ششمین جلسه رسیدگی به اتهامات محمد امامی، یکی از تهیه‌کنندگان سریال معروف شهرزاد که نامش با فساد صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه گره خورده است دیروز برگزار شد.

ششمین دادگاه محمد امامی

به گزارش همشهری آنلاین، روزنامه همشهری نوشت:  امامی متهم است به اینکه از طریق نفوذ در مدیران وقت بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکت‌های وابسته به نهادهای مزبور و از مجرای پرداخت رشوه موفق شده است مبالغ قابل‌توجهی را در پوشش دریافت تسهیلات و ضمانت نامه و یا قرارداد حق‌العمل‌کاری از نهادهای مزبور برای شبکه منسوب به‌خود خارج کند. فیلم‌های معروفی مثل «ابد و یک روز» سعید روستایی، «خوب بد جلف» پیمان قاسم‌خانی و «کاناپه» کیانوش عیاری با سرمایه او ساخته شده‌اند. در روزهای اخیر موجی راه افتاده بود مبنی بر اینکه هنرمندانی که در پروژه‌های مختلف از امامی حقوق‌های نامتعارف گرفته‌اند باید این پول‌ها را برگردانند؛ با این حال در جلسه دیروز دادگاه نماینده دادستان گفت: «امامی می‌خواهد ما را در مقابل هنرمندان قرار دهد، اما متوجه شده‌ایم که هنرمندان سوءنیت نداشته‌اند و ما حتی آنها را احضار هم نکرده‌ایم». به گزارش میزان، قهرمانی خطاب به امامی گفت: «آقای امامی شما ما را در مقابل سینمایی‌ها قرار ندهید اتفاقاً شما سینما را کثیف کرده‌اید.» در بخشی از جلسه دادگاه نیز نماینده بانک سرمایه گفت: آقای امامی با پول‌های هنگفتی که به برخی از بازیگران داده‌اند باعث شده‌اند تا نظام دستمزد بازیگران در سینما تغییر پیدا کند.

پول‌های کلان در حساب‌های بانک‌ها

در بخشی از جلسه دادگاه محمد امامی به گردش مالی خود در بانک‌های سرمایه و ملت اشاره کرد و به این ادعا که صبح حساب بازکرده و عصر تسهیلات گرفته است پاسخ داد. او مدعی شد ۱۸میلیارد تومان گردش مالی‌اش در بانک سرمایه بوده است. وی در پاسخ به سؤال رئیس دادگاه گفت: ۲۲مهر سال ۹۲افتتاح حساب کردم و در پایان برج ۹ تسهیلات گرفته‌ام. متهم امامی خاطرنشان کرد: جمله‌ای را آقای قهرمانی (نماینده دادستان) بارها مطرح کرد و مدعی شد که من اساسا پولی نداشته‌ام و وارد بانک سرمایه شدم و تمامی پول‌ها از محل تسهیلات بوده است. لازم است  بگویم نخستین همکاری من با بانک سرمایه بود و پیش از گرفتن تسهیلات، ۱۸ میلیارد گردش داشتم و در بانک ملت نیز بیش از ۴۵ میلیارد تومان گردش داشتم. 
بخشی از جلسه این دادگاه به مجادله نماینده دادستان و متهم گذشت. جلسه بعدی پنجم آبان‌ماه  ساعت ٨:٣٠ برگزار خواهد شد.

نقش خانواده امامی در اتهاماتش

روزنامه شرق هم نوشت: در ششمین جلسه رسیدگی به اتهامات محمد امامی و دیگر متهمان پرونده که روز گذشته به ریاست قاضی مسعودی‌مقام برگزار شد، امامی به ارائه توضیحاتی درباره شرکت‌ها و نحوه حضورش در بازار قیر و خرید آئودی برای پدرش پرداخت. به گفته امامی مشارکتش در بازار قیر سودده بوده است و آئودی که گفته شده بود او برای پدرش خریداری کرده، توسط پدر امامی خریداری شده است و ربطی به این پرونده ندارد. ششمین جلسه رسیدگی به اتهامات محمد امامی و دیگر متهمان پرونده دیروز به ریاست قاضی مسعودی‌مقام برگزار شد. در ابتدای این جلسه، وکیل مدافع متهم به دفاع از موکل خود پرداخت. البته او بیشتر به جای دفاع ماهوی از موکلش، درباره سند امنیت قضائی و تأثیر آن در حفظ شأن متهمان سخن گفت که با واکنش قاضی مواجه شد. بعد از او محمد امامی در جایگاه قرار گرفت و به ارائه توضیحات درباره برخی اتهاماتش پرداخت. او درباره سپرده‌گذاری تا گردش حساب شرکت سون گفت: درباره ردیابی‌های مالی عنوان کردند که از محل تسهیلات به حساب صرافی‌ها پول ریخته‌ام، اما یک مورد را بیاورید. آنچه پرداخت شده از محل سپرده خودم بوده است، نه وام است و نه مال کس دیگری؛ البته از محل سپرده نیز به صرافی پول نداده‌ام. او ادامه داد: من ۱۰ میلیارد تومان در ایران به مهدی محمدی دادم و دلیلش این بود که شرکت‌هایی در بازار قیر بودند و این پول را به او دادم که اگر شخصی در بازار خواست قیر بفروشد، برای من بخرد. محمدی با کارکرد خودش و تجارتی که داشت و پولی که در اختیار او گذاشتم، ممکن بود از طریق صرافی‌ها کار کرده باشد، اما او کارمند من نیست. بااین‌حال از کارکردن با او سود کردیم. متهم امامی گفت: یک ریال از این پول را به صرافی واریز نکردم. اگرچه متهم اعلام می‌کند که یک ریال به حساب صرافی‌ها واریز نکرده است، اما قهرمانی نماینده دادستان در بخش دیگری از دادگاه گفت: امامی ادعا کرد که از سون ‌قشم واریزی به صرافی‌ها از محل تسهیلات نداشته است. گزارشی از واریزی‌هایی را که انجام شده است قرائت می‌کنم. به حساب مادر و خواهر امامی نیز واریز شده است، اما چهار دست چرخیده و در تاریخ ۱۲ مرداد سال ۹۴ پول به حساب مادر و خواهر وی واریز شده است؛ ما می‌گوییم امامی صلاحیت وام کلان را نداشته است. امامی در بخش دیگری از دفاعیات خود بیان کرد: اعلام شد که برای پدرم آئودی خریدم، اما خرید آئودی مربوط به سال ۹۵ است و اسناد نیز موجود است که پدرم خودش خریده و پول واریز شده و سند آن نیز موجود است؛ او از محل فروش ملک پدری مبالغ زیادتری و بیشتر از پول آئودی به من داد و ارتباطی با این موضوع ندارد. او اضافه کرد: درباره معافیت مالیاتی، از دادگاه می‌خواهم تا استعلام به عمل آورد.

‌پول‌های بانک  سرمایه  از  محل تسهیلات  نبود

امامی عنوان کرد: جمله‌ای را آقای قهرمانی بارها مطرح کرد و مدعی شد که من اساسا پولی نداشته‌ام و وارد بانک سرمایه شدم و تمامی پول‌ها از محل تسهیلات بوده است. لازم است بگویم که درباره روشه که اولین همکاری با بانک سرمایه بود پیش از تسهیلات ۱۸ میلیارد گردش داشتم و در بانک ملت نیز بیش از ۴۵ میلیارد تومان گردش داشتم. او بیان کرد: درباره سون برخلاف گفته آقای قهرمانی که گردش حساب تا قبل از اخذ تسهیلات نداشته، لازم است که بگویم ۲۴ میلیارد گردش داشته و در دو مورد از سررسیدها از حساب خودم پرداخت و تمدید شده است.

‌تسهیلات  در  گردش  دریافت  کردم

رئیس دادگاه از متهم امامی پرسید: چرا بابت یک امر تسهیلات گرفتید و در امر دیگری مصرف کردید؟ متهم امامی پاسخ داد: در سون بابت احداث پالایشگاه و در روشه نیز بابت امور بازرگانی است، اما مشارکت ما محقق نشده و مصوبه بابت بازرگانی بوده است و فاکتور نیز بابت کاغذ بوده و قرارداد من سرمایه در گردش بوده است. او بیان کرد: تفاهم‌نامه همکاری بین سون قشم، سرمایه‌گذاری فرهنگیان، فراب و ناردیس با هم اتفاق افتاد. امامی گفت: وزارت نفت برای شخصی که تقاضای پالایشگاه می‌کند دو کار باید انجام دهد که یکی اختصاص زمین است. این پروژه بین ۱۵۰ شرکتی بود که تقاضا دادند. پتروفرهنگ مستقل از شرکت کرد، اما موفق نشد و به‌ واسطه شرکت‌های ما و پشتوانه صورت‌های مالی توانست امتیاز خوراک را بگیرد. این پروژه یک مؤسس داشته و آن نیز من هستم. رئیس دادگاه خطاب به متهم امامی گفت: آیا شما تعاریف ضمانت‌نامه را می‌دانید. متهم امامی گفت: بله، می‌دانم. ما ضمانت‌نامه با چک و سفته نیز داریم. این متهم خطاب به نماینده دادستان گفت: سال ۹۵ به برکت شما اتفاقی در زندگی ما افتاد که به‌ واسطه آن همه به معلوم‌الحال تبدیل شدند.

‌بیانیه‌خوانی  بی‌سابقه  در  فضای  مجازی

در ادامه جلسه دادگاه، قهرمانی نماینده دادستان، گفت: این بیانیه‌خوانی‌ها و فیلم‌ها و استفاده از اکانت‌های فیک در فضای مجازی با هدف ایجاد درگیری و تخریب من بوده است؛ سابقه نداشته است که وکیلی در حضور چندین دوربین و به ‌صورتی که آهنگی نیز پخش شود، علیه نماینده دادستان صحبت کند. نماینده دادستان ادامه داد: اگر ما صحبت از پرونده‌های دیگر می‌کنیم، چون امامی در آن پرونده‌ها نیز نقش داشته است و به همین علت در آن پرونده‌ها از ایشان نام می‌بریم. نماینده دادستان درباره کارشناسی نیز گفت: چه موردی را برای کارشناسی انجام دهیم؟ تمام کارشناسی‌ها انجام شده است؛ مگر ضمانت‌نامه کارشناسی دارد؟ قهرمانی اضافه کرد: درخصوص ضمانت‌نامه پنج شرکت وجود دارد؛ یکی از این شرکت‌ها جهان‌گستر پژواک است که فاقد هرگونه مجوز است؛ حتی مدیر این شرکت سوابق کیفری نیز داشته است.

‌ضررهای هنگفت بانک سرمایه  از  محل چپاول‌ها

در ادامه جلسه دادگاه، نماینده بانک سرمایه گفت: در گذشته شاهد چپاول‌ها و غارت‌های زیادی در بانک سرمایه بوده‌ایم. در گذشته اشتباهات فراوانی از سوی مدیران این بانک صورت گرفته بود که بعدها مشخص شد ضررهای هنگفتی به این بانک زده‌اند. وی ادامه داد: وکیل امامی تنها کاری که کرده این بود که از افراد مختلف به بهانه‌های گوناگون شکایت کرده و به‌جز این کاری نکرده است. این نماینده بانک سرمایه ادامه داد: آقای امامی با پول‌های هنگفتی که به برخی از بازیگران داده‌اند باعث شده‌اند نظام دستمزد بازیگران در سینما تغییر پیدا کند.

‌کپی‌کاری  در  صورت‌های  مالی

در ادامه جلسه دادگاه، نماینده دادستان گفت: غیر از شرکت جهان‌گستر، چهار شرکت دیگر وجود دارد که صورت‌های مالی شرکت‌ها بسیار عجیب و غریب است، چراکه این صورت‌های مالی کپی یکدیگر است به معنای آنکه صورت‌های مالی سال ٩١ شبیه صورت مالی سال ٩٢ است. وی ادامه داد: در هیچ‌یک از شرکت‌ها اعتبارسنجی نشده است و اظهارنظرهایی که برای صورت‌های مالی انجام شده اصلا تأییدیه ندارد. در ادامه نماینده بانک سرمایه نیز در جایگاه قرار گرفت و گفت: آنچه ما را دچار مشکل کرده مقوله مالیاتی است؛ ما درآمدهایی در دفاترمان شناسایی و اعمال کردیم که همه آن صوری است. ششمین جلسه دادگاه با سخنان نماینده بانک سرمایه به پایان رسید و جلسه بعدی دادگاه براساس اعلام قاضی مسعودی‌مقام، پنجم آبان‌ماه در ساعت ۸:۳۰ صبح برگزار خواهد شد.

کد خبر 558659

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حقوقی و قضایی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha