیسی از عراق را داده ‌بود.رئیس جمهور آمریکا هشدار داد که خروج زود هنگام نیروها از عراق، آنچه  او دستاوردها در آن کشور خواند را به خطر می‌اندازد.اخیرا گزارش هایی انتشار یافته مبنی بر اینکه انگلیس ممکن است تا پایان سال 2008، 4 هزار سرباز باقیمانده خود را از عراق خارج کند. اما دیوید میلیبند، وزیر خارجه انگلیس گفته است که سربازان این کشور ماموریت آموزش ارتش عراق را تکمیل خواهند کرد.با پایان دوره ریاست جمهوری روابط واشنگتن و لندن نیز ناگزیر وارد مرحله نوینی می شود. شبکه خبری بی‌بی‌سی در گزارشی در این باره نوشت:  از زمانی که تونی بلر نخست وزیر پیشین انگلیس، دوش به دوش جورج بوش حرکت می کرد، روابط لندن و واشنگتن تغییرات زیادی کرده‌است. گوردون براون بر خلاف تونی بلر دیدگاه مشترکی با جورج بوش ندارد.

روابط شخصی بوش و بلر بدون شک اهمیت زیادی در این روابط به‌اصطلاح ویژه داشت. اما گذشته از آن پایان نخست وزیری تونی بلر تغییرات ساختاری روابط دو کشور را نمایان کرد. از یک سو اروپا منطقه نسبتا با ثباتی بوده که برای آمریکا که متوجه خاورمیانه و اروپاست، مرکزیتی ندارد. روشن است که نگرانی برخی در واشنگتن که اتحادیه اروپا ممکن است به رقیبی برای آمریکا تبدیل شود، بی اساس بوده است.

وقایع چند روز گذشته نشان داده که اتحادیه اروپا بیشتر مشغول امورداخلی خود است و در امور خارجی از یکپارچگی کمتری برخوردار است. بریتانیا یکی از معدود کشورهای اروپایی است که بلندپروازی هایی نظامی در ورای مرزهای خود دارد. دقیقا در عرصه های راهبردی و نظامی (تبادل اطلاعات، همکاری های اتمی، عملیات مشترک و ...) است که روابط آمریکا و انگلیس واقعا ویژه است. اما از سوی دیگر در برخورد با مسائل عمده ای همچون تروریسم، صلح خاورمیانه یا گرمایش کره زمین، انگلیس بیشتر متمایل به بینش اروپاست تا نگرش آمریکا که   احتمالا این دیدگاه صرف‌نظر از اینکه ساکن بعدی کاخ سفید چه کسی است، همچنان ادامه خواهد داشت.

کد خبر 55964

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز