دلار به کانال ۲۷ هزار و سکه به کانال ۱۳ میلیون تومان بازگشت چه عواملی باعث ریزش ناگهانی قیمت ارز شد؟

سکه - دلار - ارز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خراسان، نرخ دلار در حالی دیروز با افت قابل توجه ۳ هزار و ۶۰۰ تومانی به حدود ۲۷ هزار و ۵۴۰ تومان رسید که نرخ‌های فردایی در فضای مجازی، همچنان از احتمال ادامه این روند بین ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان حکایت داشتند. به موازات این افت شدید، نرخ طلا و خودرو نیز در بازار  کاهش یافت. نرخ دلار که روند کاهشی خود را از روز یک شنبه آغاز کرده بود، دیروز سرانجام ریزش قابل توجهی را ثبت کرد تا برآوردها از موقتی بودن کاهش نرخ و سودگیری موقت فعالان بازار، جای خود را به فرضیه های بنیادی تر بازار بدهد.

طبق گزارش های میدانی، دیروز هر دلار آمریکا از حدود ۳۱ هزار و ۱۵۰ تومان به یک باره تا ۲۹ هزار تومان فروریخت و در ادامه، به ۲۷ هزار و ۵۴۰ تومان نیز کاهش یافت. این در حالی بود که منابع فضای مجازی بعد از ظهر دیروز، نرخ فردایی دلار را بین ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان نشان دادند.

از سوی دیگر صرافی ملی با تغییر پی در پی نرخ تا بعد از ظهر دیروز نرخ خرید و فروش دلار را به ترتیب به ۲۵ هزار و ۶۰۰ و ۲۷ هزار و ۵۵۰ تومان کاهش داد تا بدین ترتیب یکی از کابوس های دلالان ارزی در روزهای گذشته، تا حد زیادی روی واقعیت به خود بگیرد. روزنامه خراسان در ستون شاخص روز یکشنبه همین صفحه، با اشاره به افزایش نرخ سود بین بانکی، از به صدا درآمدن یکی از زنگ های خطر برای دلالان ارز خبر داده بود. گزارش‌های میدانی خبرگزاری‌ها نشان می‌دهد برخی دارندگان عمده ارز در حال تبدیل دارایی‌های خود به ریال هستند.

همچنین از دو روز قبل، یکی از صندوق‌های بزرگ و فعال در زمینه طلا، پیش‌بینی‌های خود از سود آتی را تعدیل کرده و به‌شدت کاهش داده است. این موضوع از سوی معامله‌گران بازار یک نشانه برای ادامه‌دار بودن این روند تلقی شده است. این‌ها همه در شرایطی است که شواهد نشان می‌دهند بانک مرکزی هیچ تزریقی به کف بازار در قالب اسکناس و حواله نداشته و تزریق ارز همچنان از طریق بازار متشکل و سامانه نیما صورت گرفته است.

فعالان بازار همچنین رایزنی‌های مثبت رئیس کل بانک مرکزی در عراق برای آزادسازی منابع ارزی، رفع تحریم‌های تسلیحاتی که راه جدیدی برای صادرات و درآمدهای ارزی باز می‌کند و همچنین تغییر انتظارات نسبت به انتخابات آمریکا به نفع رقیب ترامپ را از جمله عوامل موثر بر کاهش نرخ دلار اعلام کردند.

دیروز به موازات افت دلار، قیمت‌ها در بازارهای موازی نیز با کاهش قابل توجهی روبه‌رو شد. به طوری که در بازار طلا هر قطعه سکه با بیش از یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان کاهش، به حدود ۱۳ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان سقوط کرد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز افتی بیش از ۱۹۰ هزار تومان را به همراه قیمت یک میلیون و ۲۱۶ هزار تومان به ثبت رساند.

خبرگزاری مهر نیز به نقل از رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو از افت تا ۱۰ میلیون تومانی خودروهای داخلی و ۴۰ میلیون تومانی خودروهای خارجی خبر داد.

کد خبر 558949

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کوروش IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    1 0
    اگه این دولتی ها و مسئولین اجازه بدهند دلار بیشتر از این کاهش می یابد. قیمت دلار با مولفه های اقتصاد ایران بین 10 تا 15 هزار تومن می باشد