کووید-۱۹ در اصل یک بیماری تنفسی است اما احتمال عفونت چشم‌ّ‌ها هم با آن مطرح بوده است، اکنون دانشمندان شواهد مستقیمی در این باره به دست آورده‌اند.

glaucoma

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وب‌ام‌دی، این یافته‌ها بر اساس بررسی بیماری در چین است که پس از بهبودی از کووید-۱۹ دچار افزایش حاد فشار داخل چشمی (گلوکوم یا آب‌سیاه حاد) شد. پزشکان برای کاهش فشار داخل چشمی و درمان این بیمار مجبور شدند که او را جراحی کنند و آزمایش‌ نمونه بافت‌های چشم او شواهدی از عفونت با کروناویروس جدید یا سارس-کوو-۲ را نشان داد.

این پزشکان که نتیجه کارشان را در ژورنال JAMA Ophtalmology منتشر کرده‌اند، می‌گویند این مورد دلیلی بر اثبات این موضوع است که «سارس-کوو-۲ علاوه بر دستگاه تنفسی می‌تواند در بافت‌های چشمی عفونت ایجاد کند.»

کارشناسان می‌گویند قبلا حدس زده می‌شد که هم امکان عفونت‌ چشم‌ّها با کروناویروس وجود داشته باشد و هم چشم‌ها بتوانند منشا انتقال این ویروس باشند. به همین خاطر است که کارکنان بهداشتی چشم‌هایشان را عینک یا طلق محافظ می‌پوشانند.

گرچه نمی‌توان با اطیمنان گفت این بیمار از طریق چشم‌هایش به ویروس آلوده شده است یا نه، اما ممکن است ذرات ویروسی معلق در هوا یا لمس کردن چشم‌ّ‌ها با دست‌های آلوده به ذرات ویروسی باعث انتقال ویروس به این بیمار شده‌ باشند.

یک پرسش پاسخ ‌داده نشده دیگر این است آیا عفونت چشم با ویروس کرونا سلامت آن را به خطر می‌اندازد یا نه.

تا به حال مشکلات چشمی محدودی در بیماران کووید-۱۹ دیده شده است: شمار اندکی از بیماران دچار التهاب ملتحمه چشم (کنژکتیویت) می‌شوند که در آن بخشی از چشم درون پلک‌ها قرار دارد، متورم، قرمز و دچار خارش می‌شود.

این بیماردچار «گلوکوم حاد زاویه بسته» شده بود- عارضه‌ای وخیم که در آن فشار دون چشم به علت تجمع مایع به طور ناگهانی افزایش می‌یابد. این عارضه نیاز به درمان فوری برای کاهش فشار چشم و گاهی جراحی برای برقراری دوباره جریان طبیعی مایع در چشم دارد.

کارشناسان می‌گویند بعید است کروناویروس به طور مستقیم باعث این عراضه چشمی باشد. گلوکوم زاویه بسته عموما ناشی از برخی از اشکالات کالبدشناختی چشم است که برخی افراد را مستعد این عارضه می‌کند و همچنین برخی از داروها ممکن است باعث بروز آن شوند.

این بیمار در بیمارستان بستری شده بود و احتمالا داروهای گوناگونی دریافت کرده بود که ممکن است به ایجاد عارضه چشمی انجامیده باشد.

بر اساس دکتر یینگ یان و همکارانش در بیمارستان عمومی مرکز فرماندهی مرکزی در ووهان چین، این بیمار زن ۶۴ ساله‌ای بود که در ۳۱ ژانویه در بیمارستان بستری شده  و ۱۸ روز بعد علائمش کاملا بهبود یافته بود و آزمایش ترشحات حلقی‌اش برطرف شدن عفونت سارس-کوو-۲ را نشان داده بود.

اما او یک هفته بعد، دچار درد و نابینایی در یک چشم شده بود و پس از چند روز چشم دیگرش به طور مشابهی گرفتار شده بود.

بیمار به بیمارستان برگردانده شده و با تشخیص گلوکوم حاد زاویه بسته و کاتاراکت (أب مروارید) بستری شده بود. داروها نتوانسته بودند فشار داخل چشمی او را پایین بیاورند، بنابراین پزشکان برای درمان او را جراحی کرده و در این جریان نمونه‌های بافتی هم از چشم او برداشته بودند.

آزمایش این نمونه‌های بافتی نشان داد که ویروس کرونا به بافت‌های چشمی تهاجم کرده است.

کارشناسان می‌گویند با اینگه معلوم نیست چگونه ویروس وارد چشم‌های این بیمار شده است، اما این مورد اهمیت حفاظت چشم در برابر ویروس کرونا را نشان می‌دهد. این محافظت در کارکنان بهداشتی با استفاده از عینک و طلق محافظ صورت و برای افراد معمولی با شستن مرتب دست‌ها و پرهیز از دست زدن به چشم‌ها قابل انجام است.

کد خبر 556255

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha