مردی به پلیس فتا مراجعه کرد و گفت: دارنده اکانت واتس‌اپی که تصاویر پروفایل آن عروسکی به ‌نام «مومو» و ارواح خبیثه است اقدام به ارسال پیام بازی برای فرزندم کرده است.

مومو

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایران، سرگرد احسان بهمنی سرپرست پلیس فتا استان هرمزگان در این باره گفت: به دنبال شکایت‌های متعدد شهروندان مبنی بر ارسال پیام‌های تهدیدآمیز از یک اکانتی با عنوان «مومو» تحقیقات در این باره ادامه داشت. 

چند روز قبل مردی به پلیس فتا مراجعه و اعلام کرد دارنده اکانت واتس‌اپی که تصاویر پروفایل آن عروسکی به ‌نام «مومو» و ارواح خبیثه است اقدام به ارسال پیام بازی برای فرزندم کرده اما پس از مخالفت پسرم برای ادامه بازی، صاحب اکانت اطلاعات خصوصی از خانواده ما ارائه و با تهدیدات مکرر پسرم را مجاب به ادامه بازی کرده که این امر موجب ترس و دلهره در میان خانواده ما شده است.

این مقام انتظامی گفت: پس از اقدامات پلیسی و پی‌جویی‌های فنی متهم شناسایی و ضمن هماهنگی‌های قضایی به پلیس احضار شد. متهم پرونده گفت در گروه دورهمی با دوستانم در واتس‌اپ، مطالبی پیرامون «مومو» از سوی مدیر گروه و دیگران ارائه شده بود. من هم به بهانه شوخی با پسرعمه‌ام به همراه چند تا از دوستانم با شماره سیم‌کارت ناآشنا یا شماره‌های موقت خارجی اکانت‌های واتس‌اپی ایجاد کردیم و تصاویر پروفایل آن را «مومو» و ارواح ترسناک گذاشتیم و به او پیام چالش وحشت دادیم و قصد ما از این کار فقط شوخی بوده است.

بدین ترتیب سرگروه و ۶ نفر از دوستان وی شناسایی شدند و اقدامات قضایی برای رسیدگی به این پرونده ویژه در حال انجام است.

سرگرد بهمنی در ادامه گفت: این روزها اکانت‌هایی با شماره‌های خارجی و داخلی با فعال‌سازی چالشی شبیه نهنگ آبی تحت عنوان «مومو» اقدام به ارسال پیام اولیه با مضمون «بیا با هم بازی کنیم» به زبان انگلیسی و فارسی برای کاربران می‌کنند. پیام‌ها، تصاویر و کلیپ‌هایی ساختگی با ماهیت خشونت و خودزنی از سوی پروفایل با نمای عروسک اهریمنی معروف به «مومو» ارسال می‌شود به این شرح که اگر مخاطب رگ خود را نزند و چالش‌های آسیب تکمیل نشود، در این صورت مومو به آدرس و محل زندگی قربانی کاملاً آشناست و اقدام به حمله با چاقو و اسلحه سرد به اعضای خانواده او خواهد کرد.

وی توضیح داد: با بررسی‌های فنی مشخص شد که اکانت اصلی این چالش، یک روبات پاسخگوی اتوماتیک به زبان انگلیسی است و همچنین افرادی با بهره‌گیری از شماره‌های موقت خارجی یا حتی داخلی اقدام به راه‌اندازی اکانت واتساپ کرده و برای دیگران با همین روش مزاحمت ایجاد می‌کنند و عده‌ای هم اقدام به نشر شایعات آلوده و کذب در شبکه‌های اجتماعی مجازی می‌کنند.

سرپرست پلیس فتا استان هرمزگان افزود: نصب برنامه‌های مستقل ساخته شده برای این گونه چالش‌های روان‌پریش به غیر از آسیب‌های روانی باعث سرقت اطلاعات خصوصی کاربران می‌شود، پایه و اساس این چالش‌ها بر مبنای دروغ و حیله‌های روانشناختی است، بر همین اساس عدم نصب برنامه‌های مربوطه یا پاسخ‌دهی و بلاک این شماره‌ها در پیام‌رسان‌های خارجی بهترین واکنش از سوی مخاطبان است.

کد خبر 558342

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha