شمار کوچک و محدودی از زائران پس از برداشته شدن محدودیت‌های چندماهه به علت شیوع کرونا در عربستان روز یکشنبه ۱۳ مهر اجازه یافتند در مکه خانه کعبه را طواف کنند.

Mecca

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز دولت سعودی در طول ماه‌های شیوع کرونا مراسم کوچکتر حج عمره را به کلی لغو و مراسم بزرگتر حج تمتع را به صورت بسیار محدودی و به شکلی نمادین برگزار کرد تا مانع انتشار ویروس شود.

اما اکنون که بسیاری از کشورها شروع برداشتن محدودیت‌های مربوط به انتشار ویروس کرونا کرده‌اند، دولت سعودی اجازه ورود حداکثر ۶۰۰۰ زائر در روز را به محوطه مسجدالحرام را می‌دهد.

در مرحله اول بازگشایی، فقط شهروندان و ساکنان سعودی اجازه ورود به مسجدالحرام را دارند و هر فرد حداکثر ۳ ساعت وقت دارد تا زیارت را انجام دهد.

مسجدالحرام که خانه کعبه درون آن قرار دارد، پنج بار دروز در آن نماز برگزار می‌شود، هر روز چندین بار پاک و ضدعفونی می‌شود.

پیش از آنکه بازدیدکنندگان بتوانند برای خواندن نماز یا اجرای حج عمره وارد مسجدالحرام شوند باید زمان و تاریخ معینی از طریق یک اپلیکیشن آنلاین رزرو کنند تا از ازدحام جلوگیری و امکان فاصله‌گیری جسمی فراهم شود. زائران همچنین از طریق این اپلیکیشن می‌تواند وسیله نقل و انتقال و محل سوار شدن به آن را انتخاب کنند.

تصاویر تلویزیون دولتی سعودی از مسجدالحرام ظاهرا نشان می‌داد شماری کمتر از ۵۰ نفر به طور همزمان با فاصله چند متر در حال طواف خانه خدا هستند.

مرحله دوم بازگشایی مسجدالحرام از ۱۸ اکتبر (۲۷ مهر) شروع می‌شود که در آن از میان شهروندان و ساکنان سعودی بر اساس زمان‌های تعیین‌شده بوسیله اپلیکیشن حداکثر ۱۵۰۰۰ نفر اجازه طواف و ۴۰۰۰۰ نفر اجازه نماز خواندن را خواهند داشت.

بر اساس بیانیه وزات کشور سعوید، زائران خارجی از اول نوامبر (۱۱ آبان) اجازه سفر برای انجام حج عمره را خواهند داشت. عربستان سعودی شروع به کاهش دادن محدودیت‌های پروازهای بین‌المللی است که از اواخر اسفند سال گذشته اعمال شده بود.

عربستان سعودی با وجود اقدامات سریع و زودرس برای مهار ویروس کرونا تا به حال ۳۳۶۰۰۰ مورد عفونت و ۴۸۵۰ مرگ ناشی از آن را گزارش کرده است.

کد خبر 554624

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha