پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹
۰ نفر

با تلاش یگان حفاظت محیط زیست پنج حلقه مار در منزل فردی در شهرستان نجف‌آباد در استان اصفهان کشف شد.

مار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محمد محمدی، رییس اداره حفاظت محیط زیست نجف آباد گفت: این مارها شامل ۲ آتشی، تیرک مار، قیطانی، پلنگی بوده که برای رهاسازی به زیستگاه‌های خود انتقال داده شد. براساس قانون هر گونه شکار و صید، پرورش، تکثیر، نگهداری، حمل و خرید، فروش و صادرات حیوانات قابل شکار و صید و اجزای آن مستلزم مجوزهای قانونی لازم است و  رعایت نکردن آن جرم بوده و پیگرد قانونی دارد.

وی افزود: مارها جانورانی خونسرد، خزنده و گوشتخوار هستند. بیشتر مارها سمی نیستند و مارهایی که سمی‌اند ابتدا از زهرشان برای دفاع یا شکار استفاده می‌کنند که برخی از این گونه‌های مار می‌توانند باعث زخم شدید در انسان یا حتی مرگ او شوند. مارهای غیر سمی طعمه خود را یا زنده زنده می خورند یا ابتدا دور آن پیچیده و آنقدر فشارش می دهند تا خفه شود و سپس اقدام به خوردن آن می کنند. نگهداری ، شکار و خرید اینگونه حیوانات طبق قانون جرم است و فرد متخلف علاوه بر مجازات، باید خسارت هم پرداخت کند.

طول مار آتشی تا ۱۵۰ سانتی متر است و از مارمولک ها، جوندگان کوچک، پرندگان کوچک و گاهی دوزیستان تغذیه می کند. این مار حالتی عصبی دارد و در برخورد با انسان فرار نمی‌کند بلکه با صدای هیس هیس شدید انسان را ناراحت می کند و سعی دارد با حمله های مکرر او را گاز بگیرد.

تیرک مار، رنگ بدن قهوه‌ای روشن و یکنواخت یا با خطوط طولی سیاه تا ناحیه دم ممتد، فاقد خال عرضی تیره در ناحیه گردن، سطح شکمی یکنواخت و روش است. حداکثر طول  این مار ۵۸ سانتی متر است و از حشرات و عنکبوتیان و بندرت مارمولکه تغذیه می‌کند.

مار قیطانی به رنگ زیتونی سبز روشن متمایل به خاکستری و زیتونی متمایل به قهوه‌ای یکنواخت یا دارای خطوط و نقوش متفاوت است و در زیرگونه یک خط نارنجی یا قرمز متمایل به قهوه ای از پشت سر تا انتهای دم کشیده شد. طول آن ۱۲۹ سانتی متر و طول دم ۳۵ سانتی متر است.

مار پلنگی ماری بزرگ اما به طور کامل بی‌آزار و غیرسمی است؛ این مار با تغذیه از جوندگان جمعیت آن‌ها را در طبیعت و حتی مزارع و سکونت‌گاه‌های انسان کنترل می‌کند.

کد خبر 557557

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha