«سیروس همتی» تاکنون نزدیک به ۲۰ نمایشنامه نوشته که «ننه کاراته» یکی از آنهاست.

جام جهاني در جواديه

این کتاب شامل ۸ داستان کوتاه با موضوع‌های اجتماعی و خانوادگی است که ننه کاراته، حال و هوای محله جوادیه و ساکنانش را به تصویر کشیده است. همتی می‌گوید: «شاید خیلی از اهالی جوادیه، ننه کاراته را بشناسند؛ بانوی پا به سن گذاشته ورزشکاری که در گذشته همراه بچه‌ها در کوچه‌ها فوتبال بازی می‌کرد.»

تاکنون امکان رونمایی از این کتاب در مراکز فرهنگی منطقه ۱۶ برایش فراهم نشده است و ممکن است ساکنان منطقه به‌خصوص جوادیه از انتشار این کتاب بی‌خبر باشند. وی می‌گوید: «در صورت فراهم شدن شرایط، معرفی کتاب در مراکز فرهنگی محله را با جان و دل قبول می‌کنم. دوست دارم کتابم را به اهالی معرفی کنم.»


چکیده‌ای از این داستان را می‌خوانید: «با این سن و سالی که داشت، راس راس دیوار راست رو می‌رفت بالا. صبح اول صبح، کله سحر، توی کوچه‌مون «کاتا» می‌رفت. مادرمن و مادر همه بچه‌های کوچه پشت سرش ـبه صف با انگیزه‌ غیرقابل وصف «کاتا» می‌رفتن. ـچی چون سوگی... مون تون چروگی... بشمار! وقتی با صدای بلند این جمله رو می‌گفت، همه‌ مادرا مُشتشون رو می‌دادن جلو و محکم ضربه می‌زدن... بعد مشتشون رو می‌بردن کنار کمرشون... هر بار که این کارو می‌کردن... محکم می‌شمردن: «ایچ... نی... سان» جَوونیاش‌ دان پنج کاراته داشت. هر کی می‌دیدش باورش نمی‌شد هفتاد و اندی سالشه. توی محل معروف بود به ننه‌کاراته! ‌»

همتی متولد سال۱۳۵۱ است. کارشناسی ریاضی از دانشگاه تربیت معلم دارد و در حال حاضر هم به‌عنوان معلم ریاضی در یکی از مدارس منطقه ۱۶ مشغول به کار است. تخصص او طراحی صحنه، نویسندگی، کارگردانی و بازیگری است و بازی او در فیلم سینمایی «مارمولک» به کارگردانی کمال تبریزی و سریال «خداحافظ بچه» به کارگردانی منوچهر هادی، او را بیش از پیش مورد توجه و علاقه هنردوستان قرارداد.  

این بازیگر و کارگردان تئاتر جوایز زیادی در رشته‌های کارگردانی و نمایشنامه‌نویسی دریافت کرده است.  

او درباره زندگی در محله جوادیه می‌گوید: «۱۰متری دوم تا ۴ کوچه جلوتر محل رشد کمی و کیفی من است. از مدرسه‌ای که در آن تحصیل کردم و مسجدی که به‌عنوان مؤذن و تعزیه‌خوان در آن فعالیت می‌کردم گرفته تا همسایگی با رفقای بازیگرو هنرمندی همچون «علی سلیمانی» و «تقی همتی نیا» که بـا آنها روزگار گذراندم و در کنارشان بسیار آموختم.»

کد خبر 555141

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha