کمبود داروی انسولین در کشور طی روزهای گذشته، موجی از نگرانی و اضطراب بیماران دیابتی و خانواده‌های آنها را در پی داشته است. بیمارانی که حیات‌شان به این دارو وابسته است. در این میان مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند

انسولین

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رکنا، بیماران دیابتی به دلیل کمبود انسولین در کشور و عدم دسترسی به این دارو ابراز نگرانی کرده‌اند. خانواده‌های این بیماران نگران سلامت این افراد و خطری هستند که جانشان تهدید می‌کند.

مسئولان وزارت بهداشت مدعی هستند که در شرایط کنونی تحریم، واردات انسولین‌های آنالوگِ تولید خارج با مشکل روبه‌روست و افراد دیابتی که برای کنترل قندخون خود از این نوع انسولین استفاده می‌کنند، دچار مشکلات متعددی شده اند. اما انسولین‌های داخلی در دسترس است و کمبودی بابت آن وجود ندارد. پس سوال این است که چرا نگرانی همچنان وجود دارد؟

  • انسولین کم نیست

دکتر اسدالله رجب، رئیس انجمن دیابت ایران در این زمینه گفت: ما سال‌هاست که تحت تحریم هستیم. البته در عین حال سال‌هاست که در داخل کشور انسولین انسانی با کیفیت مطلوب تولید می‌شود. این اقدام باعث شده که تاکنون در کشور کمبودی برای انسولین نداشته باشیم. اگرچه تا چندی پیش مشکل زیادی در زمینه تهیه انسولین‌های آنالوگ هم نداشتیم اما مدتی است به دلیل شدت تحریم‌ها ورود اکثر داروهای خارجی از جمله انسولین آنالوگ با موانع زیادی روبه‌رو شده است. 

رجب بیان کرد: درحال‌حاضر برای تهیه انسولین‌هایی که از خارج وارد می‌شوند، مشکل داریم. الان تنش و اضطراب موجود بیشتر به این دلیل است که عده ای از افراد دیابتی، تحت انسولین درمانی با مصرف انسولین آنالوگ خارجی قرار دارند و به این نوع انسولین عادت کرده اند و تغییر دارو برای آنها شایدآزاردهنده باشد. اگر یک دیابتی نوع یک، چند روز انسولین تزریق نکند، جانش به خطر میفتد اما آیا تاکنون شنیده‌اید کسی به خاطر نبود انسولین جانش تهدید شده باشد؟

  • کمبود انسولین آنالوگ در کشور

رئیس انجمن دیابت ایران ادامه داد: در حال حاضر که ما با کمبود انسولین آنالوگ روبه‌رو هستیم چه کار باید بکنیم؟ انسولین تزریق نکنیم؟ یا به جای به خطر انداختن جان دیابتی‌ها تلاش کنیم با امکانات موجود قندخون دیابتی ها را کنترل کنیم. آیا جز این راه دیگری هم داریم؟ ما با همین اندیشه موفق شدیم دیابتی هایی را که به ما مراجعه می‌کردند کنترل کنیم. این انسولین های انسانی تولید داخلی به لحاظ کیفیت، مشابه نمونه خارجی (اروپا ، امریکا و ...)هستند که درحال‌حاضر در این کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

رجب گفت: تحقیقات گسترده بین‌المللی نشان داده است که از نظر کیفیت کنترل قندخون دیابتی، انسولین آنالوگ با انسولین انسانی تفاوتی ندارد. بنابراین بیماران نگران نباشند. چون به نظر می‌رسد انسولین تولید داخل قابلیت تامین نیاز درمانی افراد دیابتی را داشته باشد.

  • راهکار دور شدن از خطر

رئیس انجمن دیابت ایران گفت: اگرچه عده ای از بیماران ما به شیوه انسولین درمانی با انسولین آنالوگ عادت کرده‌اند اما در شرایط محدود کنونی به نظر می‌رسد تغییر شیوه انسولین درمانی را بتوان به عنوان راهکار کم‌خطرتری برگزید که این انتخاب، مستلزم برخورداری دیابتی‌ها از آموزش‌های لازم است.

رجب افزود: این تغییر ممکن است در آغاز مشکل‌آفرین باشد اما نباید دیابتی ها نگران این مسئله باشند. طبیعی است که با تغییر دارو مشکلاتی به وجود خواهد آمد اما نگران‌کننده نیست و پس از مدت کمی به کنترل مطلوب دست پیدا خواهیم کرد. چون  انسولین تولید داخل می‌تواند تاثیر درمانی مناسبی داشته باشد و هیچ آسیبی به فرد دیابتی وارد نخواهد شد.

  • دیابتی‌هایی که راهی جز استفاده از انسولین آنالوگ ندارند

رئیس انجمن دیابت ایران ادامه داد: هستند افراد دیابتی که به جز استفاده از انسولین های آنالوگ راه دیگری ندارند و به دلایل متعدد ناچار به استفاده از این نوع انسولین هستند. در چنین شرایطی اخلاق پزشکی حکم می کند که اگر بناست وارداتی انجام شود، بهتر است این گونه افراد مشمول استفاده از این نوع دارو باشند. به این ترتیب از تصمیم گیران و دست اندرکاران اجرایی بهداشت و درمان کشور صمیمانه می خواهیم به این نکته توجه داشته باشند.

رجب اضافه کرد: من به عنوان پزشک وقتی درمان یک بیماری را به عهده می‌گیرم، قبل از تجویز هر دارویی برای او  شرایط موجود را می‌سنجم تا بیمارم را درگیر استرس های متعدد نکنم. استرس هایی که خود می تواند مانع بهبود وی باشد و سلامتش را به خطر بیندازد.

کد خبر 558475

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha