کتاب «درآمدی بر فلسفه‌های معاصر غرب (از هوسرل تا رورتی)» تألیف محمد اصغری به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات در مهرماه سال جاری منتشر شد.

کتاب

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب درآمدی بر فلسفه‌های معاصر غرب (از هوسرل تا رورتی) این اثر حاصل چندین سال تدریس محمد اصغری استاد فلسفه دانشگاه تبریز در حوزه فلسفه معاصر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است. این کتاب سعی دارد دریچه‌ای به سوی فلسفه معاصر غرب بگشاید تا خواننده با کمک آن و راهنمایی‌های متعدد آن سفر به فلسفه معاصر را آغاز کند.

اصغری در مورد هدف از نگارش این اثر می‌نویسد: از آنجا که غالب کتاب‌هایی که دانشجویان فلسفه مجبورند برای آشنایی با فلسفه معاصر بخوانند کتابهای ترجمه‌ای هستند و در حوزه فلسفه معاصر کتاب‌های تألیفی کمتر از انگشتان یک دست هستند و از طرفی این کتاب‌ها هم شمول سه حوزه بزرگ فلسفی یعنی فلسفه‌های قاره‌ای، فلسفه‌های تحلیلی و فلسفه‌های پراگماتیستی را هم زمان در بر ندارند؛ لذا برای رفع این کاستی مهم و غیرقابل اغماض بر آن شدم تا به زبان ساده و گویا فلسفه‌های معاصر و فیلسوفان برجسته در جریان‌ها و مکاتب فلسفی این دوره مهم را برای دانشجویان بیان کنم.

وی می‌افزاید: همچنین از آنجا که مخاطب این کتاب را بیشتر دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته فلسفه در نظر گرفته ام، برای اینکه ایده‌هایی برای پژوهش و تحقیق، چه در قالب مقاله چه در قالب پایان نامه، برای دانشجویان ارائه دهم در زیر صفحات مطالبی را به صورت طرح سوال یا طرح مبحث تطبیقی یا پژوهشی با ارجاع به منابع خواهم آورد ولی یقیناً انتظار پاسخ را باید از خواننده محترمی داشته باشیم که به جد به دنبال پاسخ خواهد گشت. بنابراین عیان است که بررسی تمامی ابعاد فلسفه‌های فیلسوفان معاصر در این کتاب محال است و به همین دلیل تمرکز من بر این بوده که دریچه‌های به سوی فلسفه‌های فیلسوفان معاصر به روی خوانندگان این کتاب باز کنم تا خودشان به سراغ آثار فیلسوفان بروند. همه می‌دانند که این کتاب جایگزین مطالعه متون تک تک فیلسوفان نیست، بلکه هدف این است که به خوانندگان امکان دهد تا با پشتوانه نظری و بینش گسترده فلسفی خودشان به سراغ آن متون بروند.

تحقق چنین هدفی بسیار ارزشمند خواهد بود، چرا که مطالعه آثار فیلسوفان معاصر لذت بخش است و در اهمیت نقش اندیشه‌های این فیلسوفان برای فهم فرهنگ و هنر، جامعه و سیاست امروزی به طور خلاصه برای فهم زیست جهان امروزی مان که همگی در آن زندگی می‌کنیم هر قدر هم اغراق کنیم گزاف نگفته ایم.

با توجه به این امر، این کتاب می‌تواند هم منبعی برای آشنایی با فلسفه‌های معاصر غرب باشد، هم منبعی برای برانگیختن دانشجو برای تحقیق و پژوهش فلسفی در مطالعات دانشگاهی و خصوصی اش این مورد اخیر چیزی است که نگارنده همواره آن را یک نقص بزرگ در کتابهای مربوط به فلسفه‌های مختلف تشخیص داده و لذا امیدوار است این کتاب گامی کوچک برای رفع این نقص بزرگ باشد.

کتاب درآمدی بر فلسفه‌های معاصر غرب (از هوسرل تا رورتی) تألیف محمد اصغری استاد دانشگاه تبریز به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ۵۸۰ صفحه به بهای ۹۸ هزار تومان منتشر شد.

کد خبر 556746

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha