کم‌آبی یا اختلال آبی در بابل تابستان و پاییز نمی‌شناسد؛ سال‌هاست این بحران در سایه بی‌تدبیری‌ها با مردم همخانه شده و علاوه بر غم نان، آب هم دغدغه شهروندان الف‌نشین است.

کم‌آبی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر، شهروندان به اصطلاح گروه الف‌نشین مازندران سال‌هاست در تابستان کم باران و یا پاییز و زمستان پربارش با مشکل کمبود و قطعی آب مواجه هستند، می‌گویند قرار است آب شرب تصفیه شده به خانه‌ها برسانند. بابل و شهرهای گروه الف شامل بابل، بابلسر، امیرکلا، هادیشهر و فریدونکنار و بابلسر فاصله اندکی هم با دریا و جنگل دارند و هم با مرکز مازندران اما شهروندان این منطقه سال‌هاست در ایام و روزهایی کوزه به دست چشم‌به‌راه تانکرهای آبرسان می‌مانند تا سهمشان را از آب، این مایه الهی دریافت کنند. روزهای تابستان و اوج سفرها، افزایش نیاز آبی را دلیل اختلال و کمبود مطرح می‌کنند و زمستان و پاییز هم گل‌آلود بودن و کدورت آب در پی باران‌های پاییزی و زمستانی. اینجا و در کرانه خزر، همه چیز با آب گره خورده است.

شهروندان چه می‌گویند

شهروندان بابلی می‌گویند مدت‌های طولانی است که در روزهای گرما و یا بارندگی‌های پاییزی و بهاری با مشکل قطعی و کدر بودن آب روبرو هستند اما مسئولان هر بار وعده به فصلی دیگر و تکمیل تصفیه‌خانه آب شرب گروه‌های الف می‌دهند. پارسال بهار درپی سیلاب فروردین ماه ۱۲ روز اهالی بابل و شهرهای گروه الف بی‌آب بودند و پاییز امسال نیز یک هفته با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند و با آنکه این مشکل جزو دغدغه‌های دیرینه است اما تدبیر آبرسانی با تانکر، ساده‌ترین راهکار برای پاک کردن صورت مسئله است.

موسوی، یک شهروند بابلی که از کدورت و اختلال و قطع مکرر و چندروزه آب کلافه شده است، گفت: در روزهایی که با کرونا مواجه هستیم، تأمین آب هم به دغدغه شهروندان افزوده شده و هر روز باید منتظر تانکرهای آبرسان باشیم و همانند مناطق کویری برای دریافت آب، کوزه به دست به صف بایستیم. سال‌هاست که مسئولان می‌گویند درحال ساخت تصفیه‌خانه و رفع مشکل هستیم اما هر بار با گرم شدن هوا و یا بارندگی و سیلابی شدن، آب مسئله اصلی اهالی و شهروندان می‌شود.

آب مشق این روزهای کودکان بابلی و شهرهای حاشیه آن نیز شده است و با به صدا درآمدن زنگ هر خانه، صدای کودکان شنیده می‌شود و دوان دوان با پارج و دبه به دست خود را به درب منازل می‌رسانند سهم‌شان را از مایه حیات طلب کنند. محلات کوی کامان، کمانگرکلا، امیرکبیر، کاظم بیگی، خورشیدکلا در شهر بابل همچنان درپی بارندگی‌های اخیر با مشکل آب مواجه هستند و به گفته اهالی این منطقه، این مسئله دغدغه دیرینه اهالی است.

حسینی، یک شهروند محله امیرکبیر گفت: آب خانه‌مان یا قطع است و یا آنقدر کدر و دارای املاح که قابل شرب نیست و در چنین شرایطی اگر مهمان داشته باشیم، مشکلات مضاعف خواهد شد. قطع و کمبود آب در مازندران که بسیار پرآب و سرسبز است در مناطق شهری جای تعجب دارد و ناشی از کوتاهی و بی تدبیری مسئولان است چرا که هر بار وعده از رفع مشکلات در آینده‌ای نزدیک می‌دهند.

سفر شبانه مسئولان پای سد لفور | استاندار: مشکل حل شد | شهروندان آب همچنان قطع است

در شرایطی که شهروندان الف نشین با کمبود آب دسته و پنجه نرم می‌کنند، مسئولان مازندران همه تقصیرها را به گردن بی‌پولی و تحریم‌ها و نیمه‌کاره بودن تصفیه‌خانه آب شرب انداختند و شبانه به سد البرز رفتند و چند عکس یادگاری هم گرفتند و صورت مسئله را مثل همیشه پاک کردند. سایت استانداری مازندران با انتشار عکس بازدید شبانه استاندار از سد لفور نوشت: احمد حسین‌زادگان، استاندار مازندران، کریمی و سعادتی، نمایندگان مردم بابل در مجلس شورای اسلامی با همراهی فرماندار بابل و برخی مدیران، شبانه؛ از سد البرز منطقه لفور (آیت‌الله صالحی مازندرانی) سوادکوه شمالی در راستای حل مشکل آب شرب شهرهای گروه الف بازدید کردند. در این بازدید استاندار مازندران از پمپاژ ۳۰۰ لیتر آب در ثانیه در سد البرز و رفع مشکل کمبود و قطعی آب شهرهای گروه الف بویژه بابل خبر داد. درحالی از رفع کمبود و قطعی آب شهرهای گروه الف خبر داده می‌شود که اهالی همچنان کوزه به دست درپی ذخیره آب هستند و رفع مشکل را همچنان جزو مطالبه‌ها مطرح می‌کنند.

مجید عبداللهی، مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران گفت: بروز مشکل در آبرسانی بابل و بابلسر، ناشی از وقوع سیلاب چند روز گذشته است. وقوع سیل منجر به گل آلودشدن و کدورت آب سد البرز و لفور شده است. درپی گل آلودشدن و کدورت آب سد لفور و البرز مجبور شدیم خط انتقال را ببندیم، میزان کدورت آب بیش از ۲۸۸ میلی‌متر بوده است و مجبور شدیم برای انتقال آب از بالا و سطح سد اقدام کنیم و در این راستا سعی شد با نصب سه لوله آب را به برداشت کنیم اما به دلیل پایین سطح آب نتوانستیم اقدام کنیم. در نهایت مقرر شد طی چند مرحله با نصب پمپ اقدام به برداشت آب کمنیم و از دیشب برداشت آب از سد آغاز شده است. آب از امروز وارد مدار شده است، مقدار آب مورد نیاز برای شهرهای گروه الف بیش از هزار و ۵۰۰ لیتر در ثانیه است و ۵۰۰ لیتر در ثانیه را از سد و ۲۰۰ لیتر را از چاه‌ها تأمین کردیم. چند روز طول می‌کشد تا آب کامل در مخازن جاری و مشکل رفع شود و امروز نیز در حال نصب پمپ جدیدی هستیم تا حدود ۱۵۰ لیتر آب نیز از سد بیشتر برداشت کنیم. در حال حاضر هزار و ۲۰۰ لیتر در ثانیه آب مورد نیاز را از سفره‌های آبی تأمین می‌کنیم و در تلاش هستیم تا به تمام نقاط آبرسانی کنیم. ۱۵ تانکر آبرسانی در سطح شهرها فعالیت می‌کنند تا مشکل کمبود آب را برطرف کنند، طی روزهای آتی این مشکل حل می‌شود.

محمد ابراهیم یخکشی، مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران نیز کدورت آب را دلیل اختلال در آبرسانی شهرهای گروه الف بیان کرد و گفت: با ساخت تصفیه‌خانه مشکل این شهرها برای همیشه حل خواهد شد. با وقوع یک بارش شدید به میزان ۹۰ میلیمتر و ورود سیلاب به میزان ۱۸۰ متر مکعب در ثانیه به سد البرز در هفته گذشته بعد از مدتی عدم بارش به صورت نامتعارف کدورت آب سد بالا رفته است. از آنجایی که تصفیه خانه اضطراری تعبیه شده به جهت اقتصادی و هزینه‌ها برای کدورت پایین طراحی شده اند با افزایش کدورت سد عملاً از مدار بهره‌برداری خارج شدند که برای رفع این مشکل طی پنج روز گذشته به صورت شبانه‌روزی توسط دو شرکت آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب و همکاری شرکت توزیع برق در تأمین برق موفق شده‌اند با احداث ایستگاه پمپاژ نسبت به حل مشکل و تأمین آب مورد نیاز اقدام کنند و آب را وارد مدار شیکه آب شهر کنند که به مرور مشکلات ایجاد شده در روزهای آتی کاملاً مرتفع می‌شود. برای رفع مشکل دائمی شهرهای مذکور با تأمین مالی که از محل مدیریت بحران در سال جاری به میزان ۱۰۰ میلیارد تومان انجام شد و با تدابیر به عمل آمده بدواً یک واحد از تصفیه‌خانه اصلی تکمیل و طی روزهای آتی آماده آب‌اندازی و مشکل کدورت حل می‌شود.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر از ۱۱ سد مازندران ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب تأمین می‌شود و این درحالی است که تنها ۱۰ درصد ۴.۵ میلیارد مترمکعبی آب‌های سطحی استان مهار و مدیریت می‌شود. در حال حاضر طبق آمار متولیان امر ۲۰ درصد مشترکان شهرستان بابل دچار مشکل آب هستند و تلاش برای پمپاژ کردن آب همچنان ادامه دارد.

کد خبر 555131
منبع: مهر

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha