دومین جلسه رسیدگی به اتهامات محمد امامی و ۳۳ متهم دیگر پرونده صندوق بازنشستگی و بانک سرمایه، دیروز به ریاست قاضی اسدالله مسعودی‌مقام به‌صورت علنی برگزار شد.

محمد امامی

به گزارش همشهری آنلاین،  نخستین جلسه دادگاه این متهمان ۲۷ مردادماه به‌صورت غیرعلنی برگزار شده بود. دو جلسه از دادگاه رسیدگی به این پرونده به قرائت کیفرخواست توسط نماینده دادستان گذشت. متهم، محمد امامی، پیش از بازداشتش، به‌عنوان تهیه‌کننده سینما و سریال‌های خانگی ازجمله «شاهگوش» و «شهرزاد» و شماری از فیلم‌های دیگر شناخته می‌شد. اما پرداخت دستمزدهای کلان به هنرپیشه‌ها از سوی این تهیه‌کننده، همزمان با اتهامات مالی که علیه او مطرح شده بود، در دوره‌ای جنجال برانگیز شد.

به گزارش همشهری، متهمان این پرونده در ارتباط با شبکه فساد بانک سرمایه و صندوق بازنشستگی فرهنگیان، به اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور متهم شده‌اند. امامی از مهرماه ۹۷در بازداشت به سر می‌برد. دستگاه قضایی طی دو سال گذشته به پرونده‌های مختلف مرتبط با فساد بزرگ بانک سرمایه در قالب پرونده‌های فرعی با عناوینی مانند گروه «جهانبانی» و «خانی»، گروه «شاملویی» و «عادلیان» و گروه «امان‌کی» رسیدگی کرده و حکم محکومیت گروهی از متهمان ازجمله حسین هدایتی، هادی رضوی، پرویز کاظمی، احسان دلاویز، علی بخشایش و محمدرضا توسلی صادر شده است. حال نوبت به پرونده محمد امامی، یکی از متهمان اصلی این شبکه فساد رسیده است. بنابر کیفرخواست، محمد امامی، امیر فرزان راد، شهاب‌الدین غندالی و همسرش فاطمه شامانی، علی بخشایش و احسان دلاویز ازجمله متهمان اصلی این پرونده هستند. به گفته رسول قهرمانی، نماینده دادستان، متهمان از مجرای پرداخت رشوه‌های کلان به مدیران و کارکنان بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان و کارشناسان رسمی دادگستری بیش از هزار میلیارد تومان را در پوشش دریافت تسهیلات و ضمانتنامه‌های بانکی، از طریق غیرقانونی و تودیع وثایق ناچیز، از بانک سرمایه و شرکت‌های وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان خارج کرده‌اند. به گزارش میزان، نماینده دادستان در اشاره به فرایندهای غیرمتعارف دریافت تسهیلات از سوی متهمان تصریح کرد: «هیچ‌گونه وثایق قابل‌قبولی از شرکت‌ها اخذ نشده است و این تسهیلات و ضمانتنامه‌های بانکی در کمتر از یک‌ماه و بعضا چند روز بعد از افتتاح حساب از سوی شرکت‌ها توسط بانک مورد تصدیق قرار گرفته است.» استفاده از شرکت‌های کاغذی و انتصاب افراد کارتن‌خواب و بی‌بضاعت به‌عنوان مدیرعامل شرکت‌ها ازجمله شگردهای متهمان برای دریافت تسهیلات بوده است.

خودروهای لوکس؛ سهم خانواده

نماینده دادستان در بخشی از اظهارات خود گفت: تسهیلاتی که می‌بایست در حوزه قراردادهای منعقده جهت امور بازرگانی و تولید اقتصاد مصرف می‌شد توسط متهم امامی و افراد وابسته به او، عمدتا با هدف از بین بردن منشا پول، در حوزه سینما و نمایش خانگی و پرداخت به هنرمندان و سلبریتی‌ها و خرید املاک و آپارتمان صرف شده و بخشی از وجوه جهت سهولت در اقدامات مجرمانه به برخی اشخاص دارای نفوذ پرداخت شده است.
 بنابر اظهارات قهرمانی، مبالغی از این وجوه تبدیل به سپرده‌های بلندمدت برای پرداخت به اقوام افراد ازجمله مادر و خواهر محمد امامی صرف شده است.
نماینده دادستان در توضیح اتهامات امامی گفت: نفوذ وی در این نهادها به اندازه‌ای بوده که در نصب و عزل مدیران ارشد نقش مؤثر داشته و چارت سازمانی بانک سرمایه از سوی متهم امامی انجام شده است.
خرید خودرو و خرید اثاثیه منزل و تهیه بلیت سفرهای خارجی خانواده غندالی، خرید ۲ دستگاه خودروی BMW X و یک دستگاه آپارتمان در چیذر برای مجید زاهدی، معاون اعتبارات وقت بانک سرمایه، در ازای جبران خدمات آنها توسط امامی صورت گرفته است. امامی همچنین بخشی از وجوه تسهیلات دریافتی را صرف خرید خودروی AUDI برای پدرش احمد امامی و خودروی اسپورتیج برای همسر اولش مهسا پیراسته و خودروی هیوندا ۲۰۱۴ برای خواهرش سارا امامی کرده است.

دیگر متهم این پرونده، به گفته نماینده دادستان، امیررضا فرزان راد است که به کشور آلمان متواری شده است. نامبرده به همراه امامی نقش رهبری و سردستگی گروه مجرمانه سازمان‌یافته را به‌منظور چپاول وجوه بانک سرمایه عهده‌دار بوده است. بنابر کیفرخواست پرونده، بخشی از عواید مجرمانه امامی در قالب محموله‌های قیر به دوبی ارسال شده و وجوه حاصل از فروش محموله‌های قیر توسط فرزان راد به املاک و خودروهای لوکس در کشورهایی نظیر آلمان و امارات تبدیل شده است.


نماینده دادستان گفت که محمد امامی تنها ۵ درصد از ۱۰۱۵ میلیارد تومانی را که به دست آورده در سینما هزینه کرده است

تنزیه هنرمندان؛ تثبیت پول کثیف

روزنامه اعتماد هم در گزارشی نوشت: نام محمد امامی برای افکار عمومی با سریال «شهرزاد» گره خورده است؛ سریالی پرطرفدار که پخش آن از سال ۹۴ آغاز شد و توانست پس از مدت‌ها رکود، بازار نمایش خانگی را تکانی بدهد. نام محمد امامی به عنوان تهیه‌کننده این سریال پرمخاطب اما وقتی برای افکار عمومی از اهمیتی دوچندان برخوردار شد که مهر ماه ۹۵ خبر بازداشتش، ماجرای ورود پول‌های کثیف به سینما و سریال «شهرزاد» را به بحث رسانه‌ها تبدیل کرد و افکار عمومی منتظر بود تا ببینید بازیگران «شهرزاد» که دستمزدهای هنگفتی برای نقش‌آفرینی دریافت کرده بودند چه واکنشی به ماجرای پول کثیف و بازداشت تهیه‌کننده این سریال نشان خواهند داد. اگرچه پاسخ بازیگران این سریال به پرسش‌های فراوانی که مطرح شد، تنها سکوت بود اما روند رسیدگی به پرونده محمد امامی به عنوان یکی از متهمان پرونده بزرگ بانک سرمایه ادامه پیدا کرد.

 محمد امامی که از مهر ماه ۹۷ تا همین دیروز که دومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده‌اش برگزار شد در بازداشت موقت بوده از متهمان اصلی پرونده بانک سرمایه است که بنابر آنچه در جلسات محاکمه سیدهادی رضوی، حسین هدایتی و احسان دلاویز- دیگر متهمان پرونده بانک سرمایه- عنوان شد، نقشی مهم در پرداخت‌های بی‌حساب و کتاب داشته است. اگرچه محمد امامی به وارد کردن پول کثیف به سینمای کشور متهم است اما ظاهرا او همچنان طرفدارانی در بین اهالی سینما دارد.

چنانچه پس از نوروز ۹۹ و همزمان با گستردگی شیوع کرونا در کشور و زمانی که قوه قضاییه تصمیم به آزادی تعدادی از زندانیان گرفت، نامه‌ای منتسب به برخی هنرمندان و اهالی سینما منتشر شد که در آن درخواست آزادی محمد امامی مطرح شده بود. نکته عجیب اما آنجا بود که پس از انتشار این نامه، برخی هنرمندان با انتشار تکذیبیه‌هایی مدعی شدند که متن این نامه را نخوانده و اصلا در جریان نبوده‌اند که ماجرا از چه قرار است و چنین شد که هنرمندانی چون محسن تنابنده، مهران احمدی، روح‌الله حجازی و مهدی کرم‌پور توییت‌ها و پست‌هایی در صفحات مجازی‌شان منتشر کرده و امضاهایشان زیر این نامه را تکذیب کردند. ماجرای این نامه و تلاش برای آزادی محمد امامی و در ادامه تکذیب برخی هنرمندان که با واکنش گسترده افکار عمومی مواجه شد اما به همین‌ جا ختم نشد و اظهارات منیژه حکمت، کارگردان سینما باعث شد بار دیگر این موضوع بازتابی گسترده‌تر به همراه داشته باشد. زمانی که این سینماگر در توییتی به همه کسانی که نامه درخواست آزادی امامی را امضا کرده بودند، اعتراض کرد و چنین رفتاری را مصداق «ذلت و حقارت» خواند. در نهایت اما نه شیوع کرونا منجر به آزادی محمد امامی شد و نه نامه جنجالی و بحث‌انگیز هنرمندان.

او در زندان ماند تا با برگزاری‌ دادگاه‌ سرنوشت و آینده‌اش مشخص شود.  نخستین جلسه دادگاه محمد امامی و ۳۲ متهم دیگر پرونده ۲۷ مرداد ماه امسال برگزار شد و در آن جلسه، رسول قهرمانی نماینده دادستان بخش اول کیفرخواست ۲۴۰ صفحه‌ای متهمان و دلایل انتساب جرم را قرائت کرد. در ادامه رسیدگی به این پرونده، دومین جلسه دادگاه آن به ریاست قاضی مسعودی‌مقام روز گذشته برگزار شد و بنابر مستنداتی که در ادامه قرائت کیفرخواست در جلسه دیروز مطرح شد، امامی طی سال‌های ۸۹ تا ۹۶ به تعداد یکصد مرتبه خروج از کشور به مقصد امارات، امریکا، آلمان، ترکیه، یونان و... داشته است. همچنین غندالی و همسر دومش فاطمه شامانی هم ۵۰ بار از کشور به مقاصد عراق، عربستان، امارات، فنلاند، عمان، چین، کره، امریکا و... خارج شده‌اند و در تعدادی از این سفرها محمد امامی هم همراه آنها بوده است.

براساس آنچه نماینده دادستان گفته شهاب‌الدین غندالی و فاطمه شامانی زوج متهمی هستند که امامی با نفوذ بر آنها اموال صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه را برای خود چپاول کرد. به‌ گفته نماینده دادستان، محمد امامی مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان به برادر فاطمه شامانی جهت حق انتشار ۲ فیلم ساخته شده توسط شامانی پرداخت کرده است. او همچنین در راستای خدمات مجید زاهدی، معاون اعتبارات وقت بانک سرمایه ۲ دستگاه خودروی BMW X و یک دستگاه آپارتمان در چیذر برای او خریداری کرد. حال آنکه یاسر ضیایی هم بابت خدمات به امامی از او خودروی BMW دریافت کرده است. نماینده دادستان همچنین اعلام کرد که امامی از محل وجوه تسهیلات دریافتی از بانک سرمایه اقدام به خرید خودرو و خانه برای نزدیکان خود کرده است. او در سال ۹۴ یک دستگاه خودروی آئودی برای پدرش احمد امامی یک خودروی اسپورتیج برای همسر اولش مهسا پیراسته و یک خودروی هیوندا ۲۰۱۴ برای خواهرش سارا امامی خریداری کرده است.

نماینده دادستان همچنین با اشاره به بند الف ماده یک قانون مجازات اخلالگران در نظام پولی و ارزی کشور، محمد امامی را به جرم اخلال در نظام اقتصادی منتسب کرد و در همین راستا توضیح داد:«متهمان محمد امامی و امیررضا فرزان‌راد و مرتبطان آنها به ‌دنبال اتخاذ سیاست‌های پولی و شکوفایی پولی و رونق بنگاه‌های اقتصادی به‌ جای پیروی از این سیاست‌های بانک مرکزی، تسهیلات بانکی کشور را به طریق نامشروع در عمده کلان تصاحب کرده و از استرداد آن به بانک خودداری ورزیدند و با دور زدن نظام پولی کشور به نظام پولی خلال وارد کردند. امامی در پوشش شرکت‌های صوری هدف باطل و نامشروعی را دنبال می‌کرده و با نیرنگ قانون به ‌دنبال اخذ تسهیلات و عدم بازپرداخت آنها بوده است. به همین دلیل جرم اخلال در نظام اقتصادی به محمد امامی‌منتسب است.» همچنین بنابر کیفرخواست قرائت ‌شده توسط نماینده دادستان، محمد امامی بخش بزرگی از تسهیلات را با امضای کارتن‌خواب‌ها و بی‌بضاعتانی دریافت کرده که حکم مدیرعاملی شرکت‌های صوری امامی را داشتند.

در ادامه دومین جلسه رسیدگی به پرونده محمد امامی، رسول قهرمانی نماینده دادستان به شرح پرونده پرداخت و اعلام کرد:«یک تیم رسانه‌ای توسط محمد امامی برای نشر اکاذیب و انحراف جریان دادگاه مستقر شده‌ و مدعی‌اند که امامی پول صندوق را نبرده و پول بانک بوده است. اما باید بدانید که مردم، مردم هستند و این‌طور نیست که چون پول فرهنگیان را نبرده پس به اموال مردم ضرر نرسانده است.» به گفته او، امامی برای آنکه بر اقداماتش پوشش ایجاد کند برای القای خدمت فرهنگی، اقداماتی در سینما انجام داده اما از مبلغ ۱۰۱۵ میلیارد تومان(مجموع وجوه تحصیل شده از سوی محمد امامی و شبکه زیرمجموعه‌اش) فقط ۵ درصد را برای این امر اختصاص داده و مابقی آن را از کشور خارج کرده است. بخشی از پول به‌درستی در سینما هزینه شده اما بخشی از پول به حساب هنرمندان سینما رفته است. اگر علم داشتند که پول کثیف است، متهم به پولشویی می‌شوند اما ما این علم را کشف نکردیم. با اتمام سخنان رسول امیرقهرمانی، قاضی دادگاه ختم دومین جلسه رسیدگی به اتهامات محمد امامی و ۳۳ متهم دیگر پرونده بانک سرمایه را اعلام و زمان برگزاری جلسه سوم را ۱۹ مهر ماه بیان کرد.

کد خبر 555319

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حقوقی و قضایی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha