مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۹:۲۵
۰ نفر

اگر باز هم در خیابان‌های شهر معطل ماندید و اتوبوسی نیامد، تعجب نکنید.

 البته ماجرای ندادن اتوبوس از سوی وزارت کشور که هم چنان پابرجا است اما اتفاق جدیدی که در شهر افتاده قطعی برق و بدون سوخت ماندن اتوبوس‌ها است.

 چرا که با قطع مکرر برق در تهران از سوی وزارت نیرو جایگاه‌های سوخت GNG هم از کار افتاده‌اند و در نتیجه اتوبوس‌های گاز سوز هم از خط سرویس‌دهی خارج شده‌اند.

البته اینکه چطور ممکن است مسئولان وزارت نیرو تا کنون به این فکر نیفتاده باشند که قطعی برق بدون لحاظ کردن این مسائل تهران را در چند روز آینده با چه بحران جدی مواجه می‌کند، سؤالی است که نه شهروندان بلکه مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی هم پرسیده اما گویا هنوز مسئولان دولتی یا پاسخی نیافته‌اند یا خود را ملزم به پاسخگویی نمی‌بینند.

از طرفی از شورای شهر تهران هم بعید به‌نظر می‌رسد که به اداره برق این اجازه را بدهد که برق معابر و خیابان‌های شهر را قطع کند اما از آن طرف به همین مسئولان یادآوری نمی‌کند که فکری به حال چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و جایگاه‌های سوخت گاز کنند.

به همین دلیل است که این روزها شهر به هم ریخته، اتوبوس‌ها کم شده‌اند،  چراغ‌های راهنمایی و رانندگی خاموش و گره‌های ترافیکی شهروندان را کلافه کرده است.جالب است که این خاموشی‌ها هم بدون برنامه بوده و به راحتی در چند روز گذشته مدیریت شهر را مختل کرده است، 

 چرا که اگر مدیران شهری از ابتدا از این قطعی برق مطلع بودند،  برای شرایط ویژه آماده می‌شدند. اکنون شهرداری تهران در حال مذاکره با وزارت نیرو از طریق شورای شهر است تا چراغ‌های راهنمایی تقاطع ها‌که بسیار اضطراری هستند مشمول قطعی برق نشوند و این چراغ‌ها برق اختصاصی داشته باشند.

 البته برخورد شورای شهر هم کمی عجیب بود، از یک طرف پیشنهاداتی درباره برنامه و زمانبندی قطع برق به وزارت نیرو داده ولی از سوی دیگر در این برنامه‌ها هیچ تدبیری برای این بخش کار نداشته است.

به گفته «سید جعفر تشکری هاشمی»،  معاون ترافیک شهردار تهران،  شهرداری در مقابل درخواست عدم قطعی برق چراغ‌ها و تامین برق ویژه برای آنها،  اعلام آمادگی کرده تا به جای لامپ‌های معمولی چراغ‌های راهنمایی که پر مصرف هستند از لامپ‌ها LED (کم مصرف) استفاده کند که این کار می‌تواند مصرف برق چراغ راهنمایی تقاطع‌ها را
80 درصد کاهش دهد.

البته وی به همکاران دولتی یادآوری کرده که هرچند خاموش شدن برق یک تقاطع می‌تواند درصدی در کاهش مصرف برق تاثیر داشته باشد اما خسارات ناشی از ترافیک آن مانند اتلاف وقت شهروندان،  مصرف سوخت و انرژی بیشتر،  امکان تصادف و مشکل در مدیریت شهری صدها برابر منافع حاصل از این کار است.

به گفته وی از آنجا که خاموشی‌ها و زمان قطع برق قابل پیش‌بینی نیست و از جدول زمان بندی‌ها خبری در دست نیست نمی‌توان با وجود بزرگی شهر بر سر تمام تقاطع‌ها مامور راهنمایی و رانندگی قرار داد،  به همین دلیل با قطعی برق بسیاری از تقاطع‌ها دچار اختلال می‌شوند.

در همین رابطه حسین بیژنی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه اعلام کرد که امکان سوختگیری اتوبوس‌های گازسوز وجود ندارد.  به گفته وی بر اثر نقص فنی مکرر جایگاه‌های سوختگیری CNG و عدم امکان شارژ به موقع مخازن اتوبوس‌های گازسوز،  در اردیبهشت ماه سال‌جاری،  اتوبوس‌های گازسوز قریب به 50 هزار ساعت اتلاف وقت سوختگیری داشته‌اند که به‌طور میانگین روزانه 1606 ساعت از چرخه سرویس رسانی خارج بوده‌اند و این در حالی است که در خردادماه وضعیت جایگاه‌ها حادتر شده است.

حسین بیژنی از بروز مشکلات فوق که رفع آنها صد در صد از حیطه توانایی شرکت واحد و شهرداری تهران خارج است ابراز تأسف و نگرانی کرده و از دستگاه‌های مسئول خواست تا با دقت بیشتر و توجه به وظایف خود محرومیت مردم شریف و لایق خدمت‌ تهرانی را بیشتر نکنند. 

 با توجه به اینکه تقریبا 40درصد اتوبوس‌های شرکت اتوبوسرانی تهران را اتوبوس‌های گازسوز تشکیل می‌دهند،  متأسفانه وضعیت بحرانی جایگاه‌های سوختگیری CNG خصوصا در مناطق 9، 7، 6 و 4 شرکت واحد باعث شده توان جابه‌جایی بخش عظیمی (حدود 5/18درصد) از ناوگان اتوبوس‌های حمل‌ونقل شهر تهران کاهش یابد که این امر مسلما نارضایتی شدید شهروندان محترم را در پی دارد.

گویا تصمیم‌گیری‌های کارشناسی نشده عادت شده است. این بار هم تنها راه مقابله با کمبود برق،  خاموشی است. تصمیمی که حتی به راحتی جان یکی از هموطنانمان را گرفت،  خبر کوتاه بود،  جوان 30 ساله چاه کن به‌دلیل قطعی برق و نرسیدن هوا به درون چاه درگذشت. شاید مسئولان استدلال کنند که وقتی برقی نیست که به مشترکان داده شود ناگزیریم که خاموشی‌های منطقه‌ای داشته باشیم.

بگذریم که دولت دوباره آسان‌ترین راه را انتخاب کرده و با خاموشی‌های بدون برنامه اعتراض شهروندان را بر انگیخته است اما حداقل اعلام زمان قطع برق می‌توانست نه جان این شهروند تهرانی را بگیرد نه شمای شهروند را در خیابان‌های شهر معطل نگه دارد نه بر سر چهارراه‌ها و خیابان‌ها چراغ‌های راهنمایی را خاموش کند و رانندگان را در گره‌های بزرگ کلافه کند. اگر بنا بر خاموشی است چرا از قبل اعلام نمی‌شود؟

کد خبر 55484

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز