بسیاری از کارشناسان تعلیم و تربیت معتقدند فرهنگسازی باید از خانواده آغاز شود، چراکه مهم‌ترین هسته تشکیل‌دهنده هر جامعه‌ای خانواده است.

ماموريت هاي جديد

همشهری آنلاین_میلاد رفاقتی:  وزارت آموزش و پرورش به‌عنوان بزرگ‌ترین نهاد تعلیم و تربیت کشور بیشترین ارتباط را با خانواده‌ها دارد و در تلاش است با تداوم آن برای ساختن جامعه‌ای پویا و توسعه‌یافته با افزایش دانش مربیان، خانواده‌ها و دانش‌آموزان به فرهنگسازی بپردازد. در کشور ما همه ساله ۲۴ تا ۳۰ مهر ماه همزمان با روزهای آغازین سال تحصیلی با عنوان هفته پیوند اولیا و مربیان نامگذاری شده است.

سال تحصیلی جدید برای دانش‌آموزان کشور در شرایطی شروع شد که هنوز «کووید ۱۹» بساطش بر سر دنیا پهن است و بسیاری از مراکز از جمله مراکز آموزشی با اما و اگرهای فراوانی فعالیت می‌کنند. به بهانه هفته پیوند اولیا و مربیان سراغ فعالان انجمن اولیا و مربیان تکه دهم پایتخت رفتیم و با آنها درباره برنامه‌هایشان در سال تحصیلی جدید و روزهای کرونایی گفت‌وگو کردیم.  

  • «نرگس مؤمنی» رئیس انجمن اولیا و مربیان مدرسه پسرانه زعیم 
  • یکسان‌سازی آموزش‌ها 

یکی از مهم‌ترین مشکلات دانش‌آموزان در آموزش‌های غیرحضوری هماهنگ شدن با سامانه شاد است. این موضوع برای دانش‌آموزان پایه ابتدایی به‌ویژه پایه اول بیشتر محسوس است. بچه‌های پایه اول حتماً باید در جمع همسالان خود و در کنار معلم آموزش ببیند. با شرایط پیش‌آمده اولیا برای اینکه فرزندانشان از درس عقب نمانند، خودشان تکالیف مدرسه را انجام می‌دهند.

در واقع این مادران هستند که سر کلاس در غیاب فرزندان حاضر می‌شود. مهم‌ترین برنامه انجمن اولیا و مربیان در سال تحصیلی جاری بررسی و پیگیری این مشکلات آموزشی در خانه و مدرسه است. پیشنهاد ما اجرای سراسری شبکه شاد از تلویزیون است تا دانش‌آموزان آموزش یکسان داشته باشند و سؤالات هم از همان نکات برای امتحان مطرح شود. یکی دیگر از موضوعات قابل بحث در سال جاری فراهم شدن امکان دسترسی به فضای مجازی برای همه دانش‌آموزان است. متأسفانه بسیاری از دانش‌آموزان به دلیل شرایط موجود و نبود امکانات در خانواده برای آموزش و یادگیری به فضای مجازی دسترسی ندارند. این موضوع حتماً در جلسات انجمن و اولیا باید پیگیری شود و دانش‌آموزانی که نیاز به کمک دارند، شناسایی شوند تا امکان تحصیل برای آنها هم فراهم شود و به دلیل نداشتن موبایل و اینترنت از تحصیل باز نمانند. در واقع فعالیت انجمن اولیا و مربیان به موضوعات جدیدتری نسبت به سال‌های گذشته می‌پردازد و همین موضوع حلقه اتصال خانه و مدرسه را محکم‌تر می‌کند.

  • «علیرضا محمودی»  مسئول انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش منطقه
  • مدرسه، کانون تربیت محله 

هفته پیوند اولیا و مربیان سال تحصیلی ۱۳۹۹‌ـ ۱۴۰۰ با شعار «مدرسه، کانون تربیت محله» آغاز شده است. هر روز از هفته اولیا و مربیان با موضوع خاصی از مباحث مهم آموزش و پرورش نامگذاری شده است. مهم‌ترین هدف آموزش و پرورش ازتشکیل انجمن اولیا و مربیان، تقویت بنیان خانواده و افزایش میزان توانایی و مهارت آنها بر اساس شرایط جامعه است.

در واقع خانواده جایگاه مهم و آشکاری در نظام تعلیم و تربیت دارد و به نحوی از شرکای اصلی آموزش و پرورش برای تربیت و پرورش نسلی فهیم و پویاست. البته سال تحصیلی جاری با وجود «کووید ۱۹» با یکسری محدودیت‌ها برای دانش‌آموزان و اولیای خانه و مدرسه همراه است. این روزها با شرایط پیش‌آمده نقش اولیا در تعلیم و تربیت و آموزش فرزندان بیشتر از همیشه آشکار است، چراکه اولیا خود نقش معلم را برای فرزندانشان در خانه ایفا می‌کنند، اما این محدودیت‌ها می‌تواند فرصت خوبی برای اجرای فعالیت‌های مشترک و بررسی نقص‌ها و کاستی‌ها موجود میان خانه و مدرسه باشد.

به مناسبت این هفته روز ۲۹ مهر ماه جلسه مجازی را با رؤسای انجمن اولیا و مربیان به‌صورت مجازی برای هم‌افزایی و تبیین برنامه‌های سال جاری با حضور استادان و خانواده‌ها برگزار می‌شود تا فعالیت‌های انجمن اولیا و مربیان مانند همیشه پربار و پر ثمر دنبال شود. همچنین امیدواریم به واسطه این پیوند اتفاقات خوبی رقم بخورد و نسلی تلاشگر و موفق برای توسعه و پیشرفت و آبادانی کشور تربیت شود.  

  • «رقیه اوتادی» مدیر دبیرستان دخترانه جهان تربیت  
  • فعالیت‌ها، پررنگ‌تر از همیشه 

کرونا همچنان پا برجاست، اما فعالیت‌های آموزشی تعطیلی‌بردار نیست. فعالیت انجمن اولیا و مربیان در این شرایط خاص قطعاً پررنگ‌تر از همیشه می‌شود. با تغییر نوع ارتباطات و جایگزینی سیستم آموزش مجازی در این روزهای کرونایی برای برقراری ارتباط مستمر بیشتر از همیشه به همدلی و یاری اولیا مدرسه نیاز داریم. به همین دلیل جلسات اولیا و مربیان مانند سال‌های گذشته از طریق فضای مجازی به‌صورت آنلاین و یا به‌صورت حضوری با رعایت فاصله اجتماعی برگزار می‌شود.

همه برنامه‌ها و فعالیت‌های مدرسه به والدین اطلاع‌رسانی می‌شود تا بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها با نظرات و کمک‌ها و دیدگاه‌های آنها اجرایی شود. در این روزهای کرونایی و فشار اقتصادی، مشکلات مردم به‌ویژه خانواده‌هایی که دانش‌آموز دارند، بیشتر شده است. قطعاً حضور نیکوکاران و فعالیت‌های خیرخواهانه آنها برای رفع بسیاری از مشکلات بیشتر از همیشه احساس می‌شود که این امر جز با ارتباط پررنگ انجمن اولیا و مربیان میسر نیست.  
 

کد خبر 557372

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha