مسئولان وزارت بهداشت از جمله رئیسی معاون بهداشت و همچنین لاری سخنگوی وزارت بهداشت در همین هفته از ۴۵ شهری نام برده‌اند که بدترین وضعیت کرونا را دارند. اما هیچ‌کدام از شهرهای شمالی در این لیست نیستند.

به گزارش همشهری‌آنلاین، از ساعت ۲۴ دیشب محدودیت‌های تردد برای ورود و خروج در تهران، کرج، مشهد، ارومیه و اصفهان اجرا شده است. هرچند که مردم در فاصله ۱۰-۱۲ ساعت اعلام محدودیت‌ها تا اجرای آن، از این شهرها فرار کردند و یا به آنها رفتند، اما گزارش‌های پیشین وزارت بهداشت می‌گوید ارتباط مستقیمی با محدودیت‌ها و شهرهایی که شدت آتش کرونا را بیشتر از سر می‌گذرانند وجود دارد. 

یکشنبه همین هفته، علیرضا رئیسی در شبکه خبر از ۴۵ شهری نام برد که در پیک سوم کرونا بیشترین بار بیماری را تحمل می‌کنند. دو روز بعد هم سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت این شهرها را چنین اعلام کرد: 

- شهرستان‌های آذرشهر، جلفا، عجب‌شیر و مراغه در استان آذربایجان شرقی
- شهرستان‌های ارومیه، اوشنویه، بوکان، سلماس، شاهین‌دژ، مهاباد، میاندوآب و نقده از استان آذربایجان غربی
- شهرستان‌های اصفهان، خمینی‌شهر، کاشان و نجف‌آباد از استان اصفهان
- شهرستان کرج در استان البرز
- دره‌شهر استان ایلام
- شهرستان‌های تنگستان و دشتی از استان بوشهر
- شهرستانهای تهران، دماوند، ری، شمیرانات و ورامین از استان تهران
- بروجن و شهرکرد از استان چهارمحال و بختیاری
- بیرجند از خراسان‌جنوبی
- سبزوار از خراسان‌رضوی
- شهرستان‌های قم
- سمنان
- یزد
- شهرستان بیجار از کردستان
- اسلام‌آباد غرب
- جوان‌رود، سرپل ذهاب، کرمانشاه، گیلان‌غرب و هریس از استان کرمانشاه
- شهرستان بویراحمد از استان کهگیلویه و بویراحمد
- شهرستان خرم‌آباد از استان لرستان
- اراک در استان مرکزی
- رزن و ملایر در استان همدان

هرچند که به گفته سخنگوی وزارت بهداشت ۱۸۷ شهرستان ایران در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند، اما آنطور که اعمال محدودیت‌ها مشخص است اوضاع در تهران، کرج، ارومیه و اصفهان آنقدر پیچیده و وخیم است که نیاز به اعمال محدودیت‌ها بوده است. درباره تهران، کرج و اصفهان در روزهای گذشته بسیار گفته شده است. هفته پیش هم روایت‌های تلخی از ارومیه منتشر شد. اما فقط مشهد در این محدودیت‌ها وضعیت بهتری دارد. هرچند که دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفته اوضاع در این شهر هم قرمز است، اما اعمال محدودیت تردد در مشهد، به دلیل ۲۸ صفر و حضور همیشگی زائران امام رضا (ع) در این ایام بوده است تا وضعیت با حضور و تردد مسافران بدتر نشود.

نکته قابل تامل اما محدود نشدن سفر به استان‌های شمالی است. این درحالی است که مازندران و گیلان در پیک اول و دوم کرونا، در آستانه فروپاشی سیستم درمانی هم رفته بودند. اما اکنون نه تنها برای سفر نرفتن به شمال محدودیتی بوجود نیامد، حتی شهرهای این استان‌ها که البته به طور کلی در دسته با وضعیت قرمز جا می‌گیرند هم میان این ۴۵ شهر حضور ندارند. احتمالا باید منتظر بود پس از تعطیلات، اوضاع مازندران و گیلان بدتر شوند. 

کد خبر 557558

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha