رئیس سازمان غذا و داروی کشور با اشاره به اینکه انسولین قلمی، یکی از ارزبرترین داروهای وارداتی کشور است، گفت: کمبودهای مقطعی تنها در مورد انسولین قلمی است و دلیل آن هم مشکلات ناشی از تامین ارز و انتقال آن به شرکت های خارجی طرف قرارداد به‌دلیل تحریم‌ها علیه ایران است.

انسولین قلمی

به گزارش همشهری آنلاین،  کمبود انسولین قلمی در کشور طی روزهای اخیر موجب نگرانی و انتقاد خانواده‌هایی شده که حداقل یک فردِ مبتلا به دیابت نوع یک در خانه دارند و این کمبود می‌تواند سلامت آنها را به خطر بیندازد و حتی به قیمت جان آنان تمام شود. این شهروندان می‌گویند «تا قبل از تحریم، انسولین را با دفترچه از هر داروخانه‌ای به قیمت مناسب تهیه می‌کردند. اما این روزها نه تنها داروخانه‌ها دفترچه قبول نمی‌کنند، بلکه باید آن را از داروخانه‌های خاص شهر و با قیمت آزاد تهیه کنند. آن هم فقط یک عدد.» 

دکتر محمدرضا شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و داروی ایران در این رابطه به ایسنا گفته است: امروز ۲ محموله از انواع انسولین قلمی از گمرک ترخیص شد و طی هفته جاری به نسبت آمار بیماران سراسر کشور بین داروخانه های منتخب توزیع می‌شود. محموله های بعدی این دارو هم طی فواصل زمانی وارد کشور خواهد شد.
 
وی دلیل عرضه انسولین قلمی را به صورت سهمیه‌ای، مدیریت بهینه توزیع این دارو  عنوان کرد و افزود: بیماران می‌توانند با مراجعه به داروخانه های منتخب، انسولین خود را تهیه کنند.
 
معاون وزیر بهداشت گفت: تحریم، واردات برخی از داروها و تجهیزات پزشکی را با مشکلات عدیده مواجه کرده است و در مقاطعی واردات انسولین با وقفه صورت می‌گیرد، به بیماران توصیه می کنیم با مشورت پزشک خود بجای قلم از ویال انسولین رگولار و NPH که هیچ تفاوتی با انسولین پن ( قلمی ) ندارد و به وفور در بازار یافت می شود، استفاده کنند.

وی عنوان کرد: با توجه به تفاوت فاحش قیمت این دارو در داخل نسبت به سایر کشورهای منطقه، در آینده نزدیک این دارو بر اساس کد ملی بیماران توزیع خواهد شد تا دیگر نگرانی از بابت تهیه آن احساس نکنند.

به گفته شانه‌ساز، انواع قلم‌های این دارو تا پایان سال آینده (سال ۱۴۰۰) در داخل تولید و نیاز کشور برطرف خواهد شد.

کد خبر 558278

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha