انجمن علمی اقتصاد سلامت و پویش ملی حمایت از تولید دارو در کشور در بیانیه‌ای خطاب به روسای قوای سه‌گانه درباره آزادسازی نرخ ارز دارو و مواد اولیه دارویی هشدار دادند.

دارو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، در بخشی از متن بیانیه مشترک انجمن علمی اقتصاد سلامت و پویش ملی حمایت از تولید دارو در کشور در خصوص هشدار نسبت به آزادسازی نرخ ارز مواد اولیه دارویی خطاب به روسای قوای سه گانه، به برخی تلاشها برای افزایش نرخ ارز مورد نیاز دارو و مواد اولیه تولید داخلی اشاره شده و نسبت به تبعات مخرب آن هشدار داده شده است.

امضا کنندگان این نامه در پنج بند نسبت به افزایش نرخ ارز دارو هشدار دادند.

در این نامه با اشاره به تورم و شرایط اقتصادی موجود آمده است: افزایش ناگهانیِ قیمت ارز مصرفی دارو، فشار سنگین و مضاعفی را بر بیماران و خانواده های آنها وارد خواهد ساخت که آثار بحران زای اجتماعی بدنبال خواهد داشت .

در ادامه با اشاره به استدلال حامیان آزادسازی نرخ ارز مبنی بر  انتقال مابه التفاوت بین نرخ رسمی و نرخ آرز آزاد به شرکت های بیمه ای آمده است که به دلایل زیر در عمل کارایی نخواهد داشت:

• بار مالی افزایش فرانشیز دارو برای خانوارها و بیماران.

• فقدان پوشش بیمه ای حداقل ۷ میلیون ایرانی و ۳ میلیون نفر از اتباع غیرایرانی که از قضا اکثر آنها از اقشار کم درآمد جامعه هستند.

• تشدید بحران کنونی بیمه های درمانی کشور که در شرایط کنونی هم قادر به پرداخت به موقع صورتحساب داروخانه ها و بیمارستان ها و سایر مراکز ارائه دهنده خدمات نیستند؛ به نحوی که مطالبات اغلب واحدهای مذکور با تعویق ۶ تا ۱۲ ماهه روبروست. افزایش ناگهانی و شدید هزینه های دارو موجب تاخیر در پرداخت ها به شرکت های پخش و بدنبال آن به کارخانه های تولیدی می شود که این امر کمبود نقدینگی کنونی بنگاه های تولیدی و ناتوانی تامین نهاده های ضروری و کمبود دارو در کشور را تشدید خواهد کرد.

• در عرضه دارو در نظام توزیع و مصرف بین ۴۰ تا ۵۰ درصد قیمت دارو را هزینه های عملیاتی تشکیل می دهد. افزایش قیمت ناشی از این هزینه ها به بیمه ها تامین نمی شود اما به مصرف کنندگان منتقل می شود محاسبات نشان می دهد که تنها از ناحیه این بخش از هزینه ها بار هزینه ای که به خانوارهای بیماران منتقل می شود بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

این نامه می افزاید: در شرایطی که اغلب کارخانه های تولید دارو و نیز شرکت های درستکار وارداتی بخاطر مشکلات شدید اقتصادی با عدم ایفای به موقع تعهدات بیمه ها و بیمارستان ها، افزایش روزانه هزینه ها و مشکلات ناشی از تحریم ها و محدودیت های بانکی انتقال ارز روبرو هستند و همه این موارد بار نقدینگی مورد نیاز صنعت را افزایش داده است، هرگونه تغییر نرخ ارز بحران نقدینگی کنونی صنعت را به شکل بی سابقه ای تشدید خواهد کرد که ناتوانی در تامین آن قطعا به ورشکستگی و خروج تعداد زیادی از شرکت های تولید دارو در داخل منجر خواهد شد.

ضمن آنکه تجارب گذشته نیز اثبات این نکته است که در مقاطع تغییر نرخ ارز تنها بخش کوچکی از مابه التفاوت به وزارت بهداشت و بیمه ها انتقال پیدا کرده است.

امضاکنندگان با این ادعا که وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در عمل نشان داده اند که فاقد توانایی قیمت گذاری صحیح و عادلانه دارو، به ویژه در مورد داروهای تولید داخل هستند، می افزایند: علیرغم افزایش نرخ ارز مصرفی دارو از ۱۰۰۰ تومان در سال ۱۳۹۰ به بیش از ۸۰۰۰ تومان در سال ۱۳۹۸ (نرخ رسمی برای مواد اولیه و نرخ نیمایی برای مواد موثره و نرخ آزاد برای مواد بسته بندی) در شرایط کنونی، کمیسیون قانونی ماده ۲۰ حداکثر ۶۰ تا ۸۰ درصد میانگین افزایش در قیمت دارو طی ۱۰ سال را تصویب کرده و بدین ترتیب، اغلب صنایع داروسازی زیان ده یا در آستانه زیاندهی و ورشکستگی قرار گرفته اند. در حالی که قیمت یک دوره درمان آنتی بیوتیکی کمتر از ۸۰۰۰ تومان یعنی کمتر از ۲۰۰ تومان برای یک قرص است و این قیمت حتی کفاف هزینه فویل و قوطی مورد نیاز تولید را هم نمی دهد و سازمان غذا و دارو در عمل ناتوان از ایجاد شرایط قیمت گذاری منطقی و قابل قبول برای صنعتگران و تولیدکنندگان است، چه ضمانتی وجود دارد که با افزایش نرخ ارز و افزایش چند برابری قیمت تمام شده دارو، سازمان غذا و دارو بتواند از همان مراجع نظارتی مجوز افزایش قیمت گیرد؟.

اگر ملاک قیمت تمام شده باشد، چگونه امروز که افزایش قیمت هایِ به مراتب کمتر برای ادامه حیات صنعت دارو تصویب می شود، می تواند استمرار، بقاء و تحقیق و توسعه صنعت را تضمین کند؟

در بخش دیگری از این نامه با هشدار نسبت به توقف تولید داخلی و گشایش هرچه بیشتر میدان برای تحرک مافیای واردات رانتی و اعلام آمادگی انجمن علمی اقتصاد سلامت برای بررسی این موضوع در یک جلسه کارشناسی، آمده است که نظام دارویی کشور نیازمند اصلاح اساسی و واقعی سازی تدریجی قیمت ها، حفظ و اعمال دقیق سازوکارهای کنترلی بر کیفیت دارو، ممانعت از هر گونه ورود داروی فاقد کیفیت به بازار، عدم واردات هر گونه داروی قابل تولید در داخل، پیش بینی حاشیه سود منطقی برای تولید داخلی، اعمال ضوابط تحقیق و توسعه، اعمال مقررات ژنریک بر تولید و تجارت دارو، تأمین دارو و همه خدمات سلامت برای مناطق محروم و حرکت در مسیر تحقق عدالت در سلامت و برخورداری همگانی در دسترسی به خدمات سلامت مطابق تعهدات قانون اساسی در پهنه سرزمین ایران است.

در پایان این نامه اسامی امضاکنندگان به شرح زیر آمده است:

انجمن علمی اقتصاد سلامت ایران و پویش حمایت از تولید ملی صنعت دارو

۱- دکتر کیومرث اشتریان : دبیر سابق کمیسیون اجتماعی هیات وزیران و استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

۲- دکتر سکینه اشرفی: دانش آموخته اقتصاد سلامت و معاون سابق برنامه ریزی شهرداری تهران

۳- دکتر محمد جعفر اقبال : رئیس اسبق دانشکده دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و استاد دانشکده دندان پزشکی

۴- مهندس فرامرز اختراعی: دبیر سندیکای تولید مواد اولیه دارویی کشور

۴-دکتر فرید اخوان: مدیرعامل شرکت داروسازی رها

۵-دکتر حمید بهلولی : محقق و مدرس سیاستگزاری عمومی و عضو هیات علمی مدعو دانشکده حقوق و علوم سیاسی

۶- دکتر رحمت الله حافظی : معاون اسبق توسعه مدیریت، منابع و بودجه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، مدیرعامل اسبق سازمان بیمه خدمات درمانی و سازمان تامین اجتماعی ، عضو سابق شورای شهر تهران و عضو هیات علمی دانشگاه بقیة الله

۷- دکتر محمد جعفر حبیب زاده : استاد دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس

۸-دکتر حسین راغفر : استاد دانشکده اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا و پژوهشگر فقر

۹ - دکتر فریدون سیامک نژاد ، مدیرعامل اسبق شرکت سهامی دارویی کشور و مدیرکل اسبق امور دارویی کشور

۱۰- دکتر حسین شریفزادگان ؛ استاد دانشگاه شهید بهشتی و و وزیر اسبق رفاه و تامین اجتماعی۱۰

۱۱- دکتر عباس عصاری ، دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس و رییس پژوهشکده علوم اقتصادی

۱۲-دکتر محمود صادقی: نماینده و رئیس فراکسیون شفافیت دوره دهم مجلس شورای اسلامی  و دانشیار رشته حقوق دانشگاه تربیت مدرس

۱۳-دکتر حسین صیادی : مدیر عامل گروه صنایع دارویی زاگرس

۱۴- دکتر خشایار کریمیان : استاد دانشگاه ، عضو فرهنگستان علوم و رئیس هیات مدیره گروه دارویی آژند

۱۵- دکتر محمد تقی طباطبایی : رئیس اسبق دانشگاه علوم پزشکی سیستان و بلوچستان و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

۱۶- دکتر محمد حسین طریقت منفرد وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

۱۷-دکتر علی ماهر :مشاور اقتصادی ریاست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

۱۸-دکتر سید ابوالقاسم موسوی : مدیر عامل اسبق سازمان بیمه خدمات درمانی

۱۹- دکتر محمد رضا واعظ مهدوی : معاون اسبق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وزارت رفاه و تامین اجتماعی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور؛ استاد دانشگاه شاهد

۲۰- دکتر محمود نوری صفا: ریس اسبق دانشگاه شاهد

کد خبر 555881

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha