گرمای هوا و تبخیر آب نفس دریاچه ارومیه را بار دیگر به‌ شماره انداخت.

درياچه اروميه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سبرینه، درحالی‌که مسئولان حال دریاچه ارومیه را مطلوب توصیف می‌کنند، اما در چند ماه گذشته بیش از یک‌ میلیارد مترمکعب از حجم دریاچه ارومیه کاسته شده است و این روند کاهشی همچنان ادامه دارد. از اواخر اردیبهشت سال ۹۹ به‌تدریج تراز دریاچه ارومیه به‌ سبب گرمای هوا و تبخیر آب روند کاهشی به خود گرفت. بر اساس آمارها، در ۲۷ اردیبهشت امسال شاهد کاهش ۲۹ درصدی بارش‌ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته و کاهش ۷/۱۴ درصدی بارش‌های در حوضه آبریز در ماه جاری نسبت به زمان مشابه سال گذشته بوده‌ایم.

ستاد احیای دریاچه ارومیه با توجه به لزوم مدیریت مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه، از اواخر اردیبهشت‌ماه اجرای طرح توسعه زنجیره ارزشی گیاهان دارویی کم‌آب‌بر در سطح ۱۲ هکتار از اراضی را آغاز کرد. هر چند که این طرح از سال ۹۶ به‌صورت آزمایشی از محل اعتبارات فرهنگی‌ـ اجتماعی احیای دریایچه ارومیه در شهرستان‌های سلماس، نقده، مهاباد، اشنویه و تکاب اجرا شده بود.

  • رهاسازی آب از سد شهیدکاظمی بوکان به‌سمت دریاچه ارومیه

با توجه به آغاز کاهشی و تدریجی تراز دریاچه ارومیه، رهاسازی به‌سمت پیکره آبی دریاچه نیز تداوم یافت و از سد شهید کاظمی بوکان، آب به‌سمت دریاچه روانه شد.

۳۱ اردیبهشت امسال، حجم موجود دریاچه ارومیه پنج‌ میلیارد و ۲۹ میلیون مترمکعب و وسعت آن سه‌ هزار و ۲۴۶ کیلومترمربع بود و از اوایل خرداد ماه با مقایسه آمارهای بارشی شاهد کاهش ۸/۲۹ درصدی بارش‌ها در حوضه آبریز نسبت به سال آبی گذشته و کاهش ۹/۷۸ درصدی بارش‌ها در حوضه آبریز دریاچه نسبت به زمان مشابه سال گذشته بوده‌ایم.

در آغازین روزهای خرداد ماه، مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌ غربی علت اصلی کاهش تراز دریاچه را افزایش دمای هوا و تبخیر عنوان کرد، تا جایی‌ که استان‌های آذربایجان‌ غربی و شرقی رتبه‌های اول و سوم میانگین افزایش دما از ابتدا تا چهارم خرداد را به خود اختصاص دادند.

مسئولان ستاد احیای دریاچه ارومیه عنوان کردند تمامی پروژه‌های مربوط به احیای دریاچه تا اواخر امسال به پایان می‌رسد و به‌دست مسئولان کشوری افتتاح می‌شود، به‌همین سبب کارشناسان ستاد احیاء از روند پیشرفت پروژه تصفیه‌خانه ارومیه و تونل انتقال آب از زاب به‌طور مرتب بازدید کردند.

تا اواسط خرداد ماه همچنان روند کاهشی تراز دریاچه تداوم یافت و ممنوعیت توسعه اراضی کشاورزی با حضور دستگاه‌های اجرایی مورد بررسی قرار گرفت و از سوی دیگر لایروبی و ساماندهی رودخانه‌ها نیز ادامه پیدا کرد تا کمکی به احیای دریاچه داشته باشد.

  • همه امیدوار به تداوم روند احیای دریاچه ارومیه هستند

در همین ایام، مک‌ایر، سفیر بریتانیا در تهران در توئیتی نوشت: ایران نیز یک خبر خوب برای جهان دارد و احیای دریاچه ارومیه دلیلی برای جشن گرفتن است و همه ما امیدواریم که روند احیای این دریاچه ادامه داشته باشد.

۱۹ خرداد امسال معاون رئیس‌جمهور، رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه و نیز رئیس سازمان محیط‌ زیست با هدف بررسی آخرین وضعیت پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه از روند احداث سد کانی‌سیب و تونل انتقال آب بازدید کردند.

نوبخت معاون رئیس‌جمهور، در این سفر اظهار داشت: احیای دریاچه از سال ۹۳ با اجرای طرح‌های مختلف آغاز شده و بخش بزرگی از این طرح‌ها پایان یافته است و امسال به بهره‌برداری می‌رسند. از اوایل تیر ماه امسال نیز بر اساس تعهدی که مدیران شرکت آب و فاضلاب استان دادند، مقرر شد پروژه‌های احیای دریاچه به پایان برسد.

  • دریاچه ارومیه براثر بارش‌های مطلوب باران احیاء شد

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست با اشاره به نقش باران در احیای دریاچه ارومیه اظهار داشت: دریاچه ارومیه بر اثر بارش‌های مطلوب کنار اقدامات انجام‌شده، احیاء شد و پیش از این به‌ دلیل برخی موانع موجود آب به دریاچه ارومیه نمی‌رسید؛ اما اکنون این موانع تا حدود زیادی رفع شده است.

عیسی کلانتری افزود: بی‌شک بارش باران، شرط لازم برای داشتن آب و پر شدن دریاهاست. در دهه گذشته این همه باران باریده بود، اما به‌دلیل خطاهای انجام‌شده دریاچه ارومیه روز به‌ روز به‌سمت خشک‌تر شدن می‌رفت.

مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌ غربی در تیر ماه حال دریاچه ارومیه را خوب توصیف کرد و گفت: با توجه به نزدیکی به فصل گرما و افزایش تبخیر آب و کاهش بارش‌ها، پدیده تبخیر آب دریاچه به‌ واسطه گرمای هوا امری طبیعی بوده و با وجود این حال دریاچه ارومیه همچنان خوب است.

  • ورود رواناب از ۶ رودخانه حوضه آبریز به‌سمت دریاچه ارومیه

فرهاد سرخوش با اشاره به ورودی رواناب‌ها در حوضه آبریز به دریاچه ارومیه اظهار داشت: در زمان حاضر از رودخانه‌های زرینه و سیمینه‌رود، شهرچای، باراندوز چای، مهاباد چای و گدار آب به دریاچه ارومیه وارد می‌شود. در حالی‌ که مسئولان احیای دریاچه ارومیه در روزهای گذشته حال دریاچه را مطلوب توصیف کردند، اما شاهد کاهش محسوس تراز دریاچه در اوایل مرداد بوده‌ایم.

تراز دریاچه ارومیه در روز اول مرداد امسال ۵۵/۱۲۷۱ و وسعت دریاچه دو هزار و ۹۹۷ کیلومترمربع و حجم موجود آب آن چهار میلیارد و ۱۶میلیون مترمکعب بوده است؛ در حالی‌ که اوایل امسال حجم آب دریاچه از پنج‌ میلیارد مترمکعب فراتر رفته بود.

  • برخی طرح‌های احیای دریاچه ارومیه قابل‌ قبول و برخی شکست‌خورده هستند

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز تأکید کرد: مسئولان استانی نباید فریب حال خوش دریاچه را بخورند و از احیای آن غافل شوند.

وحید جلال‌زاده با ابراز این‌ که برخی طرح‌های احیای دریاچه ارومیه قابل‌ قبول و برخی شکست‌خورده هستند، اظهار داشت: در مجموع عملکرد هفت‌ ساله دولت تدبیر و امید در احیای دریاچه ارومیه ضعیف بوده است.

تراز، وسعت و حجم آب موجود دریاچه ارومیه در روز آخر مرداد در مقایسه با اوایل آن، باز هم نشان از کاهش بسیار داشت، تا جایی‌که تراز سطح آب ۳۶/۱۲۷۱، وسعت دو هزار و ۸۶۹ کیلومترمربع و حجم آبی سه‌ میلیارد و ۶۱میلیون مترمکعب را تجربه کرد.

  • ۷ سال دیگر دریاچه ارومیه به‌طور کامل احیاء می‌شود

پس از کوچک‌تر شدن و کم‌آب شدن روزانه دریاچه ارومیه، دولت مبلغ شش‌ هزار و ۴۰۹ میلیارد ریال برای طرح‌های مصوب کارگروه نجات نگین آبی آذربایجان اختصاص داد.

همچنین مقرر شد که تا هفت سال دیگر که دریاچه ارومیه به‌طور کامل احیاء ‌شود، هرگونه بارگذاری جدید در حوضه آبریز ممنوع است و سدهای نیمه‌ساخته نباید تکمیل شوند.

حتی مسعود تجریشی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه تأکید کرد: احداث سدها در حوضه آبریز دریاچه هیچ‌گونه توجیهی ندارد و ممکن است وزارت نیرو در مطالعات خود به این نتیجه برسد که برخی از این سدها را از مدار خارج کند.

اوایل شهریور ماه عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط‌ زیست کشور به آذربایجان‎ غربی سفر و از پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب ارومیه بازدید کرد.

  • دریاچه ارومیه در سال ۱۴۰۶ به سطح استاندارد خود می‌رسد

درحالی‌که دریاچه ارومیه همچنان تا اواسط شهریور ماه هر روز بیش‌تر از روز گذشته به نفس‌نفس می‌افتاد، رئیس سازمان محیط‌ زیست میان اصحاب رسانه ظاهر شد و عنوان کرد: دریاچه ارومیه در سال ۱۴۰۶ به سطح استاندارد خود می‌رسد و روند احیای دریاچه ارومیه نیز کاملاً علمی بوده است.

اواخر شهریور امسال معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان در بین اصحاب رسانه گفت: امسال یک‌ میلیارد و ۴۰۰ مترمکعب آب به‌سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.

  • سد کانی‌سیب مهرماه افتتاح می‌شود

با آغاز فصل پاییز، دولت اعلام کرد به‌تدریج طرح‌های نجات دریاچه افتتاح می‌شود و خبر از رهاسازی آب سدسیلوه به‌سمت سد کانی‌سیب پیرانشهر با ظرفیت ۱۵مترمکعب بر ثانیه و آبگیری سد کانی‌سیب و افتتاح آن را در مهر ماه داد. همچنین سالانه ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب با افتتاح سد کانی‌سیب به دریاچه ارومیه انتقال خواهد یافت و این پروژه از طرح‌های اصلی انتقال آب به‌شمار می‌رود.

براساس آخرین وضعیت دریاچه ارومیه در ۹ مهر ماه امسال، تراز دریاچه ۲۴/۱۲۷۱، وسعت دو هزار و ۷۸۵ کیلومترمربع و حجم آن سه‌میلیارد و ۲۶ میلیون مترمکعب بوده است. با توجه به کاهش بارش‌ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و تبخیرهای صورت‌گرفته و با توجه به بهره‌برداری از پروژه‌های احیاء در اواخر امسال و در شرایطی که دریاچه ارومیه روز به‌ روز کوچک‌تر و کم‌حجم‌تر می‌شود، باید دید که مسئولان در این فاصله چه اقدامی برای تثبیت دریاچه یا بهبود وضعیت آن انجام خواهند داد.

کد خبر 554450

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha