طرح ملی «کاشان؛ پایتخت نهج‌البلاغه ایران» صبح امروز ۲۱ مهرماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده ولی فقیه در استان اصفهان و استاندار اصفهان رونمایی شد.

کاشان پایتخت نهج البلاغه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، طرح ملی «کاشان؛ پایتخت نهج البلاغه ایران» صبح امروز ۲۱ مهرماه با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالهادی فقهی زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عباس رضایی استاندار اصفهان، آیت الله شیخ عباسعلی سلیمانی نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کاشان، حجت‌الاسلام والمسلمین معتمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، دیگر مسئولان شهر کاشان، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونان و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن اجتماعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

در ابتدای این نشست فقهی زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد سخنان خود با قرائت فرازهایی از نهج البلاغه گفت: این عبارات نورانی نمونه هزاران عبارت شورآفرین و شورانگیزی در روایت تعالی بخش امام امیرالمومنین (ع) از نگرش های اصیل دینی در باب مبدا و معاد، نبودت و امامت ، اندیشه های کلامی ، فضیلت های اخلاقی و عدالت، سلوک عبادت و حاکمیت دینی و ویژگی های حاکمان در کتاب نهج البلاغه است. موارد فوق الذکر همه و همه نازله وجودی ابر مردی الهی است که پس از نبی اکرم بر قله دین مداری و اخلاق انسانی قرار گرفته است  و مرزهای فرقه ای و دینی را در هم شکسته است.

وی عنوان کرد: نهج البلاغه عمدتا حاصل برهه تاریخی ۵ ساله تجربه خلافت ظاهری بر مردم دوران جکومت ایشان است.نهج البلاغه شاهراه اندیشه های ناب کلامی، دروازه فهم مقاصده شریعت و سبیل روشن تربیت و اخلاق و اندیشه ورزی های مومنانه است که صد البته با شیوایی و رسایی خلق شده است و بر این اساس ظرفیت های جریان سازی فرهنگی فکری و دینی برجسته ای در حوزه های علمی ، ادبی و هنری دارد تا هرکس به اندازه ، توان علاقه و ظرفیت خود  در آستان این کتاب گرانبها و اثر فاخر دینی ، اثری خلق کند ؛ شوری برانگیزد و شعوری بیافریند و همه در گرو سهم صحیحی پیام های امام و آسودن و اندیشیدن در سایه سار نهج البلاغه و دم خور شدن با شارحان قدیم و جدید در آستان این الی نامه سترگ است 

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: جرج جرداق در کتاب الامام علی صوت العدالة الانسانیه می نویسد، ای روزگار کاش می توانستی همه قدرت هایت و ای طبیعت همه استعدادهایت در خلق یک انسان و نبوغ و قهرمان بزرگ جمع می کردی و یک بار دیگر به جهان ما یک علی دیگر می دادی. 

وی عنوان کرد: معاونت قرآن و عترت، طرح ملی پایتخت نهج البلاغه ایران را تدوین کرد، وزیر فرهیخته و دینمدار فرهنگ و ارشاد اسلامی لوح افتخار نخستین پایتخت نهج البلاغه را با افتخا رتمام به مردم کاشان تقدیم کرد، شوراهای خاصی با ترکیب ویژه و با هماهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اصفهان تدوین شد، اعتباراتی با مشارکت خالصانه استاندا رمحترم اصفهان در نظر گرفته شد با این امید که انشالله کارهای بزرگی با استفاده از ظرفیت های بزرگ علمی و هنری در شناساندن ابعاد مهم این میراث عظیم دینی و فرهنگی به نسل جوان انجام شود. 

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: ابر کتابی که دشمنان کوچک  و دوستان بزرگ دارد و کار درخوری درباره ان در دوره معاصر چندان سراغ نداریم و البته انجام این اقدامات بزرگ نیازمند همکاری های موثر و گذشتن از عناوین پرطمطراق و نام ها و نشان هاستف امید که آن را فقط حمایل خود نسازیم و بلکه از نردبان آن به آسمان فراز شویم و آستان آسمان را ببوسیم.

در ادامه این مراسم معتمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: استان اصفهان در طول تاریخ در عرصه‌های علمی، فرهنگی و هنری به ویژه در حوزه قرآن و عترت سرآمد بوده است و خطه کاشان در این استان به طور ویژه در این حوزه، فعالیت‌های ارزشمندی را داشته است.

وی افزود: ظرفیت‌های عمومی و مردمی این شهر آسمانی همواره زبانزد بوده است، وجود حوزه‌های علمیه متعددی که در استان و شهر کاشان و برخاستن علمای مبرز و مبارز در طول تاریخ و تأثیرات فقهی که در زمینه علمی و مسائل دیگر داشته، توانسته نقش هدایتگری را در این استان داشته باشد.

معتمدی عنوان کرد: پایتختی نهج البلاغه برای کاشان یک فرصت تاریخی برای تجدید عهد با بزرگانی است که نام و یاد مولا را در این سرزمین زنده نگه داشته اند، طلیعه این حرکت فرخنده انشا الله به جریان سازی ترویج سیره علوی در جای جای این سرزمین باشد.

وی خاطرنشان کرد: استان اصفهان با همه ظرفیت‌هایی که در بخش هنری و فرهنگی دارد، آمادگی خود را اعلام می‌کند که تحت زعامت آقای رضایی استاندار محترم این نقش آفرینی را در طول دو سالی که به عنوان پایتخت نهج البلاغه با محوریت کاشان دارد را انجام وظیفه کند. ریل گذاری ای که در این دوسال انجام می‌شود، امیدواریم بتواند استان دیگری که بعد از کاشان انتخاب می‌شود، ادامه این مسیر را داشته باشد.

معتمدی افزود: در پایان از آقای وزیر که با تدبیر بسیار ارزشمندی این طرح را تموافقت کردند و کاشان را به عنوان پایتخت نهج البلاغه کشور انتخاب کردند صمیمانه تشکر می‌کنم و از حضور آیت الله سلیمانی امام جمعه کاشان تشکر می‌کنم و از حضور استاندار محبوب اصفهان تشکر می‌کنم که در مقاطع مختلف توجه خود به حوزه فرخنگ و هنر را بویژه در حوزه قرآن و عترت دارند، تشکر می‌کنم. امروز هم که نهج البلاغه اضافه می‌شود قطعاً همراهی ایشان و مساعدت شأن را خواهیم داشت و از دکتر فقهی زاده و مدیران کل قرآن و عترت و دکتر کاراندیش و آقای ارزانی تشکر می‌کنم.

رضایی، استاندار اصفهان نیز در این مراسم با بیان اینکه برای من مایه مباهات و افتخار است که خدمتگزار مردم کاشان باشم، گفت: نهج البلاغه در بین ما شیعیان بسیار غریب و مظلوم است و لذا از همت وزیر بافرهنگ و صالح وزارت ارشاد در این خصوص تشکر می‌کنم، لذا تمام تلاشمان را به کار می‌گیریم در این مسیر خدمت کنیم. ما رسالت داریم که هرچه از دستمان بر می‌آید برای نجات از این غربت داشته باشیم.

وی بر ضرورت تسریع این فرهنگ در سطوح مختلف به عنوان یک اصل تأکید کرد و گفت: با استفاده از روش‌های نوین و خلاق مدارانه باید آموزش نهج البلاغه را در کاشان و استان اصفهان در دستور کار قرار دهیم؛ این فرصت برای آخرت مانند ابری زودگذر است و باید بتوانیم برای خودمان و جامعه با استفاده از تمامی امکانات و روش‌ها بهره مندی لازم را داشته باشیم.

در این مراسم ضمن رونمایی از پوستر این رویداد ملی، لوح افتخار کاشان؛ نخستین پایتخت نهج‌البلاغه ایران از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مردم کاشان اهدا شد.

طرح ملی پایتخت نهج البلاغه ایران به منظور زمینه سازی برای توسعه و ترویج فرهنگ و آموزه‌های ناب علوی در میان آحاد جامعه طراحی شده است. در این مراسم، تفاهم نامه همکاری مشترک بین معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری اصفهان با موضوع حمایت از اجرای این طرح ملی منعقد شد.

کد خبر 556759

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha