مدیرکل نظارت بر دارو و فرآورده‌های تحت کنترل سازمان غذا و داروی ایران گفت: امسال درمجموع حدود ۱۶ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا وارد کشور و توزیع می‌شود اما اکنون فقط ۱.۵ میلیون دوز  وارد شده و بعد از توزیع ۲.۵ میلیون واکسن در مراکز بهداشتی، توزیع داروخانه‌ای آن شروع خواهد ‌شد.

واکسن آنفلوآنزا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، حیدر محمدی مدیرکل نظارت بر دارو و فرآورده‌های تحت کنترل سازمان غذا و داروی ایران اظهار کرد: تاکنون ۱.۵ میلیون واکسن آنفلوآنزا به کشور وارد و در مراکز بهداشتی وزارت بهداشت در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی برای تزریق به گروه‌های پرخطر شامل کادر درمان، زنان باردار و بیماران خاص و صعب‌العلاج توزیع شده است.

وی افزود: بیش از این میزان، هنوز هیچ واکسن آنفلوآنزای دیگری وارد کشور نشده و توزیع در داروخانه‌ها هم هنوز شروع نشده است. قرار است یک میلیون واکسن آنفلوآنزای دیگر برای توزیع رایگان در شبکه بهداشتی برای گروه‌های پرخطر وارد شود.

محمدی گفت: با وجود تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی امیدواریم بتوانیم ۱۶ میلیون دوز واکسن را وارد کشور کنیم. فعلا قرار است محموله‌های واکسن که با ارز دولتی وارد می‌شود، به قیمت حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان و با کدملی در داروخانه‌ها به فروش برسد، اما اگر این واکسن با ارز نیمایی وارد شود، درباره قیمت آن مجددا تصمیم‌گیری خواهد شد.

  • چه خبر از واکسن آنفلوآنزای ایرانی؟

مدیرکل نظارت بر دارو و فرآورده‌های تحت کنترل سازمان غذا و داروی ایران در ادامه صحبتش درباره تولید واکسن آنفلوآنزا در داخل کشور نیز گفت: تولید واکسن آنفلوآنزا در ایران هنوز در مراحل مطالعات است و مطالعات بالینی آن هنوز انجام نشده است. بر اساس ادعای شرکت تولیدکننده ۳ ماه بعد از اینکه مطالعات بالینی آن با موفقیت انجام شود، می‌توان این واکسن را تولید و روانه بازار کرد. شرکت تولیدکننده ایرانی ادعا کرده که تا دی‌ماه امسال می تواند واکسن آنفلوآنزای ایرانی را تولید کند.

محمدی افزود: شرکتی که برای تولید واکسن آنفلوآنزا در ایران فعالیت می کند، یک شرکت خصوصی است و اگر بتواند طبق وعده ای که داده، تا دی‌ماه این واکسن را تولید کند، جای خوشحالی دارد اما هنوز سازمان غذا و دارو درباره تولید این واکسن ایرانی در زمان اعلام‌شده مطمئن نیست.

این مسئول گفت: این شرکت برای تولید واکسن آنفلوآنزا به جای روش کشت تخم مرغی، از روش نوترکیب یا بایوتکنولوژی استفاده می کند.

  • واکسن آنفلوآنزا در پیشگیری از کرونا تاثیر ندارد

به گفته مسئولان وزارت بهداشت، واکسن آنفلوآنزا هیچ تاثیری در پیشگیری از کرونا ندارد و میزان ایمنی‌زایی آن علیه بیماری آنفلوآنزا نیز حدود ۴۰ درصد است و فقط برای تعداد معدودی از ویروس‌های شایع آنفلوآنزا که با توصیه سازمان بهداشت جهانی در واکسن سال پیش‌بینی شده، ایمنی ایجاد می‌کند.

مسئولان وزارت بهداشت اعلام کرده اند که امسال بیش از سال‌های گذشته و بیش از ۶ برابر سال‌های قبل واکسن آنفلوآنزا وارد کشور و توزیع می شود تا با توجه به همزمانی احتمالی اپیدمی کرونا و آنفلوآنزا از تشدید بیماری و جهش ویروس جلوگیری شود. سال‌های گذشته هر سال حدود ۲.۵ میلیون واکسن آنفلوآنزا وارد می‌شد و حدود ۴۰۰ هزار دوز آن به صورت رایگان در شبکه بهداشتی توزیع می‌شد.

ویروس کرونا هنوز واکسن ندارد اما تحقیقات در دنیا برای تولید واکسن آن در بیش از ۱۷۰ شرکت در حال انجام است که حدود ۶ شرکت در مراحل مطالعات بالینی جلوتر از بقیه هستند.

کد خبر 555339

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha