وزیر آموزش‌ و پرورش تاکنون درباره تاثیر بازگشایی مدارس در شیوع کرونا و نیز ادامه بازگشایی یا تعطیلی مدارس کشور توضیح داد.

حاجی میرزایی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، پیش از ظهر امروز (یکشنبه ۱۳ مهر) محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در حاشیه هفتمین نشست از سلسله نشست‌های گفت‌وگوی هفته که با هدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزش‌ و پرورش و دستگاه‌های مختلف کشور و با موضوع گفت‌وگو بر محور تحول با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فن‌آوری رئیس جمهور و اعضای شورای معاونان و روسای ۷۶۰ منطقه در کشور برگزار شد، با قدردانی از معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و حمایت تاثیرگذار و گسترده وی در تقویت بنیان‌های علمی در آموزش و پرورش، اظهار کرد: این باور که آینده کشور و شکل گیری ظرفیت‌های علمی ازدوره مدرسه آغاز می‌شود، اجتناب ناپذیر است و بر اساس این باور است که با پرورش دانش آموزانی پرسشگر، پژوهشگر، خلاق و نوآور سنگ بنای شکل‌گیری آینده متفاوتی را برای کشور رقم خواهیم زد.

حاجی‌میرزایی با اشاره به اینکه بازده اجتماعی مدارس بیشتر از مراکز آموزش عالی است، گفت: برای دستیابی به همه اهداف بلندی که پیش رو داریم،  لازم است بر روی مدارس تمرکز کنیم. خوشبختانه علاوه بر همکاری‌های گسترده‌ای که بین وزارت آموزش و پرورش و معاونت علمی رئیس جمهور برقرار است، شناسایی نقطه اصلی تمرکز، اولویت و معماری درست همکاری‌ها دستاورد بسیار بزرگتری است.

وی در ادامه اضافه کرد: در این زمینه تفاهمات خوبی بین وزارت آموزش و پرورش و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور برای شناسایی، هدایت و حمایت از نخبگان و استعدادهای برتر، پژوهش‌سراها و هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای شده است و برای اجرای طرح شهاب وتقویت المپیادها و شکل‌گیری جدید سازمان پرورش استعدادهای درخشان نیز زمینه‌های مشترک همکاری‌ها بین آموزش و پرورش و معاونت علمی ریاست جمهوری جریان دارد و آینده امید بخشی را می‌توانیم از این همکاری‌ها رقم بزنیم.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که با توجه به تعطیلی یک هفته‌ای مدارس تهران در شیوع بیماری کرونا  (کووید-۱۹) آیا به عنوان یکی از اعضای ستاد ملی کرونا به شهرهای دیگر کشور هم پیشنهاد تعطیلی مدارس را در شرایط مشابه می‌دهید، گفت: در آموزش و پرورش امکان‌های مختلف آموزش حضوری و غیرحضوری را برای دانش آموزان فراهم کرده‌ایم. اما مرجع تشخیص حضور دانش آموزان در مدرسه بر عهده کارشناسان بهداشت است و ما طبق دستور و نظر آنها عمل خواهیم کرد و این مساله برای ما چندان تفاوتی ندارد چرا که ما برای هر دو نوع آموزش آمادگی لازم را داریم.

وی ادامه داد: حتی در شرایطی هم که طبق نظر خانواده برای حضور یا عدم حضور دانش آموزان در مدارس عمل می‌کنیم، سخت گیری زیادی نداشته‌ایم. مراکز بهداشتی بطور دائم شاخص‌های بهداشتی را در مدارس می‌کنند و به ستاد کرونا گزارش می‌دهند و در آنجا تصمیم‌گیری خواهد شد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید گفت: تاکنون گزارشی از این قضیه که بازگشایی مدارس طبق شرایطی که بازگشایی کرده‌ایم، تاثیر تعیین کننده‌ای در شیوع کرونا داشته باشد، نداریم اما مرجع اصلی تشخیص بازگشایی یا تعطیلی مدارس، متخصصان سلامت کشور هستند.

حاجی میرزایی گفت: مجموعه وزارت بهداشت میزان رعایت پروتکل‌ها در مدارس را بطور هفتگی در ستاد ملی کرونا گزارش می‌دهد و گزارش‌هایی که در آموزش و پرورش و از طریق استان‌ها هم به ما رسیده عمدتا گزارشات امیدبخشی است.

وی افزود: برای تامین سرانه بهداشتی در مدارس در طی ماه‌های گذشته از زمان شروع سال تحصیلی تاکنون بیش از ۲۴۰ میلیارد تومان سرانه آموزشی در اختیار مدارس قرار گرفته تا بتوانند امکانات لازم برای تامین سلامت کامل دانش آموزان را فراهم کنند.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص اجبار برخی مدارس به حضور دانش آموزان تاکید کرد: در زمانی که ستاد ملی کرونا اعلام تعطیلی می‌کند هیچ مرکز آموزشی تحت هیچ شرایطی حق ندارد دانش آموزان را مجبور به حضور در مدارس کند و قطعا اگر گزارشی مبنی بر فعالیت مراکز آموزشی در این زمان به دست ما برسد تخلف محسوب می‌شود. ولی در این زمان هم فعالیت‌های آموزشی در فضای مجازی متوقف نخواهد شد و ادامه دارد.

حاجی میرزایی گفت: گزارش‌های ما تا کنون نشان دهنده برگزاری تعداد۵۰۰ هزار کلاس درس زنده به طور روزانه در شبکه آموزشی شاد بوده و خوشبختانه ترافیک استفاده از شاد ترافیک برخی از پیام رسان‌های خارجی را تحت تاثیر قرار داده و رکورد آنها را زده است و تلاش می‌کنیم تا اندک مشکلات این نرم افزار برطرف شود.

حاجی میرزایی گفت: در شرایط کرونا هیچ وقت از تعطیلی کلی مدارس صحبت نکرده‌ایم و از حضور و عدم حضور دانش آموزان در مدارس صحبت می‌کنیم، اگر ستاد ملی کرونا اعلام کند که حضور دانش آموزان لازم نیست، معلمانی که خدمات آموزشی را ارئه می‌کنند هم می‌توانند از طریق مدرسه و هم از طریق منزل خدمات آموزشی را ارائه دهند ولی در هر صورت مدرسه باز است.

وی در پایان گفت: مدارس مانند باقی ارگان‌ها و مراکز خدماتی کشور هستند و تنها در شرایطی که مراکز خدماتی به دستور ستاد ملی کرونا بسته شود مدارس هم تعطیل اعلام می‌شوند و در غیراینصورت باید فعالیت کنند. مدارس کانون ارتباط ستاد و معلمان و خانواده‌هاست و باید فعالیت داشته باشند ولی حضور دانش آموزان در مدارس طبق نظر ستاد ملی کرونا و ترجیح خانواده بر استفاده از آموزش حضوری یا غیر حضوری است.

کد خبر 554612

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha