در روزهای اخیر برخی افراد ناشناس، از طریق شبکه‌های اجتماعی، مبادرت به ارسال کلیپ‌های اضطراب آور "مومو" برای افراد کم سن و سال و به ویژه دانش آموزان چند استان ایران کرده‌اند که این موضوع باعث نگرانی و دلهره این نوجوانان و خانواده‌هایشان شده است.

مومو

به گزارش همشهری‌آنلاین و به نقل از ایرنا؛ به گفته کارشناسان، چالش "مومو" موجب بروز اختلالات روانی در بعضی از افراد خواهد شد. 

رییس پلیس فتا استان فارس، پنجشنبه با اشاره به ارسال این کلیپ‌ھا برای برخی از کاربران و به ویژه دانش آموزان، گفت: در روزھای اخیر شاھد مطرح شدن چالش "مومو" در این استان بودیم و برخی کاربران که بیشتر آنھا دانش آموز هستند، پیام‌ھایی حاوی محتوا و تصاویر "مومو "از طریق اپلیکیشن واتس اپ دریافت کرده‌اند.

سرهنگ حشمت الله سلیمانی افزود: رسیدگی به ارسال پیام‌ھا و کلیپ‌ھای موسوم به "مومو" به صورت ویژه در دستور کار پلیس فتا قرار گرفته و به زودی افرادی که ھدف آنان آزار و اذیت دانش آموزان است، گرفتار قانون می شوند.

وی، از والدین خواست در این مورد دقت بیشتری داشته باشند و تھدیدهای ارسال کنندگان کلیپ‌ھای "مومو" را جدی نگیرند و استرس و اضطراب به فرزندان خود منتقل نکنند.همچنین انتظار داریم والدین در صورت برخورد فرزندشان با محتوای مومو با آنھا صحبت کنند و نگرانی آنھا را کاھش دھند زیرا والدین درک بھتری نسبت به تھدیدات فضای مجازی و شبکه‌ھای اجتماعی دارند.

این مقام انتظامی گفت: "مومو" یک اکانت واتس اپ است که در ابتدا کاربر یک لینک تماس از سوی آن دریافت می‌کند و پس از شروع به گفت و گو از سوی حساب کاربری "مومو"، فرد به رفتارھای خطرناک دعوت می شود.

بیشتر بخوانید؛ ورود پلیس به ماجرای چالش مومو و ارسال کلیپ‌های ترسناک برای دانش‌آموزان | والدین مراقب باشند

سلیمانی اضافه کرد: برخی کاربران واتس اپ از حساب‌ھای کاربری با شماره ایرانی و یا خارجی، پیام‌ھایی را به زبان فارسی دریافت کرده بودند که از آنھا خواسته شده بود در چالش مومو شرکت کنند و بررسی‌ھای گسترده پلیس فتا نشان داد عمده این پیام‌ھا با انگیزه ایجاد مزاحمت ارسال شده است. متاسفانه برخی از خانواده‌ھا در پی ارسال پیام‌‍ھا و کلیپ‌ھای چالش "مومو "برای فرزندانشان، به جای راھکارھای فنی و صحبت کردن با آنھا نگرانی بیشتری به فرزندان خود منتقل کرده و باعث ایجاد اضطراب در آنان می‌شوند.

رییس پلیس فتا استان فارس، موج جدید مزاحمت‌ھای موسوم به مومو را ناشی از افزایش حضور دانش‌آموزان در فضای اینترنت دانست و گفت: پلیس فتا پیشتر در مورد خطرات احتمالی استفاده مدارس از واتس اپ ھشدار داده بود ولی متاسفانه ھمچنان شاھدیم که کلاس‌ھای مجازی به جای شبکه آموزشی دانش‌آموزان (شاد) در واتس اپ تشکیل می‌شود و والدین ناگزیر ھستند اینترنت بدون محدودیت را در بستر یک پیام رسان خارجی در اختیار فرزند خود قرار دھند و ھمین موضوع زمینه این گونه مشکلات را فراھم کرده است.

سلیمانی، همچنین از والدین و معلمان خواست: به ھیچ وجه دانش‌آموزان را به استفاده از پیام رسان‌ھای خارجی برای آموزش مجازی ھدایت نکنند و مراقبت‌ھای لازم را ادر این زمینه نجام دھند و در صورتی که به ھر دلیل نیاز به استفاده از فضای دیگر غیر از برنامه شاد بود، از پیام‌ رسان‌ھای داخلی استفاده کنند.

هشدار پلیس فتا به والدین درباره مومو

سرهنگ شاهین حسنوند، پلیس فتا استان خوزستان روز پنجشنبه درباره انتشار "چالش مومو " در شبکه‌های اجتماعی سطح استان گفت: باتوجه به دریافت گزارشی با عنوان چالش مومو در شبکه‎های اجتماعی و اهمیت موضوع ، بررسی این چالش خطرآفرین در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.

وی افزود: در روزهای گذشته پیامی به نام "چالش مومو " در شبکه‌های اجتماعی بخصوص واتساپ منتشر شده که اغلب در استان‌های جنوبی شاهد آن بوده‌ایم و برخی کاربران نیز که بیشتر آن‌ها دانش آموز بوده‌اند، این پیام‌ها که حاوی تصاویر مومو هستند را دریافت کرده‌اند. 

رئیس پلیس فتا خوزستان ادامه داد: برای برخی از کاربران واتس آپ از حساب‌های کاربری با شماره ایرانی و خارجی پیام‌هایی به زبان فارسی ارسال شده که از آن‌ها خواسته شده بود در چالش مومو شرکت کنند؛ مومو با استفاده از یک حساب کاربری واتس‌آپ، یک لینک تماس برای افراد ارسال کرده و پس از شروع به گفت و گو با افراد، آنها را به رفتارهای خطرناک دعوت می‌کند. 

وی گفت: متاسفانه کلیپ‌های چالش مومو باعث نگرانی خانواده‌ها شده و این نگرانی‌ها به فرزندان نیز منتقل و باعث ایجاد اضطراب در بین آنها شده است. بررسی‌های کارشناسان پلیس فتا نشان داده که عمده این پیام‌ها با انگیزه ایجاد مزاحمت ارسال شده است. انتظار می رود والدین خونسردی خود را حفظ کرده و توصیه های لازم را به فرزندان خود منتقل کنند.

سرهنگ حسنوند گفت: پلیس فتا پیش‌تر در خصوص خطرات احتمالی استفاده دانش‌آموزان از پیام رسان‌های خارجی هشدار داده بود ولی متاسفانه همچنان شاهد هستیم که والدین اینترنت بدون محدودیت را در بستر یک پیام رسان خارجی در اختیار فرزند خود قرار می‌دهند و همین موضوع زمینه ساز این مشکلات شده است.

وی از والدین خواست بر استفاده فرزندان خود از پیام رسان‌های خارجی نظارت بیشتری داشته باشند و آنها را برای آموزش مجازی به نرم افزارهای خارجی راهنمایی نکنند و اگر به هر دلیل نیاز به استفاده از بستری غیر از برنامه شاد وجود داشت از پیام رسان‌های داخلی استفاده کنند.

پلیس همچنین از شهروندان خواست هرگونه مشکل و موارد مشکوک در فضای مجازی را با سایت پلیس فتا به نشانی cyberpolice.ir  بخش فوریت‌های سایبری در میان بگذارند.

کد خبر 557648

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha