یکشنبه ۲ تیر ۱۳۸۷ - ۱۹:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: نفت بیشتر، پول بیشتر: ملک عبدالله در اجلاس جده قول ویژه حمایت از کشورهایی را داد که اقتصاد ضعیفی دارند

روزنامه فایننشیال تایمز آلمان در نسخه اینترنتی خود نوشت، عربستان سعودی که بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت در جهان است، به گفته ملک عبدالله، پادشاه این کشور به طور بنیادین آماده افزایش تولید نفت است تا با تزریق گسترده این ماده سوختی به بازار، نیازها برطرف شود.

با این حال عبدالله در افتتاحیه نشست امروز (یکشنبه دوم تیر) درباره بحران نفت که در شهر بندری جده برگزار شد، رقم دقیقی برای این تولید اضافی اعلام نکرد.

وی همچنین از ابتکاراتی خبر داد که به واسطه آن به فقرا در کشورهای مختلف میلیاردها دلار کمک شود، تا به این ترتیب جلوی پیامدهای قیمت‌ بالای نفت گرفته شود.

گوردون براون، نخست وزیر انگلیس هم همانند عبدالله خواستار همکاری نزدیک‌تر میان مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان نفت و همچنین شفافیت بیشتر شد.

علاوه بر این او خبر از برگزاری اجلاسی در پی این نشست در سال جاری خبر داد که در لندن برپا خواهد شد.

عبدالله قول داد در آینده هم به میزانی که لازم باشد، نفت در اختیار بازار قرار گیرد.
شرکت‌کنندگان در این اجلاس همچنین ابراز امیدواری کردند میزان دقیقی برای افزایش تولید تعیین شود. در همین حال پادشاه عربستان به موضع اخیر کشورش در این خصوص اشاره کرد که برای رفع نیازها 500 هزار بشکه در روز به ظرفیت تولید خود می‌افزاید تا 9.7 میلیون بشکه در روز را تامین کند.

در همین حال عبدالله یکی از دلایل افزایش قیمت نفت را گمانه‌زنی‌های موجود دانست و به ویژه از تاثیرات این امر بر کشورهای فقیر گلایه کرد.

علاوه بر این او قول داد کشورش کمکی به میزان حدود 500 میلیون دلار به این کشورها داشته باشد.

براون هم سخن از «شوک نفتی» به میان آورد که باید با یک «پیمان جدید» از سوی جامعه بین‌المللی برای آن پاسخی یافت شود.

وی گفت به نفع کشورهای تولید و مصرف کننده است که چنین پیمانی ایجاد و همکاری‌های موجود تقویت شود. در همین ارتباط، براون خواستار افزایش تولید شد. او همچنین پیشنهاد داد که از موانع سرمایه ‌گذاری‌های خارجی بکاهند.

کد خبر 55774

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز