جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: جورج بوش، رئیس‌جمهوری آمریکا آنگاه که افغانستان به اشغال نیروهای متحد درآمد اعلام کردکه اکنون در افغانستان می‌توانیم رژه آزادی برویم

وقایع اخیر قندهار شامل فرار 1300زندانی این شهر و نبرد نفس‌گیر طالبان و نیروهای ناتو و افغان اگرچه موقتا به سود ناتو تمام شد اما موجی از تحلیل در ارتباط با شکست طرح افغانستان را در سطح رسانه‌های غربی به راه انداخته است.

به هرحال مرحله اصلی جنگ طالبان و نیروهای مشترک افغان و ناتو  پنجشنبه برگزار شد که طی آن در عملیات پاکسازی در روستاهای اطراف قندهار، صدها نفر از چریک‌های طالبان کشته و زخمی شدند.

به گزارش آسوشیتدپرس اسدالله خالد، فرماندار قندهار در مورد مراحل مختلف این عملیات گفته است که طی یک عملیات که توسط 1000 نفر از نیروهای افغانستان و ناتو انجام شد، تمامی شورشیان طالبان مجبور به خروج از منطقه‌ ارغنداب در اطراف قندهار شدند.

 وزارت دفاع افغانستان هم اعلام کرد: نیروهای این کشور با پشتیبانی هواپیماهای نظامی 10روستایی را که نیروهای طالبان اوایل هفته گذشته در منطقه ارغنداب تسخیر کرده بودند، باز پس گرفتند.

در اوج جنگ دیپلماتیک کابل- اسلام‌آباد، فرماندار قندهار کنایه‌ای هم به حمایت پاکستان از جریان افراط در پاکستان زده و گفت: بیشتر کشته‌ها پاکستانی هستند و بقیه‌ شبه نظامیان به مناطق اطراف فرار کردند، اما عملیات جست‌وجوی نیروهای افغانستان و ناتو ادامه دارد.

عملیات بزرگ ناتو در قندهار سبب آوارگی بیش از 5هزار خانواده شده است. مردم محلی که از منطقه ارغنداب آواره شده‌اند در ملاقات با نمایندگان سازمان ملل متحد و مسئولان دولتی در قندهار خواستار دریافت کمک شده‌اند.

حامد کرزی، رئیس‌جمهوری افغانستان  هم از مقامات محلی خواسته است تا مایحتاج افرادی را که هفته‌جاری از ترس حملات طالبان از قندهار گریخته‌اند تامین کنند.

مناطق شمال شرقی قندهار و به‌ویژه منطقه ارغنداب که از سال گذشته و بعد از مرگ فرماندار این منطقه در اختیار جنگ‌سالاران محلی قرار گرفته بود، به‌علت تولید و تامین بخش زیادی از مواد غذایی منطقه، از اهمیت اقتصادی و سیاسی زیادی برخوردار است و کنترل آن برای گروه طالبان بسیار مهم بود.

حمله انتحاری به کاروان ناتو در هلمند

حمله انتحاری به یک کاروان نظامی در شهرهلمند در جنوب افغانستان به کشته شدن 5 غیرنظامی و یک نظامی خارجی منجر شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، محد حسین عندیوال، رئیس پلیس استان هلمند  اعلام کرد: این بمبگذار انتحاری که با پای پیاده راه می‌رفت، به کاروان ناتو که صبح دیروز از بازاری در شهر گرشک می‌گذشت، حمله کرد.

این کاروان در حال حرکت از میان یک بازار شلوغ در استان هلمند بود که ابتدا هدف سلاح‌های سبک قرار گرفت و سپس عامل انتحاری خود را در مسیر این کاروان منفجر کرد.

سرهنگ پل فنینگ یکی از سخنگویان ناتو گفت: یکی از نظامیان این نیرو در این حمله انتحاری کشته شده است. وی از اعلام ملیت این نظامی خودداری کرد.

کد خبر 55559

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز