مجموع نظرات: ۲
سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸
۰ نفر

خیلی از بچه های کنکوری و دبیرستانی نمی دانند که بهترین روش خواندن درس ادبیات فارسی برای کنکور یا همان امتحانات چیست؟ یا نمی دانند که در روش خواندن درس فارسی، آن را فصل به فصل بخوانند یا مبحث به مبحث؟ یا برای یادگیری بهتر و آشنایی با بهترین روش تست زنی درس ادبیات از کلاس تدریس خصوصی فارسی استفاده کنند؟

پروین اعتصامی.jpg

 

نحوه خواندن درس ادبیات به دلیل ساختار کتاب و نوع چیدمان مباحث در هر فصل کاملا متفاوت از سایر دروس است. معمولا سایر درس های عمومی را ما بیشتر بصورت فصل به فصل می خوانیم و تست می زنیم اما این روش خواندن فصل به فصل چندان برای درس فارسی جوابگو نیست. پس در مرحله اول برای اینکه بدانیم چگونه فارسی را بخوانیم، آشنایی با روش درست مطالعه آن است.

 

چگونه فارسی بخوانیم؟ فصل به فصل یا مبحث به مبحث؟

همانطور که گفتیم برای درس ادبیات ترتیب خواندن مباحث بصورت فصل به فصل خیلی تاثیر گذار نیست. تقسیم بندی مباحث در سه کتاب ادبیات برای امتحانات و کنکور به این صورت است که هر مبحث یک ماهیت و یک روش مطالعه دارد. یعنی برای مطالعه آن باید بخش تاریخ ادبیات را از بخش دستور زبان، از بخش قرابت معنایی و سایر بخش ها تفکیک کنید.

از اشتباهات رایج در مطالعه درس ادبیات این است که شما درس به درس این کتاب را بخوانید. چرا که تمام سوالات و تست های ادبیات سیر مبحثی دارند و اگر شما بصورت درس به درس بخوانید از مسیر درست مطالعه آن دور می شوید.

بنابراین بهترین روش مطالعه درس ادبیات این است که در مرحله اول شما مباحث را تفکیک کنید و در مرحله دوم با توجه به تفکیک بندی مباحث تان، شروع به خواندن کنید.

 

چگونه در روش خواندن درس ادبیات، مباحث را تفکیک کنیم؟

مباحث مهم درس ادبیات به دو بخش مباحث حفظی مثل لغات، املاء و تاریخ ادبیات و مباحث مفهومی مثل آرایه های ادبی، قرابت معنایی و دستور زبان فارسی تقسیم می شود.

یعنی برای شروع ابتدا بهتر است جزوه خود را به دو بخش مباحث حفظی و مباحث مفهومی تقسیم کنید. در بخش مباحث حفظی، بخش لغات را از بخش املاء و تاریخ ادبیات تفکیک کنید و همینطور مباحث مفهومی را در جزوه خود به سه بخش آرایه های ادبی، قرابت معنایی و دستور زبان فارسی تقسیم کنید.

ترتیب مطالعه تان در این درس بهتر است اینگونه باشد که مثلاً ابتدا در بخش تاریخ ادبیات، تمام زندگینامه ی شاعران و نویسندگان 5 درس اول کتاب را بخوانید و نکات کلیدی مثل تاریخ تولد، زادگاه تولد و آثار آنها را در جزوه و در بخش تاریخ ادبیات یادداشت کنید.

 برای بخش مباحث مفهومی مثل قرابت معنایی و درک بهتر ابیات، مثلاً اشعار سه درس اول کتاب را به همراه ترجمه، آیات و متون مرتبط با آن اشعار مطالعه کرده و استنباط خودتان از معنی و مفهوم ابیات را در جزوه و بخش قرابت معنایی یادداشت کنید.

اگر به چیزی بیشتر از دانستن روش مطالعه درس ادبیات نیاز دارید یا حتی می خواهید قلق های تست زنی، آشنایی با بهترین روش یادگیری این درس، نحوه چیدمان سوالات و تله های طراحان کنکور ادبیات را بدانید، می توانید در کنار رعایت همه این نکات، از کلاس  تدریس خصوصی ادبیات استفاده کنید.

 

آیا معلم خصوصی برای ادبیات فارسی بگیریم؟

بیشترین نمره خام منفی در بین دروس عمومی به ادبیات فارسی اختصاص دارد. یعنی راحت گرفتن این درس و توجه نکردن به آن، اشتباه رایج خیلی از دانش آموزان و داوطلبان کنکوری می باشد. یعنی این درس قوانین خاص خودش را دارد که رعایت این قوانین شرط موفقیت شما در این درس است.

 

 از رعایت ترتیب مطالعه مباحث گرفته تا نحوه  درست تست زنی، آشنایی با نحوه طراحی سوالات، ضریب هایی که برای هر مبحث در کنکور و امتحان اختصاص داده می شود، مباحث کلیدی و مهمی که باید یک دانش آموز کنکوری بداند، مباحث حذفی و مباحثی که خواندنش چندان مهم نیست و خیلی از نکات دیگر که ندانستن آنها و سرخود عمل کردن در مطالعه این درس، چیزی جز گرفتن نتیجه منفی و درصد پایین نیست.

مثلاً باید بدانید که بخش زبان فارسی 20 درصد سوالات این درس در کنکور است اما یکی از سخت ترین بخش ها در بین سوالات می باشد. از این بخش 5 سوال طراحی می شود که اگر بدرستی پاسخ دهید، 20 درصد نمره را از آن خود کرده اید. یا مثلاً ساده ترین بخش ادبیات، سوالات تاریخ ادبیات است که اگر به همان صورتی که گفتیم، نکات کلیدی آن را بدرستی بخوانید، می توانید 4 درصد نمره این بخش را براحتی بگیرید.

اما با همین این توصیفات، به دلیل سنگین بودن مباحث کتاب و داشتن نکات زیاد در هر درس و همچنین کمبود زمان و وقتی که باید برای درس های دیگر هم بگذارید، داشتن یک معلم خوب که زمان را برای شما بخرد و با بهینه کردن آموزش و تایم کلاس، مهم ترین و گلچین ترین نکات ادبیات را به شما بگوید، می تواند یک تصمیم و انتخاب خوب باشد.

استفاده از کلاس های تدریس خصوصی آنلاین یا به همراه داشتن شماره معلم ادبیات برای شروع یک کلاس مفید می تواند همان انتخاب خوب باشد.

 در هرصورت برای مطالعه این درس حتما از یک معلم خوب مشورت بگیرید و حتما با توجه به نکاتی که گفته شد، ترتیب مطالعه در این درس را رعایت کنید تا بالاترین درصد را در بین دروس عمومی از آن خود کنید.

 اگر هم می خواهید به بانکی از نمونه سوالات درس ادبیات دسترسی داشته باشید، با کلیک روی دانلود نمونه سوالات رایگان دروس تمام مقاطع درسی مدرسه در وبلاگ استادبانک، به متنوع ترین سوالات فارسی دسترسی پیدا کنید.

کد خبر 555223

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha