همشهری آنلاین: آیین رونمایی از نهج‌البلاغه به خط بریل با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام محمدعلی انصاری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت الاسلام ابوالفضل یعقوبی مدیر گروه قرآن و عترت این اداره کل ۲۵ خرداد در کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد.

رونمايي از نخستين نهج البلاغه به خط بريل در اصفهان

به گزارش خبرگزاری ایبنا، سیدمرتضی نیک‌زاد مدیر موسسه خیریه فرهنگی قرآنی روشندلان در نشست خبری رونمایی از این اثر گفت: موسسه خیریه فرهنگی قرآنی روشندلان به عنوان نخستین موسسه فعال در زمینه علوم قرآنی و معارف اسلامی، ۱۵ سال است در اصفهان راه‌اندازی شده است.

نیک‌زاد افزود: از نیازهای مهم نابینایان در ابتدا داشتن قرآن با کیفیت به خط بریل بود. برای اولین بار قرآنی طه حسین با خط بریل تنظیم شد و رسم الخط آن با استانداردهای بین المللی مطابقت دارد.

وی با اشاره به اینکه پس از تنظیم قرآن به سراغ کتاب‌های دیگر رفتیم، ادامه داد: کتاب‌هایی مانند صحیفه سجادیه در پنج جلد چاپ شد. مفاتیح الجنان هم اثر بعدی بود که با ترجمه آن جمعا ۳۶ جلد شد. همچنین ادعیه و زیارت و دعاها و زیارتنامه‌های مشهد مقدس در یک جلد و دعا و زیارتنامه‌های‌های کربلا و نجف در یک جلد مناسب‌سازی شد و حتی کتاب دعای قطع کوچک هم برای روشندلان تعریف کردیم که شامل قرآن دعا و زیارتنامه است.

مدیر موسسه خیریه فرهنگی قرآنی روشن دلان یادآور شد: دو سال پیش در گروه تحقیق و پژوهش گرد هم آمدیم تا حلقه مفقوده این زنجیره را که نهج البلاغه بود، با ترجمه محمد دشتی با خط بریل برای نابینایان آماده‌سازی کنیم.

در ادامه این نشست عصمت باقریان، کارشناس موسسه خیریه فرهنگی قرانی روشندلان، اظهار کرد: شش کارشناس در دو سال این اثر ارزشمند با خط بریل را در ۱۷ جلد آماده کردند که ۱۰ جلد شامل خطبه‌ها، ۴ جلد نامه‌ها و ۳ جلد حکمت‌ها است.

پس از این نشست خبری، آیین رونمایی از نهج البلاغه به خط بریل با حضور معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

آیت‌الله سید یوسف طباطبایی نژاد در آیین رونمایی از نهج البلاغه به خط بریل با تقدیر از تلاش‌های انجام شده برای مناسب سازی قرآن، نهج البلاغه و سایر کتب دینی گفت: نابینای حقیقی کسی است که بصیرت ندارد؛ هر کسی در این دنیا چشمش روشن به یاد و نام خدا نبوده و نور ایمان نداشته باشد او نابینای واقعی است و روز قیامت نابینا محشور می‌شود.
 
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان یادآور شد: هر نعمتی که به انسان عطا شده است، در کنار آن مسئولیت و وظایفی نیز بر عهده او گذاشته شده و باید در برابر هر نعمتی پاسخگو بود.
 
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم گفت: نهج البلاغه مفسر قرآن کریم است. کسی بجز امیرالمومنین (ع) نمی‌تواند کتابی مانند نهج البلاغه، این معجزه بزرگ بیانی را بیاورد و علمای بزرگی در طول تاریخ بر صحت این کتاب صحه گذاشتند.
 
عبدالهادی فقهی‌زاده با بیان اینکه نهج البلاغه بزرگترین کتاب در حوزه زهد، اندیشه و عمل بوده و فخر بشریت است، ادامه داد: نهج البلاغه آبشخور آموزه‌های قرآنی بوده و از تلمذ در محضر پیامبر اکرم (ص) به ثمر نشسته و این کتاب معجزه تربیتی، انسانی، عقیدتی، اخلاقی و بیانی است.

کد خبر 444177

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha