این روزها که کشور با مشکلات اقتصادی و سختی‌های ناشی از بحران کرونا روبروست، برخی نمایندگان مجلس ‌بی‌توجه به تذکرات رهبری، همچنان ادبیات تند و زننده‌ای علیه مسئولان بویژه رئیس‌جمهوری به‌کار می‌برند. برخی از طیف اصولگرایی معتقدند هیات رئیسه مجلس باید تذکرات علنی به این افراد بدهد.

مجلس شورای اسلامی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مجلس یازدهم از ابتدای  فعالیت خود به گونه‌ای عمل کرده که سطح تنش‌ها و مناقشه‌های برخی از نمایندگان در هجمه به مقام‌ها بی‌سابقه بوده است.

در شرایطی که کشور با انواع مشکلات از جمله شدیدترین نوع تحریم‌ها، مشکلات اقتصادی، بحران کرونا و ... دست‌وپنجه نرم می‌کند و همه مسئولان کشور در تلاشند تا بتوانند راهگشای مشکلات مردم باشند، برخی از بهارستانی‌ها، مسائل سیاسی و جناحی را در اولویت قرار داده و همچنان بی‌اخلاقی‌هایی که رهبر معظم انقلاب در دیدار تصویری با نمایندگان بر پرهیز از آن تاکید و تصریح کردند، تداوم بخشیده‌اند. 

پرسشی که در این زمینه مطرح می‌شود، اینکه آیا مجلس شورای اسلامی یک کشور اسلامی که در منظر افکار عمومی و جهانیان قرار دارد، با چنین هتاکی و بی‌اخلاقی‌های برخی نمایندگان، وجهه‌ مناسبی در میان افکار عمومی خواهد داشت؟ آیا این نوع ادبیات زننده، دردی از مردم و مشکلات معیشتی را دوا می‌کند؟

افزایش تنش میان قوا، پیامد ادبیات تند

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا در این باره گفت: برخی از نمایندگان مجلس یازدهم گمان می‌کنند که به کار بردن ادبیات تند و الفاظ رادیکال باعث مطرح شدن آنها در افکار عمومی، رسانه‌ها و حوزه انتخابیه خود می‌شود. به طور مثل در انتخابات دوره آینده مجلس، مردم بگویند چه نماینده فهیمی است! در حالی که این ادبیات تند، سطح تنش میان قوای کشور را بالا می‌برد و نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه به مشکلات کشور هم می‌افزاید.

وی معتقد است، هم جناحی و هم حزبی‌های این نمایندگان باید مخاطب قرار بگیرند. باید با این افراد برخورد و حتی تذکرات علنی داده شود. در واقع در مجلس و رسانه‌ها از این افراد برائت جویند و هیات رئیسه مجلس نیز باید فضا را کنترل کند و با این افراد تذکر بدهد.

ایمانی افزود: شاید گفته شود که این مساله براساس آیین‌نامه هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در حوزه وظایف هیات رئیسه نیست، اما در حوزه وظایف این هیات و فراکسیون‌هاست که شأن مجلس را حفظ کنند.

مجلس تریبون عقده گشایی‌ها نشود

حسین کنعانی‌مقدم دیگر فعال سیاسی اصولگرا نیز گفت: مجلس با توجه به لقبی که رهبری به آن داده، تلاش می‌کند انقلابی باشد اما نباید فراموش کنند که مجلس انقلابی، باید ولایی هم باشد و از دستورات رهبری پیروی کند. رهبر معظم انقلاب تأکید کرده بودند که در سال آخر دولت باید قوا هم‌افزایی و تعامل داشته باشند تا مشکلات کشور حل شود.

او با تاکید بر اینکه برخی از نمایندگان، مشکلات و درگیری‌های سیاسی خود در انتخابات را وارد مجلس کرده‌اند. تصریح کرد: نباید اجازه داد تریبون مجلس، تریبون عقده‌گشایی عده‌ای شود؛ در واقع تریبونی برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نشود.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: برخی از نمایندگان در تلاشند نشان دهند همه مسائل و مشکلات از طرف دولت است در حالی که یک نماینده مجلس آشکارا از مشکلات کشور خبر دارد و می‌داند کشور با انواع مسائل و مشکلات خارجی درگیر است.

کنعانی‌مقدم افزود: به‌کار بردن ادبیات سخیف از سوی نمایندگان، مردم را ناامید و خسته از مسئولانی می‌کند که در این شرایط سخت، به جای تلاش برای حل مشکلات مردم، به دنبال دعوای جناحی هستند. همچنین دولت را خسته می‌کند که هرچقدر و در هر زمینه‌ای تلاش کند، قرار است به او انتقاد شود.

رویکرد هیات نظارت بر رفتار نمایندگان

محمدجواد جمالی نوبندگانی، سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس دهم در این باره می‌گوید: براساس تفسیر حقوقدانان، هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس، تا اشخاص حقیقی و یا حقوقی شکایت نکنند، نمی‌تواند به این مسائل ورود کند. «ما نیز وقتی وزرا و وکلا شکایت می‌کردند به مسائل ورود می‌کردیم؛ بعد قوه قضاییه از ما نظرخواهی می‌کرد. بنابراین باید دید که آیا شکایتی به هیات رسیده است یا نه؟ البته تا جایی که اطلاع دارم به جز شکایت آقای میرسلیم پرونده دیگری وجود ندارد.»

وی ادامه داد: البته ظاهرا مجلس یازدهم درصدد ترمیم آیین‌نامه این هیات است. پیشنهاد می‌کنم طوری اصلاحات انجام شود که خود هیات نظارت بتواند به مواردی که خلاف شأن نمایندگی، اخلاقی و مجلس است، ورود کند.

کد خبر 557850

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha