شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۱۰
۰ نفر

ترجمه نیلوفر قدیری: جورج بوش در دومین سفر خود به خاورمیانه در ۴ ماه گذشته، روز جمعه وارد عربستان شد تا در دیداری نیمه‌خصوصی از کاخ امیرعبدالله، بار دیگر درخواست افزایش تولید نفت را مطرح کند.

افزایش قیمت بنزین و بحران اقتصادی در آمریکا مصرف‌کنندگان این کشور را تحت فشار قرار داده‌است.

دولت بوش امیدوار بود که با درخواست از عربستان برای افزایش تولید نفت، اندکی از این فشار بازار جهانی بر آمریکا کاسته‌شود، اما پاسخ سعودی‌ها به بوش منفی بود.

پادشاه عربستان گفت که ریاض یک هفته پیش، سهم خود از تولید را ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز افزایش داده و دیگر نمی‌تواند این کار را انجام دهد. کاخ سفید معتقد است که این میزان افزایش تولید برای پایین آوردن قیمت بنزین کافی نیست. قیمت بنزین در آمریکا در حال نزدیک شدن به ۴ دلار در هر گالن است.

درخواست بوش از عربستان که دومین درخواست او در ۵ ماه گذشته است، این روزها با شدت گرفتن فضای ضد‌سعودی در کنگره تحت اداره دمکرات‌ها در آمریکا همراه شده‌است. تنش میان آمریکا و عربستان در ماه‌های اخیر شدت گرفته و عامل اصلی این تنش هم نفت است. نفت و بنزین اکنون بر برنامه کاری داخل واشنگتن هم سایه افکنده است.

وزارت انرژی آمریکا روز جمعه اعلام کرد که انتقال نفت به ذخائر راهبردی را به حال تعلیق درمی‌آورد.

بوش یک بار دیگر ۵ ماه پیش در سفر به عربستان درخواست افزایش تولید نفت را مطرح کرد. در آن زمان وزیر نفت عربستان آشکارا و امیرعبدالله به‌طور خصوصی این درخواست را رد کرد.

وزیر نفت عربستان به خبرنگاران گفت، ریاض در ماه می‌تصمیم گرفت تا تولید خود را افزایش دهد که این تصمیم نه به خاطر درخواست دولت بوش که به‌دلیل درخواست مصرف‌کنندگان آمریکایی‌ بوده‌است.

او گفت که در چند ماه گذشته با کاهش عرضه کشورهای دیگر، سعودی‌ها یک تنه این کاهش را با افزایش عرضه خود جبران کرده‌اند.

در پی این سخنان، استفان هادلی، مشاور امنیت ملی بوش به خبرنگاران گفت: مقامات سعودی بدون شک نگران وضعیت مصرف‌کنندگان آمریکایی هستند.

کاخ سفید به بهانه، سفر بوش به عربستان را جشن هفتادوپنجمین سالگرد روابط واشنگتن و ریاض اعلام کرد.

این رابطه اگر چه در سال‌های گذشته و به ویژه در زمان ریاست‌جمهوری بوش پدر مستحکم بوده اما در دولت کنونی بوش تضعیف شد. جنگ عراق و جانبداری دولت بوش از اسرائیل در تیره شدن این رابطه نقش اصلی داشته‌است.

سعودی‌ها همواره سعی کرده‌اند که جانب ادب را رعایت کنند اما در مواقع حساس هیچ‌ کمکی به دولت بوش نکرده‌اند. در عین حال دولت بوش هم چاره‌ای جز تلاش برای جلب نظر سعودی‌ها ندارد. در واشنگتن، کنگره هفته گذشته رای داد که دولت بوش ذخیره کردن نفت را متوقف کند.

از سوی دیگر دمکرات‌ها تلاش می‌کنند تا با استفاده از این موقعیت روابط آمریکا و عربستان را تغییر دهند.

بعضی از آنها برای محدود کردن فروش سلاح به عربستان تلاش می‌کنند. در مقابل این اقدام، سعودی‌ها می‌گویند که افزایش جهانی قیمت نفت محصول عوامل زیادی است که از کنترل آنها خارج است.

آژانس بین‌المللی انرژی که به کشورهای صنعتی درباره انرژی مشاوره می‌دهد، اخیرا تخمین‌های خود را درباره رشد تقاضای نفت در سال‌جاری میلادی کاهش داده است. با این حال تقاضا همچنان یک میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد و دلیل آن افزایش مصرف در چین و خاورمیانه است.

به این ترتیب حتی افزایش تولید عربستان هم نمی‌تواند وضعیت بازار را متعادل کند.

نیویورک تایمز
۱۷ می‌ ۲۰۰۸

کد خبر 52149

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز