دار و ندارشان در نیم ساعت خاکستر شده است؛ می‌گویند ۲۰۰ غرفه در این بازارچه بوده و نزدیک به سه هزار نفر از همین غرفه‌ها نان می‌خوردند.

آتش بازارچه ساحلی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، آتش این‌قدر سریع شعله کشیده که اجازه هیچ کاری را به کسی نداده است و نتوانسته‌اند هیچ وسیله‌ای را نجات دهند.  بازارچه ساحلی دیلم صبح پنجشنبه دهم مهر آتش گرفت و سرمایه‌هایی که کاسبان با عرق جبین و قرض و وام جور کرده بودند، در زمانی کوتاه دود شد و به هوا رفت. بندر دیلم در شمال استان بوشهر قرار دارد و همسایه استان‌های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد است. بازار این بندر یکی از بازارهای معروف استان بوشهر است و قبل از اینکه کرونا بیاید به‌ویژه آخر هفته و تعطیلات نوروزی، پرمشتری بود. مشتریان همیشگی بازار دیلم به‌طور حتم بازارچه ساحلی را می‌شناسند. بازارچه‌ای که حالا به تلی از خاکستر تبدیل‌شده است.  

مردی میان‌سال که یکی از بازاریان است و با شور و حرارت خاصی صحبت می‌کند، می‌گوید: سال ۸۰ یا ۸۱ بود که از شهرداری به ما گفتند بیایم در این زمین غرفه ایجاد کنیم و کاروکاسبی راه بیندازیم. طلای زن و بچه را فروختیم و هرکدام ۲۵۰ هزار تومان به شهرداری دادیم و جایی را در این زمین گرفتیم و خودمان شروع کردیم به ساختن. برای ساخت‌وساز هیچ کمکی از هیچ اداره‌ای نگرفتیم بعد هم یک‌میلیون تومان برای برق دادیم و کاسبی کردیم. اینجا بیشتر پوشاک فروخته می‌شد و مقداری هم لوازم‌آرایشی و بهداشتی. چند وقت پیش از راه و شهرسازی به ما گفتند که این زمین مال ماست درصورتی‌که پیش‌ازاین کسی دراین‌باره چیزی نگفته بود.  

سقف بازارچه فایبرگلاس بود!

مغازه‌دار دیگری می‌گوید: من جزء اولین کسانی بودم که در این بازارچه مغازه ساختم، پارسال هم حادثه کوچکی اینجا رخ داد. ولی کسی به فکر ایمن‌سازی نیفتاد. شورای شهر و شهرداری هماهنگ نیستند. سقف غرفه‌های بازارچه فایبرگلاس بود که مثل بنزین است و زود آتش می‌گیرد. در مدت کوتاهی همه‌چیز آتش گرفت و هیچ نماند.  

جوانی می‌گوید: معادل یک میلیارد تومان ساعت در مغازه‌ام داشتم که الآن چیزی از آن باقی نمانده است. چقدر گفتیم بیایند سقف را عوض کنند، اما کسی گوش نکرد.  

آتش‌نشانی به‌موقع رسید، اما آتش زیاد بود

یکی از کاسبان از دیر رسیدن آتش‌نشانی می‌گوید، اما همکارش می‌گوید آتش‌نشانی رسید، اما آب زود تمام شد، چون آتش زیاد بود. البته بعدش هم نیروهای کمکی از شهرهای دیگر رسیدند.  

ایمان پیرو، مسئول آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندر دیلم می‌گوید: ساعت ۷: ۴۵ پنجشنبه دهم مهر اولین تماس با ما گرفته شد که سه‌دقیقه‌ای آتش‌نشانان با خودروها به بازارچه ساحلی رسیدند. وقتی رسیدیم تا دو راهرو از بازارچه سوخته بود که نشان می‌داد دیر به ما خبر دادند. سقف بازارچه فایبرگلاس بود و اجناس هم شامل پوشاک و لوازم‌آرایشی و بهداشتی. این‌ها باعث شد که حریق با شدت انتقال یابد.  

مسئول آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندر دیلم عنوان می‌کند: آتش زیاد بود و امکانات ما جوابگو نبود. از اداره بندر و شهرهای اطراف مانند گناوه، بندر امام حسن، هندیجان و شرکت نفت و گاز گچساران کمک خواستیم که خودروهایشان برای کمک به مهار آتش آمدند. دو نفر از آتش‌نشانان یکی از همکاران خودمان و دیگری آتش‌نشان اداره بندر و دریانوردی دچار گازگرفتگی شدند و به بیمارستان انتقال یافتند. ما دیر نرسیدیم، اما اینکه آب تمام شد درست است مخزن خودرو ۴ هزار لیتر است که آن لحظه جوابگو نبود، البته تانکرهای آب‌رسان آمدند و کمک کردند.  

مالک بازارچه مشخص نیست!

فاضل دریانورد، شهردار دیلم متولی بازارچه را مردم می‌داند و با تشریح ماجرا می‌گوید: ۲۰ سال پیش شهرداری دست‌فروشان را جمع کرد و تصمیم گرفت در زمینی که در ساحل قرار داشت و متعلق به هیچ سازمانی نبود، بازارچه‌ای بسازد و غرفه را اجاره بدهد. شهرداری پول ساخت‌وساز نداشت مردم خودشان ساخت‌وساز کردند و گفتند حال که خودمان پول داده‌ایم خودمان هم مالک هستیم. از یک سو مردم و از سوی دیگر شهرداری ادعای مالکیت داشتند در طول زمان شهرداری از این ماجرا عقب کشید و ادعای مالکیت نداشت، اما هیچ اداره دولتی هم سند اینجا را به کسی نداد. دو ماه پیش راه و شهرسازی اعلام کرد که سند این زمین را گرفته است و الآن مالکیت بین مردم و راه و شهرسازی مطرح است.  

شهردار دیلم معتقد است اگر مالکیت مشخص بود به‌طور حتم ایمن‌سازی صورت می‌گرفت. چون مردم سند مالکیت نداشتند اجازه ساخت‌وساز و ایمن‌سازی را به شهرداری نمی‌دادند. شهرداری در اطراف بازارچه تجهیزات ایمنی آتش‌نشانی گذاشته و اگر بازارچه هم‌دست شهرداری بود این کار را می‌کردیم.  

از همه ظرفیت‌ها برای کمک به کاسبان آسیب‌دیده استفاده می‌شود

جهانگیر دهقانی، مدیرکل مدیریت بحران استان بوشهر گفت: بیشتر فعالان این بازارچه از قشر ضعیف جامعه هستند و مغازه‌ها ازنظر ساختمانی وضعیت مطلوبی نداشتند و دارای کمترین ایمنی بودند. این واحدهای صنفی زیرپوشش بیمه حوادث قرار نداشتند و در حادثه آتش‌سوزی دیلم خسارت زیادی به صنوف واردشده است. در نشست اضطراری عصر پنجشنبه قرار شد کمک‌هایی از سوی دستگاه‌های مختلف، خیران و پرداخت تسهیلات بانکی به صاحبان واحدهای خسارت‌دیده ارائه شود تا مشکلات این افراد کاهش یابد. باید از تمام ظرفیت‌ها در حمایت از آسیب دیدگان بهره جست تا آلام حادثه دیدگان کاهش یابد.  

دستور قضایی برای بررسی حادثه آتش‌سوزی بازارچه دیلم

محمد ضیایی، دادستان عمومی و انقلاب دیلم همان پنجشنبه اعلام کرد که یک نفر درزمینهٔ حادثه آتش‌سوزی بازارچه ساحلی بازداشت‌شده است. چنانچه فرد یا افرادی به‌عمد دست به آتش‌سوزی بازارچه ساحلی بندر دیلم زده باشند دستگاه قضایی بر اساس قانون با عاملان و مسببان آن آتش‌سوزی قاطعانه برخورد می‌کند.  

کد خبر 554207

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha