در ذهن خیلی از مردم این سوال مطرح است که بیمارانی که براثر ابتلا به کووید۱۹ فوت کرده‌اند، چه ویژگی‌های بالینی داشته‌اند؟

آی سی یو بیمارستان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سایت دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، موضوع ویژگی‌های بالینی بیمارانی که بر اثر ابتلا به کووید۱۹ فوت کرده‌اند، یکی از موارد مورد بررسی محققان است.

افراد در هر سنی مستعد ابتلا به کووید۱۹ هستند و پیشگیری در تمامی سنین باید مورد توجه قرار گیرد اما برخی از افراد در معرض خطر بیشتری هستند و ممکن است بیماری را با علائم شدیدتری نشان دهند و در مواردی متاسفانه منجر به فوت آنها شود. اکنون این سوال مطرح می‌شود که بیمارانی که بر اثر ابتلا به کووید۱۹ فوت کرده اند، از نظر بالینی چه ویژگی‌های داشته‌اند؟

مروری بر شواهد نشان می‌دهد که در بررسی موارد فوت‌شده بر اثر کووید۱۹ بیان می‌شود که سن بالا (افراد بالای ۸۰ سال، در مقایسه با افراد ۵۹-۵۰ ساله، ۲۰ برابر خطر مرگ بیشتری داشتند)، جنس مرد و داشتن بیماری‌های زمینه‌ای (مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و آسم شدید) شانس رخداد مرگ را در مبتلایان به کووید۱۹ افزایش می‌دهد.

در بررسی افراد فوت‌شده، عوارض کووید۱۹ شامل صدمات قلبی، شوک عفونی، اختلال عملکرد اندام‌ها، ترومبوز (لخته شدن خون) داخل قلب بوده است. علائم بیماری مانند تنگی نفس، سرگیجه و درد قفسه سینه در هنگام بستری با خطر بیشتری از مرگ در بیماران مبتلا همراه بوده است.

در نتیجه سن بالا به‌خصوص بالای ۸۰ سال، جنس مرد و وجود بیماری‌های زمینه‌ای در بیماران فوت‌شده ناشی از کووید۱۹ شایع بوده است و این امر نشان از اهمیت توجه به نکات پیشگیرانه در این افراد دارد.

ویژگی‌های بالینی بیمارانی که بر اثر ابتلا به کووید۱۹ فوت کرده‌اند، نشان می‌دهد که سن بالا به‌خصوص بالای ۸۰ سال، جنس مرد و وجود بیماری‌های زمینه‌ای در بیماران فوت‌شده ناشی از کووید ۱۹ شایع است.

کد خبر 556473

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha