حسن روحانی به رسم همه این ۷ سال و ۲ ماه و اندی که از ریاست او بر جایگاه عالی‌ترین مقام اجرایی می‌گذرد، روز چهارشنبه و در جریان سخنرانی در جمع هیات دولت بار دیگر از صدر اسلام بهره جست تا تلویحا با استناد به رفتار بزرگان اسلام و با هزار ترفند و در هزار لفافه به کنایه از «صلح به وقت صلح» و «جنگ به وقت جنگ» بگوید.

روحانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اعتماد،  او ابتدا از پیامبر اسلام به عنوان یک «الگو» یاد کرد که «هم عملیات تهاجمی» داشت و «هم عملیات تدافعی»، «هم پیروزی» و «هم جنگ». روحانی البته به صلح امام حسن مجتبی(ع) نیز اشاره کرد که همواره یکی از کنش‌های صدر اسلام بوده و بارها و بارها با نگاه و رویکردهای متفاوتی مورد مداقه و تحلیل قرار گرفته است. او گفت که امامان نیز «اهل صلح» بوده‌اند و البته «تابع خواست اکثریت مردم» و از صلح امام حسن مجتبی(ع) که بنا به شرایط و خواست مردم تن به صلح داد، یاد کرد.

همین اشاره اما کافی بود تا مطابق معمول فضای مجازی و رسانه‌ای به جولانگاهی برای مخالفان تند و تیز دولت مبدل شود. آنها از تخریب و تهدید فروگذار نکردند؛ از تخریب لباس روحانیتی که به تن دارد تا تهدیدش به اعدام!  رییس‌جمهوری چندین بار دیگر هم از رفتار و تصمیمات پیامبر(ص) و ائمه(ع) برای مطابقت دادن آن با شرایط روز استفاده کرده‌بود. یک بار در ضیافت افطار با استانداران از صلح امام حسن(ع) به‌دلیل خواست اکثریت گفته‌بود و بار دیگر گفته‌بود درس کربلا برای ما درس تعامل سازنده و مذاکره در چارچوب منطق و موازین است. هر بار نیز مثل اظهارات اخیر با هجمه‌ای ازسوی مخالفان روبه‌رو شده‌بود. 

 مخالفان؛ از تریبون کیهان تا توییتر فیلتر شده 

عملکرد دولت در بسیاری از حوزه‌ها از اقتصاد گرفته تا سیاست داخلی و خارجی شاید محل نقد و غیرقابل دفاع باشد اما سخنان روز چهارشنبه حسن روحانی درمورد صلح و جنگ به اقتضای زمان آن‌چنان دور از انصاف با هجمه مواجه شد که از صفحه اول کیهان تا صفحات توییتر اصولگرایان به‌ویژه پارلمان‌نشینان به توپخانه‌ای می‌مانست که حمله به دشمن را در دستور کار قرار داده‌بود.

روزنامه کیهان تیتر یک شماره روز پنجشنبه خود را به این موضوع اختصاص داد و در متنی که به نام «سرویس سیاسی» منتشر شده، نوشت: «آقای روحانی چندمین بار است که اصرار دارد صلح امام حسن (ع) را مصادره به مطلوب کند و به خیانت برخی خواص و فرماندهان لشکر در این صلح تحمیلی نپردازد؛ چرا؟! آیا فصل خیانت یارانی مانند عبید ا... بن عباس، از کتاب تاریخ آقای روحانی سرقت شده؟ یا تعمدی برای کتمان این فصل مهم وجود دارد؟! عبیدالله بن عباس، فردی با نفوذ و فرمانده لشکر امام حسن(ع) بود اما به نصایح و هشدارهای امام(ع) هنگام مذاکره با معاویه و عمروعاص تمکین نکرد. معاویه، هم او را فریب داد و هم با رشوه‌ای هنگفت خرید! عبیدا... به همراه هشت هزار نفر، همان وسط جنگ، به جبهه دشمن پیوست! اگر صلح و نرمش قهرمانانه، برای امام حسن(ع) تدبیری شجاعانه محسوب می‌شود، برای ابن عباس‌ها که در اطراف امام(ع) فراوان بودند، خیانت و ننگ و عار ابدی است.»

کیهان البته نسخه‌ای برای تریبون‌داران تجویز کرده و نوشته‌بود که آنها باید مردم را به مقاومت فرا بخوانند نه بر اثر «آلودگی به دنیاطلبی و اشرافیت و نفوذ» نسخه تسلیم را تجویز کنند. عجیب اینکه روزنامه خراسان نیز که در گزارشی به سخنرانی روز چهارشنبه حسن روحانی و واکنش‌های آن پرداخته‌بود، در شماره روز پنجشنبه خود مشابه این متن را به نقل از ناصر ایمانی، تحلیلگر سیاسی اصولگرا منتشر کرد.

عبدالله گنجی، مدیرمسوول روزنامه جوان نیز از توییتر برای انتقاد به رییس‌جمهوری استفاده کرد. او نوشت: «از روحانی با لباس روحانیت برای انطباق صلح امام حسن(ع) با ایران- امریکا تعجب می‌کنم. نقطه مقابل امام حسن(ع) مسلمانان بودند و همین اطرافیان امام را دچار بحران تحلیل کرده‌بود. مساله امام حسن(ع) وحدت درون جامعه اسلامی بود و به کسی واگذار کرد که متاسفانه از نگاه برخی موجه بود. نه غیریت بیرونی.» اصولگرایان البته در هر جایگاه و سمتی که بودند از حمله به دولت فروگذار نکردند.

مجتبی رضاخواه، نماینده تهران در توییترش خطاب به حسن روحانی نوشت که «برای توجیه ناکارآمدی و ضعف اعتقادات دینی هزینه نکنید! یک بار تاریخ را تحریف کردید و از کربلا درس مذاکره گرفتید تا به اصطلاح تحریم‌ها را بالمره‌بردارید؛ تحریم‌ها که برداشته نشد اما نرخ ارز ۱۰ برابر شد. بدانید این‌بار تحریف امام حسن (ع) نه از خسران دنیای‌تان می‌کاهد و نه آخرت» و مهدی محمدی، مشاور رییس مجلس در امور راهبردی نیز گفت: «دولت آقای روحانی به پارادوکس مبتلاست که موقع جنگ صلح می‌کند و موقع صلح می‌جنگد. رازش هم این است که دوست را از دشمن نمی‌شناسد.»

وحید یامین‌پور نیز تلاش کرد با بیان اینکه «جواب بیانات اخیر آقای رییس‌جمهوری درباره صلح امام حسن(ع) را قاعدتا باید فضلای قم بدهند نه سیاسیون. آیا از قم صدایی بلند خواهد شد؟» روحانیون را به مقابله با دولت تشویق کند.  

سایت رجانیوز یکی دیگر از ارگان‌های رسانه‌ای اصولگرایان تندرو و پایداری‌ها نوشت که در یک نشست دانشجویی یکی از حاضران از حسن رحیم‌پور ازغدی درمورد اظهارات اخیر حسن روحانی سوال کرده و او پاسخ داده که «معیشت مردم را برجامی کردند، حالا نوبت به برجامی کردن دین مردم رسیده است.» این سایت همچنین به نقل از رحیم‌پور ازغدی که دعوای مفصلی نیز در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی با حسن روحانی داشت، نوشت که «نسبت سازش را اولین‌بار معاویه به امام حسن(ع) بست.»

همچنین این سایت به نقل از حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان نوشت که «اگر از صلح امام حسن(ع) بگوییم اما از خیانت یارانش نگوییم، ‌خیانت کرده‌ایم.»

جلیل محبی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر که همزمان با دوران انتخابات مجلس یازدهم، این عنوان را از شناسنامه توییتر خود برداشت و با جهت‌گیری سیاسی آشکار، طیف نزدیک به قالیباف را تبلیغ می‌کرد و پس از انتخابات، دوباره به جایگاه قبلی بازگشت هم از طریق حساب کاربری‌اش در توییتر با رحیم‌پور ازغدی در مقایسه روحانی و معاویه هم‌نظر بود و نوشت که «ما هم به نظر ایشان احترام می‌کنیم و معتقدیم صلح کند و کنار برود تا یک معاویه رییس‌جمهوری شود شاید معاویه احتمالی کشور را درست اداره کند.»  

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در واکنش به سخنان اخیررییس‌جمهوری   ضمن انتقاد از سخنان اخیر حسن روحانی خطاب به او نوشتند: «اعتقاد به سازش و صلح با رژیم خبیثی که وقیحانه به دنبال نابودی اسلام و انقلاب اسلامی ایران می‌باشد در تعارض محض با عقلانیت است.» 

 فراتر از انتقاد، تهدید به اعدام 

در میان این هجمه‌ها اما مجتبی ذوالنوری، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پا را فراتر گذاشت و روحانی را تهدید به «اعدام» کرد. او که ازجمله نمایندگانی است که به‌دنبال استیضاح روحانی در مجلس است، در توییتر خود نوشت: «جناب روحانی اگر برای توجیه مذاکره با دشمن علت صلح امام حسن(ع) با معاویه را خواست اکثر مردم از امام ذکری می‌کنید؛ امروز اکثریت قاطع ملت ایران به کمتر از عزل و مجازات شما راضی نمی‌شوند. با منطق شما رهبر انقلاب باید دستور دهد هزار بار شما را اعدام کنند تا دل مردم عزیز راضی شود.» این توییت آنچنان عجیب و توام با تندروی بود که نه‌تنها صدای موافقان روحانی، بلکه صدای اصولگرایان را نیز بلند کرد.

در واکنش به پیام تند ذوالنوری علیه روحانی، حسام‌الدین آشنا مشاور رییس‌جمهوری در حساب توییترش نوشت: «فحاشی انسان را نه دانشمندتر می‌کند و نه نورانی‌تر.»

همچنین ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا در این باره به ایرناپلاس گفت: «برخی از نمایندگان مجلس یازدهم گمان می‌کنند که به کار بردن ادبیات تند و الفاظ رادیکال باعث مطرح شدن آنها در افکار عمومی، رسانه‌ها و حوزه انتخابیه خود می‌شود. به‌طور مثل در انتخابات دوره آینده مجلس، مردم بگویند چه نماینده فهیمی است! در حالی که این ادبیات تند، سطح تنش میان قوای کشور را بالا می‌برد...»

او  تاکید کرد که برخی از هم‌جناحی‌های نماینده‌هایی از این دست تذکرات علنی بدهند و هیات‌رییسه باید از نمایندگان اینچنینی برائت بجوید.

حسین کنعانی‌مقدم نیز از دیگر فعال سیاسی اصولگرا بود که در این باره به ایرناپلاس گفت نباید اجازه داد تریبون مجلس به تریبونی برای عقده‌گشایی عده‌ای و تریبونی برای انتخابات ۱۴۰۰ تبدیل شود.

همزمان علی مطهری، نایب‌رییس مجلس دهم نیز اگرچه تاکید کرد که در شرایط فعلی مذاکره با امریکا که از سخنان روحانی برداشت می‌شود را به صلاح کشور نمی‌داند اما معتقد است که «اظهارنظر هر ایرانی خصوصا رییس‌جمهوری در این مورد باید آزاد باشد و نباید موجب توهین و تهدید شود. اینکه مقام رهبری مخالف مذاکره هستند مانع اظهارنظر دیگران نیست.»

 موافقان؛ استناد به روایات

در میان بلبشوی مجازی حمله به رییس‌جمهوری تعدادی از مدیران دولت وقت یا دولت اصلاحات با استناد به روایاتی از حسن روحانی حمایت کردند.

معصومه ابتکار، معاون زنان و خانواده رییس‌جمهور در حساب کاربری‌اش در توییتر از منتقدان دولت پرسید: «صلح بهتر است. قرآن کریم صلح را از خانواده خواسته ...و الصلح خیر ... پیامبر اکرم(ص) همواره از صلح استقبال کردند امام‌حسن(‌ع) با حسن خلق مرام صلح را بر پا کرد امام حسین (ع) را وادار به جنگ کردند امام رضا (ع) هم خواستار صلح شد حالا همین مطالب را رییس‌جمهور گفته! چرا اینقدر برآشفتید؟»

همچنین عبدالله‌رمضان‌زاده، سخنگوی دولت اصلاحات نیز در حمایت از اظهارات حسن روحانی در توییتر خود نوشت: «پیامبر اکرم هیچگاه دعوت به صلح را رد نکرد. امام حسن صلح را پذیرفت چون اکثر پیروانش خواهان جنگ نبودند. امام رضا ولایتعهدی مامون را پذیرفت برای حفظ مذهب و پیروان. امام خمینی مدبرانه قطعنامه را پذیرفت برای اینکه جان و خاک ایران را حفظ کند. صلح یک ارزش است.» او همچنین پیشنهاد داد که اگر حاکمیت می‌خواهد نظر مردم را در مورد مذاکره بداند، باید صلح را به رفراندوم بگذارد تا معلوم شود مذاکره خدمت است یا خیانت.

مصطفی تاجزاده، کنشگر سیاسی اصلاح‌طلب، بخشی از اخبار اطوال دینوری را توییت کرد و نوشت: «پاسخ امام حسن مجتبی(ع) به حجر درباره علت صلح با معاویه: دیدم اکثر مردم طالب صلح هستند و از جنگ بیزارند و از سویی دوست نداشتم آنها را بر چیزی مجبور کنم که آن را دوست ندارند، برای حفظ جان شیعیانم از جنگ کناره گرفتم.»

همچنین محمد مهاجری روزنامه‌نگار اصولگرا گفت: «وقتی امام مجتبی(ع) صلح با معاویه را امضا کرد، عده‌ای ایشان را با لفظ «خوارکننده مسلمانان» خطاب کردند. اگر دلواپس‌های امروز، آن روز بودند، جز این با امام، رفتار می‌کردند؟! همچنین اگر دلواپس‌های امروز خراسان، زمان امام رضا(ع) بودند، با آن حضرت به‌خاطر ولایتعهدی مامون چه می‌کردند؟!»

حالا البته این غائله هنوز در جریان است و هر دقیقه و هر ساعت، اظهارنظر و اعلام‌موضعی تازه، به این جدال دوقطبی، رنگ و رویی تازه می‌دهد. غائله‌ای که روزهای آینده درباره‌اش، حتما بیش از این خواهیم شنید.

کد خبر 558003

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 133
  • نظرات غیرقابل انتشار: 6
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    73 54
    برای این اصلاح طلبان خائن و وطن فروش اعلام کم است باید زنده زنده اتش زد
  • رضا IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    اینها خودشون جلوی برجام را گرفتند حالا کاسه داغتر از اش شده اند.مردم از شما با شعورترند.
  • رضا IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    91 83
    فرستادن نماینده بی سواد به مجلس همین میشه!
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    77 87
    اگر روحانی ضعیف عمل کرده علتش شما تندورها که مولد انتخاب چنین افرادی بوده اید
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    حرف بسیار متینی زده فقط هزار بار کمه باید ۸۵ میلیون بار اعدام بشه
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    کسی که اینقدر مملکت رو به خاک سیاه نشوند کلی آدم رو بدبخت کرد دلار ۳هزار تومانی رو کرد ۳۲ هزار تومانی پراید۱۶ میلیونی رو کرد ۱۳۰ میلیون بیشترین میزان جاسوسان و اختلاسگران بعد از رفتن انقلاب در دوره ایشان بودند انرژی هسته ای را حداقل۱۰ سال عقب انداختن خب چند بار باید اعدام بشوند؟ اصلا یک بار اعدام شدن هم برایشان کافیه؟ به نظر بنده به جز آقای رو حانی چندین خائن دیگه نم باید اعدام شوند
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    98 89
    اول ذوالنوری اعدام بشه بعد روحانی اینطوری بهتره
  • مهدی IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    90 58
    گناه نماینده ها کمتر از روحانی و دارو دستش نیست.
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    اول ذالنوری را بعد دارو دسته هاشو اعدام کنید که با تندروی ایران را لب پرتگاه نگه داشتند
  • تبریز IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    زنده باد روحانی.